Heroine

Kallentoft, Mons

| 2017

EN BELÄGRAD FÖRORT. EN FÖRSVUNNEN KVINNA. EN TIDSFRIST PÅ 24 TIMMAR. Tunnelbanan har brunnit och varken bussar eller ambulanser kör längre in i Stallhagen. De kriminella gängen har tagit över, och när en polisbil sprängs i luften sätter polisen stopp för alla utryckningar. Så sprids en film i sociala medier. En ung kvinna har skändats och lämnats för att dö. Polisen slår en järnring kring förorten. Gatorna brinner och allmänheten skriker efter hämnd. Kriminalinspektör Zack Herry vid Särskilda enheten ger sig ensam in för att hitta kvinnan innan det är för sent. Men mörka krafter arbetar i det fördolda för att ge honom hans livs svåraste prövning. Heroine är den fristående fjärde delen i Herkulesserien. När myten om Augeas stall förvandlas till en ultramodern thriller blir förorten den krigszon vi alla fruktar. Sagt om Herkulesserien: Helt fantastiskt spännande. TV4 Nyhetsmorgon...

A H

2021-07-23

Visar med tydlighet hur det är i våra No-go zoner. Många människor i Sverige borde läsa dessa böcker och äntligen fatta hur illa det är. Mycket bra och spännande. Bra uppläsare.

2020-11-01

Helt omöjligt att sätta något annat betyg än en 5:a! Spännande och rappt skriven. I like it!

Maria Jacobsson

2019-12-17

Här kastas jag in i handlingen och det är full fart från början till slut. Polisen Zack har fullt upp med att rensa upp i förorten och rädda vad som räddas kan. Boken är en spännande sträckläsningsbok, men ibland går författarna lite för långt och det blir överdrivet och forcerat. Ändå får boken en 4:a i betyg då jag fattat tycke för personerna i boken och sättet att presentera ett aktuellt ämne i en spännande förpackning.

Jonna

2018-01-27

Väldigt bra bok! Spännande från början till slut. Det var några saker i den som drar ner betyget, typ löjliga saker som jag störde mig på.

Susanne Andersson

2017-10-11

En spännande bladvändare men innehållet är inget som kommer jag fastnar för.

Jan Svensson

2017-08-20

Högt tempo och spännande som vanligt i denna serie. Men denna gång kanske lite "over the top" fast visst blev det välstädat till slut.

Sara Länk

2017-07-30

Mycket bra!

2017-07-07

Jag satte mig i solstolen och klev inte upp igen förrän boken var utläst. En mycket bra bladvändare med andra ord. Och jag erkänner gladeligen att jag är mycket förtjust i Zack efter 4 böcker. Jag gillar allt i den här bokserien, från titlarna till språket till handlingen och persongalleriet. Läs!

2017-07-01

Böckerna om Zack har ju ganska snabbt blivit stora favoriter här och jag har verkligen längtat efter den här fjärde delen. Med tanke på allt som hände i förra boken så var jag väldigt spänd på vart allt skulle ta vägen. Skulle några trådar knytas ihop eller skulle jag bara få fler frågor? Läs mer på min blogg

2017-06-12

Heroine är den fjärde boken i Herkulesserien. Dom tidigare böckerna är Zack, Leon, och Bambi. Jag har tyckt väldigt mycket om dom tre tidigare böckerna, och länkar här till mina recensioner av dom. Herkules, i den grekiska mytologin, utförde ju tolv stordåd. Och jag hoppas verkligen att det blir tolv böcker i bokserien också.

Huvudpersonen i böckerna, kriminalinspektör Zack Herry på Särskilda enheten, är en mycket speciell polis och människa. Och även om man säkert kan läsa den här boken fristående, och med stor behållning, så tycker jag ändå absolut att man ska läsa serien från början, och i rätt ordning. För även om det är olika fall i böckerna, så har Zacks privata liv stor del i böckerna.

Den här boken känns mycket aktuell, med tanke på dom många händelserna som har hänt i vissa utsatta förorter i Sverige. Det som utspelas i den påhittade förorten Stallhagen skulle ju kunna hända i flera förorter runt om i landet.

Boken är oerhört spännande, mycket blodig, ibland gripande, väldigt våldsam, verklig och aktuell, välskriven och lättläst, och ibland känns det som om man tittar på en film när man läser boken.

Jag tycker definitivt att det här är den bästa boken i serien, och den får högsta betyget från mig.

Rekommenderar absolut hela bokserien från början, och jag ser redan fram emot nästa bok.