Hermans sommar

Hole, Stian

| 2008

Det är sista dagen på sommarlovet. De gamla tanterna är på besök, och det är höst i luften. Ingen av Hermans tänder är lösa. Han har känt efter varje dag hela sommaren. Nu är det bråttom. Skolan börjar i morgon. Hermans sommar är en varm berättelse om en sexårings funderingar över livet, där det visar sig att han och de tre gamla tanternas liv har många likheter på sätt och vis. En berättelse om något som snart ska ta slut och något nytt som ska börja. Stian Hole är en norsk grafisk formgivare, illustratör och barnboksförfattare bosatt i Olso. Hermans sommar är hans andra bok men den första som översätts till svenska. Boken har redan vunnit flera prestigefulla priser, bl a vann den pris som årets bästa bilderbok 2007 på barnboksmässan i Bologna. Boken fick betyget 5 av Magnus Utvik i SVT:s Gomorron Sverige.

Anna-klara Akar

2013-07-20

Oh... Holes berättelser är som små mirakel. Om rädsla och känslor som i den här. Och först tyckte jag bilderna var äckliga. Men nu älskar jag blandtekniken. Läs högt långsamt.

Linda Åslund

2011-02-01

Stämningen i bilderna är förtrollande. Ett par av uppslagen vill jag ha uppsatta på min vägg när jag blir tant på riktigt.
Och sedan hade jag önskat mig ett par uppslag till, så att historien hade blivit mer hel. Gissar att syftet är att ge utrymme att fylla i med egna tankar. Men ändå ...

Jenny Li

2010-10-10

Stor kärlek! Särpräglade, fina illustrationer,och en saktmodig och tankfull berättelse om en liten kille som oroar sig för att börja skolan.