Hercule Poirot's christmas

Christie, Agatha

| 1986

It is Christmas Eve. The Lee family reunion is shattered when the tyrannical Simeon Lee is found dead, his throat slashed. But when Hercule Poirot offers to assist, he finds an atmosphere not of mourning but of mutual suspicion. It seems everyone had their own reason to hate the old man.

Matilda Persson

2020-08-20

Emellanåt älskar jag att grotta ner mig i en pusseldeckare och Agatha Christie är verkligen drottningen när det kommer till denna genre. Ett bra mysterium med en finurlig lösning som jag bara lyckades lösa delar av innan avslöjandet. Hade dock hoppats på lite mer julkänsla i och med titeln men i övrigt var den precis så som en pusseldeckare ska vara.

🎅🎁

Yvonne Larsson

2015-04-13

I tonåren plöjde jag igenom alla Agatha Christie-böcker jag kom över och nu kommer flera av dem ut i nyöversättningar. "Poirots jul" kom ut första gången 1938 och jag är osäker på om jag läst den tidigare, men oavsett så måste jag säga att den håller än. I alla fall om man gillar Poirot, hans fåfänga och hur han använder sina små grå celler, och det gör jag.

Detta var en av julklapparna från mina barn (fick även Huset på udden) och jag blev så sugen på att läsa att jag satte igång direkt. Nu handlar den inte så mycket om jul precis mer än att allt händer under jultid. Men förutom det har den allt som en pusseldeckare ska ha and I love it. Det börjar med att man får "någorlunda" lära känna personerna i Simeon Lee´s familj, när de en efter en kommer till huset för att fira jul. Alla verkar givetvis ha en dold agenda och deras intryck av Simeon Lee är inte allt för positivt. Det är upptakten till en deckare i klass, där man själv sitter och försöker lista ut vem som kan vara mördaren. Men jag var naturligtvis helt fel ute. Tack barnen för fina julklappen, som fick avsluta mitt bokår.

Emma

2014-01-08

Simeon Lee är en otrevlig gammal man som inte är särskilt omtyckt av någon. Han bjuder hem sina vuxna söner över jul som han tappat kontakten med och det slutar med att han blir brutalt mördad. Poirot kommer till huset för att prata med de misstänkta och avslöja den skyldige. En riktigt mysig snabbläst pusselgåta perfekt för en stormig vinternatt. Jag var förvånad över hur bra den var, ville inte lägga den ifrån mig :)

Ida

2011-11-26

ännu en bok av ahatja christie där urvalet av personer som kan vara mördare är begränsat. Bra bok där slutet inte alls var vad jag hade tänkt mig. :)

Merja A

2010-12-21

En småmysig juldeckare. Jag sträckläste den i väntan på doppardagen.