Henrys hemlighet

Ohlsson, Kristina

"Kristina Ohlsson är en av de skickligaste svenska deckarförfattarna just nu, en driven stilist som är väldigt rolig att läsa vare sig hon skriver deckare eller skräck för barn." Lotta Olsson, Dagens Nyheter"Oemotståndliga Henrys hemlighet ... salt, hårdkokt och oförskämt roligt!" Jenny Lindh, M-magasin"Jag njöt från första sidan av det här välkomponerade läsäventyret ... Jag är också full av beundran inför produktiva Kristina Ohlssons förmåga att alltid hålla hög kvalitet och hitta precis rätt ton och stämning " Gunilla Wedding, Skånska Dagbladet Advokaten Martin Benner älskar antikviteter. När hans vän Henry dör, får han ett erbjudande han inte kan motstå: att överta Henrys andel i en antikhandel i New York. Men lyckan blir kortvarig. Martin blir uppsökt av en man som hävdar att Henry inte alls dog av sin sjukdom, utan blev mördad. Samtidigt...

Nej, det här blev alldeles för rörigt och orealistiskt. Spänningen försvinner i alla vindlingar. Och visst har väl Benner mer och mer drag av Homan (även om han har katt istället för litet barn...)

Voltarie

2019-08-10

Mycket läsavärd

Lollos Bokhörna

2019-08-06

Boken är en spännande Deckare och kriminalroman om hur det förflutna inte går att dölja för evigt. Och hur man kan bli indragen i händelser som man själv inte kan påverka. Men det är också en bok om familjelojalitet och rädslan att förlora det man har.
Jag älskar Kristinas böcker. Hennes böcker är välskrivna med ett väldigt vackert språk. Storyn i denna bok är spännande och full av överraskningar. Boken är en bladvändare och jag är mäkta imponerad över hur hon har kommit på denna historia! Den är klurig, den är spännande och väldigt bra! Rekommenderas varmt.

Spännande, suggestiv & välskriven!

2019-07-09

Kristina Ohlssons serie om Fredrika Bergman är en favorit hos mig och jag har läst alla delar i serien. Martin Benner-serien har jag bara läst den första delen i serien sen tidigare. Henrys hemlighet är den tredje delen och även fast jag missat bok två, så går det lätt att komma in i boken. Martin Benner är advokat och nybliven delägare i en antikhandel i New York. Han blev delägare när vännen Henry gick bort för tidigt. Men dog vännen verkligen en naturlig död? Martin börjar undersöka det närmare och hamnar själv mitt i skottgluggen. Boken är otroligt lättläst och går fort att läsa trots sina 480 sidor. Den har hela tiden ett starkt driv framåt som gör att sidorna rusar förbi, Kristina har verkligen lyckats få till en riktig bladvändare som är omöjlig att lägga ner förrän den är utläst. Genom hela berättelsen pytsas små ledtrådar ut vilket gör det till spännande läsning. Inget är såklart som jag trodde! Henrys hemlighet är rafflande underhållning som får mig att längta efter nästa del i serien!

Karolin L

2019-07-01

Jag kan verkligen rekommendera dig att läsa denna spännande bok. Det är långt ifrån Ohlssons bästa bok, men den håller hög kvalitet språkligt och dramaturgiskt. Den kan läsas helt fristående. Jag ger den en 3:a för att jag tycker inte den är mer än en "bra bok".

2019-06-11

Jag tycker om Henry och Belle. Och jag tycker definitivt om Kristina Ohlsson. Att vara så produktiv och ändå ge ut så bra, väl bearbetade böcker. Bra språk, snygg historia och ett väl värt slut.

2019-06-05

Kristina Ohlsson tillhör en av mina favoritförfattare. Jag har läst alla hennes vuxenböcker och några av barn- och ungdomsböckerna. Här är länkar till mina recensioner av två av hennes tidigare böcker. Sjuka själar – en helt fristående bok. Syndafloder – den sjätte och förmodligen sista boken i serien om Alex Recht och Fredrika Bergman.

Henrys hemlighet är en fristående fortsättning på böckerna Lotus blues och Mios blues. Länkarna går till mina recensioner av böckerna.

Jag tyckte väldigt mycket om dom två tidigare böckerna i serien, och jag blev definitivt inte besviken på den här nya boken.

Dom tre böckerna om Martin Benner tycker jag skiljer sig lite mot Kristina Ohlsson andra böcker. Tycker att hon skriver på ett helt annat sätt i dom. Men varken bättre eller sämre, utan bara annorlunda.

Tror att Henrys hemlighet kan läsas helt fristående med behållning. Men jag tror också att det ger mer att läsa serien från början.

Henrys hemlighet är spännande och har en härlig humor i sig. Och är absolut inte förutsägbar.

Rekommenderas varmt.