Hennes värsta mardröm

Swanson, Peter

Som liten var Kate Priddy ett oroligt barn. Efter att hennes galna expojkvän kidnappat och nära på mördat henne, övergick oron i panikattacker. När hennes kusin Corbin från Boston hör av sig och föreslår att de bytlånar varandras lägenheter ett tag känner Kate, som nu pluggar konst i London, att en nystart någon annanstans kan vara precis vad hon behöver. Men inte lång tid efter ankomsten till Boston upptäcker Kate att en av hennes nya grannar, Audrey, är död. Mördad.Polisen frågar ut henne om Corbin. Kate inser att hon egentligen vet rätt lite om sin kusin. Däremot undrar hon varför en annan av grannarna, den snygga Alan, ljuger om att han träffat mordoffret. Och när en tårögd ung man presenterar sig som Audreys pojkvän och hävdar att det var Corbin som mördade henne alldeles innan han for till London, vet hon varken ut eller in. Kan hon lita på sin kusin? Kan hon lita på Alan? Kan...

2019-12-30

För två år sen läste jag Peter Swansons roman Värd att döda, den var ruggigt spännande att läsa och jag gillade den skarpt. Det gjorde mig nyfiken på hans nästa bok på svenska, Hennes värsta mardröm. Hennes värsta mardröm börjar lite trevande för att så sakteliga ta fart. Vi får följa flera olika karaktärer i berättelsen, även om merparten fokuseras på Kate. Kate ska lånbyta lägenhet med sin syssling Corbin i ett halvår. Kate beger sig till Boston för att bo i Corbins enorma lyxlägenhet och Corbin tar över Kates minimala lägenhet i London. Redan resan till Boston blir jobbig för Kate, hon lider av panikångest sedan en expojkvän kidnappat henne för två år sen och på resan får hon flera panikångestattacker. Väl på plats i Corbins lägenhet har en granntjej precis hittats mördad i lägenheten bredvid och polisen vill nu göra husrannsakan i Corbins lägenhet. Allt pekar på att Corbin kan ha något med mordet att göra.
Författaren är fenomenal på att skriva berättelser som överraskar och hela tiden bjuds läsaren på oväntade vändningar. Jag gillar det och jag gillar hur författaren skildrar de olika karaktärerna och låter oss följa med in i deras huvuden. Författaren lyckas få till stämningar och en smygande känsla av obehag och som att något oväntat snart kommer hända. Hennes värsta mardröm blir aldrig sådär ruskigt spännande som Värd att döda var, men ändå tillräckligt så jag har svårt
att lägga ner boken innan jag fått veta hur allt slutar. Peter Swanson kan det här med att skriva psykologiska romaner som fängslar och jag blir nyfiken på mer!