Hennes ögon blå

Hågensen, Lisa

| 2014

De väntar på henne utanför kyrkporten. Året är 1671 och Kirsti Martasdotter fängslas och anklagas för häxeri. Åtta månader senare rymmer hon. Höggravid, torterad och våldtagen tar hon sig tillbaka hem till Lövaren. 2011. Denna ondskans sommar, när en galning skjuter ihjäl ungdomar på en ö i norska skärgården, ser Raili fram emot sex lugna veckor i sitt lilla torp i Lövaren. Men allt står inte rätt till där runt sjön. Någonting är fruktansvärt fel. Vad fyller vi varandras tomrum med? Kärlek? Hat? Ondska? Vi väljer. Sedan skördar vi.

Anna Blomgren

2023-01-18

Intensiv läsning

🌹 Denna bok var en Spännande Nagelbitar bladvändare.
💜💜💜💜 av 5st🌹

2018-03-11

Jag skulle ljuga ifall jag sade att jag hade höga förväntningar på boken. Men jag blev mycket positivt överraskad och förstod redan från början att det här var en bok som skulle tilltala mig. Boken är spännande men samtidigt mysig. En modern mysrysare med lite övernaturliga inslag och med ett rappt härligt språk. Det mest positiva är nog ändå karaktärerna som är väldigt välskrivna och bokets jag, Raili tog jag snabbt till mitt hjärta. Det ska bli mycket intressant att få följa henne och väninnan Ylva i kommande böcker.
Dessutom föds genom den här boken en för mig ny, men väldigt skicklig ljudboksuppläsare i form av skådespelerskan Charlotta Jonsson. Hon läser härligt engagerande och med en rapp och samtidigt mycket komisk betoning som gör det här till en riktig fullträff.
Toppbetyg till såväl bok, författare som uppläsare. Kan varmt rekommendera boken! Nu sätter jag genast igång med nästa bok i serien!

GILLADE 😃

Den här boken fick jag direkt av författaren, sedan har den tyvärr blivit liggande. Jag säger tyvärr för det var en väldigt bra och intressant bok som fängslade från första till sista sidan. Raili är en väldigt trevlig, självständig och humoristisk kvinna som man fattar tycke för på en gång. Hon tänker sig en lugn semester i det älskade torpet i Lövaren, men det blir allt annat än lugnt. Hon får uppleva sin värsta mardröm. Bitvis blir det riktigt otäckt.
Parallelt med historien i nutid utspelar sig en historia om häxeri i slutet på 1600-talet, just den biten gillar jag inte riktigt lika mycket, får inte riktigt kläm på den. Men det beror kanske mer på mig än på författaren.
Jag gillar boken mycket och rekommenderar den starkt till alla som vill ha en berättelse som är spännande, otäck och med lite övernaturliga inslag.
Tack Lisa Hågensen för boken, jag ser fram mot din nästa bok.

Betyg 4 av 5

Varför jag väntat så länge med att läsa boken vet jag inte riktigt. Men kanske var det för att den kändes väldigt kompakt. Det var väldigt mycket text på sidorna, så de 280 sidorna kändes nästan som 400 sidor.(jag överdrev nog lite där).
Men när jag väl började läsa då kunde jag inte släpa boken, den fick följa med överallt. (inte så snygg längre dock) Vilken spänning och även en hel del mystik. Man kunde lätt ta till sig huvudpersonen Raili hon var en hel vanlig tjej precis som vem som helst. Dåtids historien var dock lite rörig, kändes som den kom i helt fel ordning. Jag gillade verkligen denna bok som gav mersmak, den var ruskigt spännande

2015-09-07

Bara någon vecka efter att jag hade bestämt mig för att aldrig mer ta emot en egenutgiven bok så fick jag ett mejl från Lisa Hågensen där hon undrade om jag kunde tänka mig att läsa hennes bok. Hon beskrev den som "en thriller med paranormala inslag som utspelar sig i Bohuslän". Eftersom den lilla meningen innehåller inte mindre än tre av mina trigger-ord så tackade jag ja. Tack och lov. Det här är nämligen både spännande, läskigt, roligt och, inte minst, välskrivet. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/09/hennes-ogon-bla-av-lisa-hagensen.html

2015-07-01

Det här är en thriller som utspelar sig i nutid, men med både lite övernaturliga och en del historiska inslag.

Boken är mycket välskriven och har härliga personporträtt i sig. Den är spännande och inte helt förutsägbar.

Det är även en härlig humor i boken, och jag gillar verkligen huvudpersonen Raili och hennes tankar.

Rekommenderas absolut.

Kim M. Kimselius

2015-01-23

Raili är en person man inte kan låta bli att tycka om. Hon är ensam och söker kontakt med sina grannar som bor vid sjön där hon har sin sommarstuga.

Det händer konstiga saker, som Raili skyller på sin huvudvärk och för många Treo Comp. Men när hon får en vän i den äldre Olofsson, som berättar om mystiska saker han har upplevt, bestämmer Raili sig för att ta reda på vad som egentligen försiggår bland husen runt sjön.

Med förevändning om att hon vill lära känna bygdens historia börjar hon fråga ut grannarna och sakta börjar hon nysta ihop trådarna.

Jag tycker om vänskapen mellan Olofsson, som verkar vara ett riktigt original, och Raili som har en sprudlande energi och inte backar för något.

Det är en skrämmande och riktigt otäck berättelse, en thriller med inslag av övernaturliga saker och historiska händelser.

Vill du låta dig skrämmas av en bra bok är den här perfekt för dig.

Kim M. Kimselius

2015-01-23

Vill du låta dig skrämmas av en bra bok är den här perfekt för dig.