Hennes nya namn. Bok 2, Ungdomsr

Ferrante, Elena

"Att ntligen f lsa en roman som uppgraderar vninnerelationen och ger den dess rttmtiga plats r drfr otroligt upplyftande." Dagens Nyheter Del tv i Elena Ferrantes romansvit om de bda barndomsvnnerna Lila och Elena tar vid dr den frsta delen slutade. Lilas ktenskap med charkuterihandlaren Stefano Carracci visar sig redan p brllopsnatten katastrofalt och Lila frsker att med alla medel ta sig ur det. Nr hon av hlsoskl skickas till n Ischia fr en sommarvistelse vertalar hon Elena att flja med som betald sllskapsdam, men vistelsen fr oanade fljde fr dem bda och inverkar drastiskt p deras framtida liv. Den minutist skildrade vnskapen mellan Elena och Lila pendlar mellan srande nonchalans och djupaste samhrighet. I Hennes nya namn f den sin fortsttning nr de bda flickorna mognar till unga kvinnor och tvingas betala ett smrtsamt pris fr det, var och en...

I gr ringde jag min bsta vninna fr att gratulera t hennes 65 rs fdelsedag - efter ett drygt tre timmars lika lyckligt som bittert samtal fick jag den djupaste knslan hur glad jag kan vara att alltid kunna satsa p min bstis Ula och inte mste st ut med dr Lila hela tiden ...

Em Lund

Italiensk magi om avund, svartsjuka, krlek, vnskaps och systerskap.

nya fin

Fantastisk.

nnu bttre n den frsta. Tredje boken bestlldes omgende.

Kristina Carlsson

2017-05-15

Jag strcklste och befann mig i fantasin sjlv i Italien.

Emma Fgerlind

2017-03-26

Tycker att de hr bckerna r okej, men varken srskilt speciella i handlingen eller srskilt bra skrivna egentligen. Typ vanliga underhllningsromaner. Vad r grejen?

Gunnel Lindstrm

2017-03-13

Denna bok var betydligt bttre n den frsta i trilogin.

2017-03-03

Nej, tvan var inte bttre utan en genuint ointressant lsning. Oengagerat skriven och banal till innehllet. Orkade inte lsa ut. r professionella litteraturkritiker av en annat slag?

Annelie Rickstrand

2017-03-01

lskade den hr boken. Mycket bttre n ettan. Men det kan delvis ocks bero p att man redan knde karaktrerna och kom in i handlingen direkt. Fantastisk.

Lotta Strandberg

2017-01-23

Bra fortsttning p frsta boken. Vl inlst och ltt att ta sig genom. Gripande om Lilas de, Elena och deras lite mrkliga vnskap.

2016-12-31

Tycker att Ferrantes bcker r hejdlst verreklamerade, men tack och lov brjar det arta sig. Frsta delen och frsta halvan av den andra, Hennes nya namn, ger samma intryck av nst intill barnslig tonrsdagbok. Livet och den mnskliga samvaron i Neapels fattigkvarter (visserligen ett antal rtionden tillbaka) r s frmmande att det r svrt att ta till sig den skvalleraktiga elakheten. Nr vninnorna kommer in i vuxenvrlden blir det dock riktigt gripande, upprrande och intressant. Sista halvan gr det vrt att flja ven kommande del tre.

MaPa

2016-12-29

Hilda Kraamer

2016-12-25

Hilda Kraamer

2016-12-25

Petra Nurminen

2016-12-19

Har lst bde denna och del ett i romansviten och kan inte instmma i hyllningarna till dessa berttelser. Upplever bda bckerna som ganska lngdragna och sega. Dock r det nd p ngot stt fngslande att flja relationerna och jag har drfr valt att lsa bda bckerna klart

2016-12-15

Var verkligen pepp p denna bok efter att ha varit frlst p den frsta. Men blev dessvrre besviken. Tyckte det blev lngsamt och tradigt. Den fngade mig inte alls p samma stt. Vnskapen och spnningen vninnorna emellan finns dr men ja jag vet inte vad det r, men det knns som en enda lng transportstrcka... och utver det har jag helt svrt att hlla ordning p namnen, ven om det finns en lista som hjlp... men ja det kan ju ha att gra med att jag r lite trtt p boken, ville helst den skulle ta slut... trist men sant.

Bokmalin -

2016-11-27

Helt underbar bok! Lngtar s efter nsta del. Lyssnar grna p Robertino nr han sjunger Romantica vid lsningen av boken.

2016-10-27

Mycket bttre n frsta delen. Hoppas p att den tredje delen kommer snart.

P djupet berrande. Alla motsatser och nyanser, Mnniskans ofrmga och frmga, Hur i all vrlden skall det g?

Eriksallan Ea

2016-10-20

Drabbande, fngslande, tankevckande, en bok som stannar kvar. nd vntar jag med fem stjrnor tills jag lst hela sviten.

Malin H

2016-10-08

Fortsatt fantastiskt om klass, kn och vnskap!

Ewa R

2016-10-06

Tyckte bttre om den hr n den frsta delen som jag gav betyget 4. Ser fram emot kommande delar i serien.

Zack Simone

2016-08-25

Det blev nnu bttre. Fullstndigt. Inga ondiga ord. Sn total nrvaro. Ligger strax bakom sekunden och snurrar p den. Sedan r hon mitt iden, bakom den och under. Ibland knner jag faktiskt fr att jubla.