Hennes iskalla ögon

Gerhardsen, Carin

| 2013

Snön vräker ner i ett fruset Stockholm. Under samma dag försvinner två kvinnor, oberoende av varandra. Bägge lever i till synes ordnade förhållanden, men när kriminalkommissarie Conny Sjöberg och hans mannar skrapar på ytan av familjeidyllen framträder en helt annan bild. Båda kvinnorna har levt under mental press, och ingen av dem saknar skäl att frivilligt ge sig av. Men den dramatiska upptäckten av en död kropp ger all anledning att tänka om. Jamal Hamad söks upp av en skugga ur det förflutna. Är det så att hans och Petra Westmans gemensamma liv börjar knaka i fogarna? Tiden hinner ifatt också Odd Andersson, vilket får oanade konsekvenser. Jens Sandén störs av att hans dotterdotter drabbas av något som i bästa fall är en olycka, medan Hedvig Gerdin som vanligt vägrar att låta sig störas av någonting. Mitt i denna färgstarka grupp poliser sitter Conny Sjöberg och försöker höra sin egen...

2020-04-24

Ja man lär verkligen känna karaktärerna efterhand i serien om Hammarbypolisen. Tillsammans med en riktigt bra intrig och spänning levererar Gerhardsen ytterligare en högklassig deckare. Jag undrar också vad det är med alla dessa sk män som slår. Riktigt svaga typer.

ElinsBokhylla

2019-10-21

Hennes Iskalla Ögon av Carin Gerhardsen har allt - spänningen, intrigerna och de brutala morden, allt som en riktigt bra och spännande deckare ska ha!

Precis som i de tidigare delarna i Hammarbyserien av Gerhardsen så hinner man ändra sig många gånger under bokens gång, vem är egentligen mördaren, lever hen och är det ändå inte hon som har mördat hen. Ja det blir många tankar hit och dit innan man kommer fram till slutet och nästan alltid blir förvånad. Det är något som jag verkligen tycker om, en bra deckare får en att tänka och fundera, den ska inte vara självklar som jag upplever att många andra böcker kan vara.

Bokens handling är väldigt tragisk och en del bitar var lite svåra för mig att läsa, tårarna var nära att falla många gånger. De traumatiska händelserna som skedde bakom de stängda dörrarna påverkade mig väldigt mycket, både den psykiska och fysiska pressen som dessa kvinnliga karaktärer fick stå ut med var hemska.
Carin Gerhardsen har enligt mig lyckats med att återspegla situationerna väldigt bra och trovärdigt, nu har jag inga egna erfarenheter av detta men med tanke på mina tårfyllda ögon så berörde det mig på ett väldigt speciellt sätt.
Jag hade nog ändå velat läsa lite mer om handlingen från förra boken, det kändes som att man avslutade Gideons Ring med lite lösa knutar och jag hade gärna velat dra åt dem och få lite mer klarhet i saker och ting. Men tyvärr så blev det en liten besvikelse när jag insåg att Gerhardsen inte hade tagit med någonting utav förra delens handling. Det kanske kommer i nästa bok, eller inte, jag får se lite.

Början av boken var för mig lite rörig men många olika karaktärer och namn. Det var lite segt och svårt att hänga med men det klarnades ut senare i boken, som tur var!
Något som jag verkligen tyckte om var att man fick se helt andra sidor av en del av karaktärerna, sidor som jag hoppas att Gerhardsen utvecklar i de två resterande böckerna i serien. I denna bok lyckades Carin Gerhardsen balansera bokens mordutredning bra med huvudkaraktärernas privatliv, det uppskattas även om en del av bokens intriger inte riktigt föll i min smak.

Hennes Iskalla Ögon av Carin Gerhardsen är en väldigt bra och sorglig bok, detaljerna är som vanligt felfria och det känns som att man verkligen är inne i mordutredningen och händelserna. Miljö och karaktärsbeskrivningarna var som tidigare väldigt bra och det var lät att följa med i handlingen och intrigerna.

Jennie W

2019-04-01

Spännande och skarpt skriven.

Johanna Åberg

2019-03-11

En fantastiskt bra bok som är spännande från första till sista sidan!! En riktig bladvändare!!! Detta är, i mitt tycke, den bästa boken hittills i serien om Hammarbypolisen!!

Karin Andersson

2019-01-05

Man blir aldrig besviken på Gerhardsen.

Karin Johansson

2018-02-21

Hela serien är väldigt bra.

2017-02-25

Carin Gerhardsens Hammarbyserie har jag tyckt väldigt mycket om, trots det har jag låtit det gå över två år sedan jag läste förra delen. Kanske beror det på att jag vet att serien nu är avslutad (har bara två kvar efter denna) och att jag inte vill att det ska ta slut, men i år har jag tagit med den i min Finish That Series Challenge för på något sätt vill jag ju ändå veta hur det ska gå för de här människorna. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2017/02/hennes-iskalla-ogon-av-carin-gerhardsen.html

Marléne S

2016-05-17

En av de bästa i serien så här långt. Men liiite för många namn och karaktärer att hålla reda på. Ewerlöf läser som vanligt kanonbra ++++

2016-04-15

Väldigt bra och spännande, man är sällan säker på något i boken. Jag hoppas dock att man i kommande bok får svar på den fråga som lämnades olöst. Alltför reell problematik med våld i nära relationer, och tyvärr inte så mycket räddning i de flestas fall ur verkligheten.

2014-07-29

Riktigt bra hopkommen intrig, en av de bättre i Hammarbyserien.

Helena Rasmusson

2014-07-22

Bra

Jag ger boken en stark 3:a. Den är välskriven och spännande, och behandlar ett angeläget ämne. Det som gör att jag inte ger en 4 är att jag inte gillar när deckarförfattare ägnar för mycket av boken till att beskriva karaktärernas barnbekymmer, familje- och kärleksliv. Vilket jag tycker sker i denna bok. Ewerlöf läser ok.

2014-06-23

Ännu en bra, lättläst leverans ur Hammarbyserien. Även om deckargåtorna är kluriga och intressanta (samhällsaktuella) så är det poliserna själva och deras privatliv som lockar mig.

Glada Gunvor

2014-05-14

Klurigt och väldigt spännande skriven. Handlingen väl sammanvävd så att man hela tiden ville fortsätta att lyssna. Väldigt bra uppläsare. En 5:a ger jag till såväl bok som uppläsare.

En bok att sträckläsa, som alla hennes böcker!

En bladvändare även denna! Carin Gerhardsen blir allt bättre i deckargenren. Ojämna relationer, försvunna kvinnor och många pusselbitar utmed vägen. En stark 4:a i betyg!

Ursula Stålhandske

2013-09-20

Bra bok, som vanligt då det gäller Carin! Ser fram emot nästa i serien.

Anna Lindgren

2013-09-05

Den här gillade jag riktigt mycket!

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Spännande historia som även tar upp mycket kvinnovåld. Bli både arg och ledsen när jag läser.

2013-07-30

Det här var den sjätte boken i serien om Hammarbypolisen. Jag har läst dom alla, och tyckt väldigt mycket om dom alla. Och den här boken var precis lika bra som tidigare.

Jag räknar med att det kommer en sjunde bok också, eftersom det fanns saker i den här boken som inte blev uppklarade.

Rekommenderar verkligen hela serien. Mycket bra skrivna, lättlästa, och härlig Stockholmsmiljö.

Nej jag begriper det inte, hur kan Gerhardsen leverera deckare efter deckare med samma kvalité, fantastiskt. Hon har liksom hela kittet, spännande och genomtänkt handling, trovärdiga karaktärer. Denna är otroligt spännande och man kan helt enkelt inte sluta läsa/lyssna. Uppläsare Katarina Ewerlöf gör pricken över i:et. Bara ett problem jag vill ha mer nu

Anki Vincent

2013-07-23

Har gillat alla böcker i serien hittills men den här tycker jag var overklig och överdriven. Trist.

Pia Stendahl

2013-07-19

Jag har läst alla fem tidigare böcker i Carin Gerhardsens serie om Hammarbypolisen. Alla böckerna i serien har fått höga betyg på min ljudboksblogg: 4:a, 4:a respektive 5:a, vilket är fantastiskt bra. Det är sällan en författare håller så jämn kvalité på sina böcker som Carin Gerhardsen.

"Hennes iskalla ögon" hör nog till en av de bästa i serien vilket inte säger lite med tanke på att jag nyss skrivit att alla böckerna håller hög kvalité. Jag gillar verkligen karaktärerna i böckerna och Gerhardsen porträtterar dom på ett lysande sätt.

Det är som att återse gamla vänner som jag känner väl. Det är en mycket spännande sammansatta grupp av individer som arbetar på Hammarbypolisen. Författaren ägnar mycket tid till att beskriva dessa personer och deras privatliv men det tar ändå aldrig fokus från själva kriminalhistorian i boken.

Boken är riktigt spännande och Gerharden skildrar återigen sådant som är tungt att läsa om men som också engagerar mig som läsare. Denna bok har fokus på kvinnovåld, ett ämne som vi ständigt behövs påminnas om. Trots det tunga ämnet grottar författaren inte ner sig brutala detaljer vilket jag uppskattar.

Hennes iskalla ögon är en riktigt stäckläsarbok och jag längtar redan efter nästa bok.

Gå gärna in på min ljudboksblogg: www,bokbrus.se

Marita Ryen

2013-07-16

Betyg 4 +. En spännande bok med mycket som hände. Bra uppläsare.

Rasmusmatte .

2013-06-09

Som vanligt en riktig femetta av Carin Gerhardsen. Nog en av hennes bästa

Maria Larsson

2013-05-31

En återkommande tanke som dyker upp i mitt huvud under tiden som jag läser Carin Gerhardsens sjätte kriminalroman - "Hennes iskalla ögon" - är "amatörmässigt". Den skicklighet som hon så elegant visade i sina första tre böcker finns inte längre. Ironiskt nog försvann hennes briljans i samma veva som hon bytte bokförlag. Kanske borde hon låtit bli?

Handlingen - eller handlingarna - i "Hennes iskalla ögon" är oerhört spretiga. Inledningen är seg och Gerhardsen kämpar sedan förgäves för att knyta ihop trådarna av intriger. Det fungerar inte och jag som läsare lämnas kvar med flera obesvarade frågor.

Jag saknar både djup och engagemang i boken. Den känns ytlig och ogenomtänkt. Trist, för Gerhardsen var efter debuten väldigt lovande.

Om man ska hitta någonting positivt med boken så är den väldigt lättläst. Man plöjer igenom den på ett par timmar. Kanske attraherar den en målgrupp som inte har energin att engagera sig för mycket?

Maria Larsson

2013-05-31

En svag tvåa. En väldigt lättläst bok men den saknar både djup, engagemang och struktur.

Stefan Teppas

2013-05-28

Har läst hela hammarbyserien. Besviken på denna trovärdighet personerna. En enda röra och inte heller spännade. tänkte sluta läsa flera ggr. men kämpade på. Vet inte om jag var på helt fel humör... men jag gav bara en 2,4 på min skala till 5.

Anette Tunius

2013-05-26

Bra men obehaglig bok om osunda förhållanden. Katarina Ewerlöv läser som vanligt helt suveränt!

My.loved.books

2013-05-14

En av hennes bästa!! Gerhardsen levererar igen, härliga karaktärer blandat med obehagliga typer...