Hennes ögon blå

Lisa, Hågensen

| 2021

År 1671 anklagas en ung kvinna för häxeri. Hon fängslas och torteras, men lyckas rymma och ta sig hem till Lövaren igen. Ondskan hon utsatts för har dock lämnat djupa sår ?År 2011 far Raili till sin sommarstuga i Lövaren. Semesterlugnet hägrar, men en oförklarlig oro har drabbat de sex husen runt sjön. Trots Railis nyktra syn på livet påverkas hon av den underliga stämningen. Och hon vill veta mer. Utan att ana faran tar hon särlingen Olofsson till hjälp för att lösa mysteriet. Men han dör, och de mystiska skeendena eskalerar. När höstmörkret sänker sig över Lövaren finner sig Raili och hennes sidekick och kollega Ylva plötsligt jagade av en vansinnig mördare med onda krafter på sin sida.Hennes ögon blå har tidigare givits ut av Actes Sud i Frankrike, Czarna Owca i Polen, DreamLitt i Danmark och som svensk audiobok av Storyside. Det är första delen i serien om Raili & Ylva.Lisa...

Denna berättelse får en stark fyra av mig. En liten bit in i boken och jag är fast. Jag gillar hur jag redan innan jag börjar läsa får veta av bokens baksida att den är en thriller med övernaturliga inslag. Jag har dock lite svårt för de få tillbakablickarna till år 1670-1671. De är spännande och tillför mycket, men mitt huvud blir lite ställt av att de går bakåt i tid och inte framåt. Berättelsen är spännande och jag älskar Raili samt hennes kompis och kollega Ylva. Raili hamnar i ett äventyr där hon tar sig an en roll som privatdetektiv då det pågår mycket som är skumt runt den lilla sjön i Lövaren. Jag gillar verkligen hur Lisa Hågensen håller spänningen och ovetskapen levande ända till slutet. Jag ville när jag närmade mig slutet bara läsa snabbare och snabbare för att få veta svaret på alla frågor. Jag tilltalas också av att allt är logiskt i det övernaturliga. Hågensen skapar karaktärer som är älskvärda och som jag mer än gärna vill fortsätta läsa mer om. En välskriven thriller med en stor dos humor!

💜💜💜💜

Det här är en bok som jag har svårt att komma in i trots att den är spännande och innehåller mycket av mystisk. För mig är det nog lite för mycket av det övernaturliga och mystik för att jag ska kunna ta den till mig.

Det är en thriller men som har en del humoristiska inslag. Personligen hade jag nog gillat boken bättre om de övernaturliga inslagen lämnats utanför historien. Men då boken är välskriven och fast den inte tillhör my cop of the så är den helt klart läsvärd.

I Hennes ögon blå får vi följa Kirsti och Raili i deras respektive tidsepoker, där 1600-talets brutala häxprocess ger konsekvenser för människorna på 2000-talet. Det som förenar dem är platsen, Lövaren. Jag har en förkärlek för böcker som väver ihop historiska händelser med nutid, och ännu bättre kan det bli om det finns övernaturliga inslag. Allt detta bjuds det på i Hennes ögon blå, så jag fångades direkt.

Lisa Hågensen har ett lättsamt språk, och bra dialoger som skapar trovärdighet och tillför mycket humor till berättelsen. Raili är en mästare på inre dialoger, hon är fantastiskt kvicktänkt och med en skämtlystnad som får mig att skratta högt. Det är bra gjort att lyckas få in humor i en i övrigt grym och spännande thriller, och författarinnan klarar det med bravur. Den humoristiska kryddan i kombination med de två kvinnornas spännade berättelser, skapar ett bra tempo och ett driv, så det går inte annat än att bara sträckläsa boken!

Hennes ögon blå är en bok att rekommenera dig som uppskattar välskriven spänning med historiska och övernaturliga inslag, och inte har något emot ett gott skratt mellan raderna!