Hemskelse

Erpenbeck, Jenny

| 2010

Att ska sitt hem (sitt ursprung) och finna det hemskt. Den spklika dubbeltydigheten genomsyrar Jenny Erpenbecks kombinerade familjehistoria och tyska 1900-talskrnika. Frfattarinnans barndoms sommarviste vid en sj utanfr Berlin har hyst hela den moderna tyska historien och nu berttar hon i tolv lyriskt formulerade novelliknande biografier om Weimarrepubliken, Tredje riket, DDR och det terfrenade Tyskland. En tidens byggnad r detta hus, speglande sig i sjn alltmedan den grymma historien pgr, och till slut ett offer fr den obarmhrtigt svngande rivningspendeln.

2022-12-14

Jag fascineras starkt av Erpenbecks olika berttelser inbyggda i denna vidunderliga historia, som jag tycker, detta romanbygge r. Steve Sem-Sandberg skriver i sin recension av boken: Erpenbeck skriver skickligt och stundtals suggestivt men blir i mitt tycke lite grand av sin egen frsiktighets fnge. Jag kan inte hlla med honom. Tvrtom, tycker jag, att Erpenbecks stt att bygga upp romanen med olika pusselbitar eller fragment, gra att jag som lsare fr utrymme att lgga till eller fundera vidare kring olika skeenden och hndelser. Jag kan hlla med om att berttelserna r tillbakahllna och, som Sem-Sandberg ocks ppekar, registrerande. Men ven kring det hr ges lsaren utrymme fr egna tankar och funderingar. Till sist stller jag mig frgan varfr frfattaren har valt det hr sttet att bertta historien? Tror inte det r av frsiktighet. D hellre av en lust att utmana lsaren. Och ju mer jag tnker p romanen, ju mer fascineras jag av hur skickligt den r skriven.
Hemskelse ingr i en samling av tidiga verk av Erpenbeck, ytterligare tre berttelser finns med hr. Jag ger mig strax ut p en resa med frfattaren i den berttelse som heter Ordbok.

Tor von Geijer

2011-01-11

Vackrast r nog titeln.

Gun Petersson

2010-10-11

Sparsmakat om olika levnadsden i samma hus. Genom att skildra deltaljer exakt blir det poetiskt och samtidigt vldigt starkt. En god id fr en bok och mycket vl genomfrt.