Hemsökelse

Erpenbeck, Jenny

| 2010

Att söka sitt hem (sitt ursprung) och finna det hemsökt. Den spöklika dubbeltydigheten genomsyrar Jenny Erpenbecks kombinerade familjehistoria och tyska 1900-talskrönika. Författarinnans barndoms sommarviste vid en sjö utanför Berlin har hyst hela den moderna tyska historien och nu berättar hon i tolv lyriskt formulerade novelliknande biografier om Weimarrepubliken, Tredje riket, DDR och det återförenade Tyskland. En tidens byggnad är detta hus, speglande sig i sjön alltmedan den grymma historien pågår, och till slut ett offer för den obarmhärtigt svängande rivningspendeln.

2022-12-14

Jag fascineras starkt av Erpenbecks olika berättelser inbyggda i denna vidunderliga historia, som jag tycker, detta romanbygge är. Steve Sem-Sandberg skriver i sin recension av boken: Erpenbeck skriver skickligt och stundtals suggestivt men blir i mitt tycke lite grand av sin egen försiktighets fånge. Jag kan inte hålla med honom. Tvärtom, tycker jag, att Erpenbecks sätt att bygga upp romanen med olika pusselbitar eller fragment, göra att jag som läsare får utrymme att lägga till eller fundera vidare kring olika skeenden och händelser. Jag kan hålla med om att berättelserna är tillbakahållna och, som Sem-Sandberg också påpekar, registrerande. Men även kring det här ges läsaren utrymme för egna tankar och funderingar. Till sist ställer jag mig frågan varför författaren har valt det här sättet att berätta historien? Tror inte det är av försiktighet. Då hellre av en lust att utmana läsaren. Och ju mer jag tänker på romanen, ju mer fascineras jag av hur skickligt den är skriven.
Hemsökelse ingår i en samling av tidiga verk av Erpenbeck, ytterligare tre berättelser finns med här. Jag ger mig strax ut på en resa med författaren i den berättelse som heter Ordbok.

Tor von Geijer

2011-01-11

Vackrast är nog titeln.

Gun Petersson

2010-10-11

Sparsmakat om olika levnadsöden i samma hus. Genom att skildra deltaljer exakt blir det poetiskt och samtidigt väldigt starkt. En god idé för en bok och mycket väl genomfört.