Hemsöborna

| 2005

Trög.

Trög.

2020-08-20

Klassiker och kanske en av Strindbergs mest lästa böcker. Äkta persongalleri och mycket bra psykologi med en hel del humor. Jag skäms att erkänna att detta är den första Strinberg jag läser men det ska helt klart bli fler. Svag 4:a

John C

2016-05-08

Om värmländske Carlsson som kommer till änkan Flods nergångna gård på en fiktiv ö i Sthlms skärgård. Han får saker och ting att börja fungera igen, men har väl kanske större ambitioner. En småtrevlig bok som är helt ok... och inledningsmeningen är ju en klassiker.

Joakim Roos

2015-11-07

Snarkfest.

Teresia Kjellgren

2015-02-25

Man ska väl ha läst åtminstoen en Strindberg bok innan man dör och då är den här ett bra val. Ett gammeldags språk med en del omoderna ord men den är ju inte skriven igår så det får man ta. Miljö- och personbeskrivningar och man kan riktigt se och förstå hur det var. Oväntat rolig på sina ställen och ett slut som är väldigt dramatiskt!

Jan Svensson

2014-04-14

Detta är nog den bästa bok jag någonsin läst. Det finns inte en onödig rad i hela boken och historien med alla personbeskrivningar är helt enastående.

Ingeborg Amnéus

2013-12-11

Såhär ska en roman skrivas! Lyssnade på en fantastisk uppläsning av Börje Ahlstedt.

Mathilda Flood

2013-02-18

Tog ett tag innan jag kom in i boken, men tillslut vart den bra.

Maria Brusewitz

2012-12-09

Strindbergs allra bästa tycker jag. Har läst, lyssnat till den , inläst av Ulf Palme, fantastisk. Man skall inte dö innan man läst den. Den är förvånansvärt kort med tanke på hur mättad den är.

Raul Carlson

2012-08-21

Det bästa av Strindberg. En bra berättelse. Väl skriven. Nära och äkta.

johan persson

2012-08-08

Bra bok men alla gamla och "bortglömda" ord gjorde den knepig att förstå stundtals.

"Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade ett höganäskrus i en svångrem om halsen". Meningen har man ju hört, och nu har jag även läst boken. Det märks att det är många år sen den skrevs. Dels är skriftspråket väldigt annorlunda och dels är handlingen ?gammal och omodern?. Kanske ingen bok som jag skulle rekommendera men det är kul att ha läst den.

Ida

2012-01-21

äldre svenska - ord man inte förstår och konstig meningsuppbyggnad - men bara man ser förbi det så är det en bra bok med en gnutta humor.

Maria Jönsson

2011-12-11

Läste denna bok i klass 8. Den har gett mig en negativ bild av Strindberg vilket troligen är fel. Läsa under tvång är inte att rekommendera.

Kamali 

2011-10-11

Kommer bara ihåg att den var rätt tråkig men vad jag som 15-åring tyckte är kanske inte aktuellt när man passerat 30?

Tom Eriksson

2011-07-29

Visar bra en nietzschean som han är

Elisabeth E

2011-04-22

Nja, inte riktigt min typ av bok. Stundtals är den väl underhållande men inget jag kommer att läsa igen. Gillar Strindbergs dramer mer.

Elin Stenblom

2011-03-23

Min Strindberg favorit.

Anders Nilsson

2010-09-02

Övermänniskan går under bland havidioter ute i skärgården. Mycket underhållande,

Joakim Eklund

2010-08-02

Slutet är så otroligt oväntat actionfyllt. I övrigt ganska fin och bra bok.

Feli Domeij

2010-04-17

Tycker om denna bok, och även serien när den gick..

Feli Domeij

2010-04-17

Tycker om denna bok, och även serien när den gick..

Lotta Norén

2010-02-12

Den här var nog bättre som TV-serie...

2010-01-10

Mycket bra både som bok, film och tv-serie :)

Anders Nilsson

2009-10-10

En småtrevlig Strindbergsbok som har några pärlor som när prästen super ner sig och när folk står och sover i kyrkan. Men det finns mycket bättre saker från Strindberg.

Johanna Falkered

2009-07-01

En klassiker som är bra men tung.

Sofia Åkerberg

2009-06-06

Klart bättre än Röda rummet men alldeles för mycket fokus på miljöskildringar -- man blir ju less på skärgården innan man ens varit där. Ja, vi vet att Stockholms skärgård är den bästa i hela världen... Å andra sidan tycker jag nog att Strindberg lyckas bättre med karaktärerna här och det är nog till viss del för att de är tydligt placerade i denna övertydliga miljö -- exempelvis fylleprästen eller den osympatiske men ack så mänsklige Karlsson. Berättelsen har också mer driv -- den är på väg någonstans.