Hemsborna

Strindberg, August

| 2005

John C

2016-05-08

Om vrmlndske Carlsson som kommer till nkan Flods nergngna grd p en fiktiv i Sthlms skrgrd. Han fr saker och ting att brja fungera igen, men har vl kanske strre ambitioner. En smtrevlig bok som r helt ok... och inledningsmeningen r ju en klassiker.

Joakim Roos

2015-11-07

Snarkfest.

Teresia Kjellgren

2015-02-25

Man ska vl ha lst tminstoen en Strindberg bok innan man dr och d r den hr ett bra val. Ett gammeldags sprk med en del omoderna ord men den r ju inte skriven igr s det fr man ta. Milj- och personbeskrivningar och man kan riktigt se och frst hur det var. Ovntat rolig p sina stllen och ett slut som r vldigt dramatiskt!

Jan Svensson

2014-04-14

Detta r nog den bsta bok jag ngonsin lst. Det finns inte en ondig rad i hela boken och historien med alla personbeskrivningar r helt enastende.

Ingeborg Amnus

2013-12-11

Shr ska en roman skrivas! Lyssnade p en fantastisk upplsning av Brje Ahlstedt.

Andreas Ruuth

2013-09-11

Lste den nstan till slutet men jag la av med den. Ganska van vid tragiska berttelser men den hr, liksom Vladimir Nabokov's Laughter in the Dark blev fr mycket.

Mathilda Flood

2013-02-18

Tog ett tag innan jag kom in i boken, men tillslut vart den bra.

Maria Brusewitz

2012-12-09

Strindbergs allra bsta tycker jag. Har lst, lyssnat till den , inlst av Ulf Palme, fantastisk. Man skall inte d innan man lst den. Den r frvnansvrt kort med tanke p hur mttad den r.

Raul Carlson

2012-08-21

Det bsta av Strindberg. En bra berttelse. Vl skriven. Nra och kta.

johan persson

2012-08-08

Bra bok men alla gamla och "bortglmda" ord gjorde den knepig att frst stundtals.

Anette Hkerberg

2012-02-11

"Han kom som ett yrvder en aprilafton och hade ett hganskrus i en svngrem om halsen". Meningen har man ju hrt, och nu har jag ven lst boken. Det mrks att det r mnga r sen den skrevs. Dels r skriftsprket vldigt annorlunda och dels r handlingen ?gammal och omodern?. Kanske ingen bok som jag skulle rekommendera men det r kul att ha lst den.

Ida

2012-01-21

ldre svenska - ord man inte frstr och konstig meningsuppbyggnad - men bara man ser frbi det s r det en bra bok med en gnutta humor.

Maria Jnsson

2011-12-11

Läste denna bok i klass 8. Den har gett mig en negativ bild av Strindberg vilket troligen är fel. Läsa under tvång är inte att rekommendera.

Andreas Ruuth

2011-11-15

Gillade den till min frvning s mycket att jag var tvungen att kpa den :)

Kamali 

2011-10-11

Kommer bara ihg att den var rtt trkig men vad jag som 15-ring tyckte r kanske inte aktuellt nr man passerat 30?

Tom Eriksson

2011-07-29

Visar bra en nietzschean som han r

Elisabeth E

2011-04-22

Nja, inte riktigt min typ av bok. Stundtals r den vl underhllande men inget jag kommer att lsa igen. Gillar Strindbergs dramer mer.

Elin Stenblom

2011-03-23

Min Strindberg favorit.

Joakim Eklund

2010-08-02

Slutet r s otroligt ovntat actionfyllt. I vrigt ganska fin och bra bok.

Feli Domeij

2010-04-17

Tycker om denna bok, och ven serien nr den gick..

Feli Domeij

2010-04-17

Tycker om denna bok, och ven serien nr den gick..

Lotta Norn

2010-02-12

Den hr var nog bttre som TV-serie...

2010-01-10

Mycket bra bde som bok, film och tv-serie :)

Anders Nilsson

2009-10-10

En smtrevlig Strindbergsbok som har ngra prlor som nr prsten super ner sig och nr folk str och sover i kyrkan. Men det finns mycket bttre saker frn Strindberg.

Johanna Falkered

2009-07-01

En klassiker som r bra men tung.

Sofia kerberg

2009-06-06

Klart bttre n Rda rummet men alldeles fr mycket fokus p miljskildringar -- man blir ju less p skrgrden innan man ens varit dr. Ja, vi vet att Stockholms skrgrd r den bsta i hela vrlden... andra sidan tycker jag nog att Strindberg lyckas bttre med karaktrerna hr och det r nog till viss del fr att de r tydligt placerade i denna vertydliga milj -- exempelvis fylleprsten eller den osympatiske men ack s mnsklige Karlsson. Berttelsen har ocks mer driv -- den r p vg ngonstans.