Hemsökelsen på Hill House

Jackson, Shirley

| 2017

»En av 1900-talets viktigaste skräckromaner.« Stephen King I åttio år har Hill House överblickat den lilla hålan Hillsdale. Därifrån ser det ståtligt och välbyggt ut. Men det finns något »osunt« med huset. Någonting rör sig i det, går längs med dess golv, någonting omänskligt, skändligt - ont. Dr John Montague, en vetenskapsman som vill finna bevis för det övernaturligas existens, hyr det beryktade huset. Av tolv assistenter han velat få med sig anländer bara två: Eleanor Vance, en ung, tillbakadragen kvinna som flyr vardagen med sin handikappade mor, och Theodora, en excentrisk New York-konstnär. Med dem är också husets arvinge, Luke Sanderson, och på plats möter de husets förvaltare, paret Dudley, som vägrar vistas nära Hill House nattetid. Snart blir det klart för alla varför. Den som starkast påverkas är Eleanor. Som om huset ville henne något särskilt. Shirley Jacksons Hemsökelsen...

2023-02-21

Herregud, så tråkig bok!
Filmatiseringen av den här boken från 1963 är både spännande och engagerande, men boken ger mig absolut ingenting. Ingenting händer, det finns ingen spänning, inga intressanta konversationer och värst av allt: Jag gillar inte karaktärerna. Namnen är desamma som i filmen. Men där Eleanor och Theodora är intressanta, mystiska och bitvis neurotiska karaktärer att följa på film, briljant agerade av Julie Harris och Claire Bloom- så är karaktärerna i bokformat ingenting annat än löjliga fjollor. Nej, jag är inte alls imponerad av den här boken.
Tyvärr, ett äkta bottennapp!

Karolina Jonsson

2021-10-23

Jag lyssnade på denna och viktigt att veta också är att jag redan sett serien som är baserad på boken, inte bara en gång heller utan två! Fullkomligt älskade den, eftersom jag för en gångs skull hittade en film/serie i skräckgenren som faktiskt var läskig. Och då är jag den som gärna sitter ensam och tittar på skräckfilm, så mycket älskar jag skräck. Med det sagt så hade jag förstås förväntningar på boken och på ett sätt kanske det förstörde lite eftersom jag tycker att boken inte är ett dugg läskig. Men det kanske bara är jag? Den är däremot ändå väldigt bra. Det är en spännande berättelse, väldigt passande karaktärer och otroligt olika från varandra. Jag stör mig lite på Eleanor, hur rädd och självkritisk hon är, att hon hela tiden tycker att hon skämmer ut sig. Det tycker jag blir lite överdrivet. Men annars finns där en krypande känsla av en kuslig plats och ett kusligt hus, som minst sagt är oförutsägbart. Jag får en känsla av att huset gör någonting med psyket hos människorna som besöker det. Kalla kårar! Väldigt passande att läsa nu vid Halloween. Rekommenderar! Vill absolut läsa mer av Shirley Jackson. Och förresten! Gillar verkligen uppläsaren Bernadette Dunne, hon passar verkligen till att läsa skräck. Också den första boken jag läser på engelska, och jag har fått mersmak.

Rebecka Nyman

2020-11-30

Jag har sett tv-serien som är baserad på denna bok och gillade den inte alls. Jag tyckte den var seg och så långt ifrån skrämmande som något kan vara. Jag visste inte att serien var baserad på en bok till alldeles nyligen och ville då ge boken en chans. Det är jag glad för då den platsar in på listan över väldigt få skräckböcker jag älskar. Skräck är något jag gillar, men har ofta väldigt svårt att hitta rätt. Shirley Jackson har i denna bok lyckats hitta den rätta stämningen. Jackson bygger sakta upp berättelsen och jag som läsare vet att det kommer hända något, frågan är bara vad. Det är en krypande spänning och den är smått ryslig på sina ställen. Jag tycker att Jackson håller allt på en bra nivå. Det blir inte någon gång överdrivet och huset är centralt genom hela. Karaktärerna beskrivs genom miljön huset ger. Under läsningen ville jag hela tiden läsa vidare, jag ville inte lägga ifrån mig boken. Jag ville veta vad som skulle hända och hur allt skulle sluta. Vill avsluta med att säga att serien inte är det minsta lik boken. Namnen och huset är ungefär det som är lika, annars är historierna helt skilda.

I have always had hard to find good horror books. This book. Wow. I really like the place and the mood that Shirley Jackson creates. The story is horrible. I love it.

2020-11-25

Ända sedan jag var (för) liten har jag gillat skräck. Kanske är det därför som det nu, flera decennier senare, krävs en hel del för att skrämma mig. Det beror definitivt inte på att jag inte försöker hitta de där böckerna (och filmerna) som ska lyckas i alla fall. Månadsskiftet oktober-november passar utmärkt för att gå i skräckens tecken, tycker jag, och jag har upptäckt att jag tydligen har missat en del skräckklassiker. Bland annat Hemsökelsen på Hill House. Sagt och gjort.

Det börjar så bra och uppbyggnadsfasen ger mig lite kalla kårar. Ibland blir det till och med lite läskigt och ja, jag kan erkänna att jag ibland fick rysningar. Sedan, efter ungefär halva boken, så dyker Montagues fru upp och då spårar allt ur. Mrs Montague blir på något sätt läskigare än huset och då försvinner magin som ett brev på posten (ha, det här blev ju faktiskt lite kul) Det blev rent hysteriskt och faktum är att det blir lite buskisvarning här. De vuxna kvinnorna, i 30-årsåldern, beter sig som små barn och de enda vettiga är männen, Montague och Luke.

Slutet på Hemsökelsen på Hill House är också bra, det är andra halvan av boken som är problemet för mig (mrs Montague, närmare bestämt). Förordet läste jag tack och lov sist. Det är inte att rekommendera att få någon annans tolkning i förordet, innan man har läst själv.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2020/11/hemsokelsen-pa-hill-house-av-shirley.html

Matilda Persson

2020-11-03

Jag har tidigare läst ”Vi har alltid bott på slottet” av Shirley Jackson och jag tycker att ”Hemsökelsen på Hill House” är betydligt bättre, men detta betyder inte att jag tycker att boken är bra. Jag tycker inte att någon av dessa böcker kan klassas som skräck, bara böcker om människors kärlek till hus. Mitt problem med Jacksons böcker är nog att de aldrig riktigt lyfter. De börjar på en nivå och sen ligger de stabilt där till sista sidan. Inga oväntade vändningar eller ens något försök till tempohöjning. Som att ligga och puttra fram i 4ans växel. Sen är jag inte särskilt förtjust i någon av karaktärerna på Hill House, framförallt inte Eleanore som alltså ska vara 32 år men beter sig som 8? Man får inte heller lära känna karaktärerna riktigt eftersom de bara skämtar om vilka de är.

Precis som det står i Förordet är den svenska titeln på boken betydligt mer passande än den engelska. Jag har sett Netflix serie med samma namn och det finns inte många likheter mellan boken och serien, men jag väljer serien alla dagar i veckan.

2020-09-29

Stark fyra i betyg. Mästerlig uppbyggnad av historia och stämning. Vackert språk och intressanta karaktärer. Slutet kändes dock lite märkligt avseende de andra karaktärerna där allt snabbt skulle förklaras ihop.

Inte så läskig men älskar hur huset beskrivs som en karaktär mer än en byggnad. Har läst bättre men också sämre.

Josefin

2020-01-15

Inte alls så läskig som jag trodde att den skulle vara men ändå skriven så bra att jag hade svårt att lägga ned den. Lite seg i början men sen blev det bättre. Rekommenderar verkligen filmen!

Marc Moore

2019-01-27

Om man skräms av Poe så funkar nog denna också. Jag gillade den första delen av boken men tröttnade sedan på den subtilt skildrade skräcken.

Jag blir inte klok på den här boken! Jag både älskar läsningen och blir lite snopen av den, som att jag hade hoppats på mer. Eleanor är en spännande karaktär: hon är oberäknelig och inte alltid ärlig. Hon åker till Hill House för att delta i en vetenskaplig undersökning av det hemsökta huset, i egenskap av att ha upptäckt övernaturliga fenomen som barn. Där finner hos också Theodora, en ung kvinna med något som liknar telepatiska kunskaper, och Luke, arvingen till huset. Ansvarig för undersökningen är Dr Montague, som också är den äldsta i sällskapet och kanske den mest stabile under de kommande nätterna. Alla är således helt medvetna om Huset Hill och dess hemsökthet, så däri klingar inte obehaget. Snarare är det hur de olika karaktärerna påverkas av huset och det som händer, som är det riktigt obehagliga. Från och till är det riktig Alice i Underlandet-stämning, man får en känsla av att de sitter vid the Mad Hatters bord och diskuterar över en kopp te.

Jag hade hoppats att jag skulle bli mer skrämd. Samtidigt känner jag ett lugn och en tacksamhet över att doktorn är så pragmatisk, och att den lilla gruppen oftast skojar bort det som händer, utan att ignorera eller nonchalera farorna. Jag gillar liksom formen som skräcken och obehaget presenteras, med medvetna karaktärer snarare än de som helt omedvetna kommer till ett hus som visar sig vara hemsökt och hur det liksom går upp för dem mer och mer. Jag har trots allt ändå svårt att förstå hur eller varför de stannar kvar - kanske har det med husets förbannelse att göra. För är huset tomt? Är det huset själv som är ont, eller finns det en eller flera närvaro(r?) i huset?

Bra, men inte SÅ bra som jag hade önskat. Den lyckades förvisso ge mig mardrömmar. Men jag hade velat att den var så obehaglig att jag inte ens vågade läsa den när mörkret fallit, eller sova med lampan släckt.

Nina Gustafsson

2018-10-22

På inrådan av Jonas Thente i DN läser jag denna klassiker istället för att ta Netflixserien. Jag fascineras av hur väl författaren lyckas fånga känslan av att huset är ont.

Hill House talar sitt eget trollbindande språk och det är svårt att slita sig. Boken är genomsyrad av pulshöjande, tät mystik och kårarna färdas längs ryggraden i takt med det som osaligt vandrar i nedsläckta korridorer, från dörr till dörr, i Hill House.

Marianne Skoglund

2016-03-15

Tyckte att den påminde väldigt mycket om Henry James "Skruvens vridning", som jag inte heller går igång på så värst. Kanske lite för sublimt för mig?

Victoire Marcel

2015-03-16

Mysigt kuslig stämning och färgstarka karaktärer. Jag gillar speciellt Theodora.

Elisabeth E

2012-09-28

Vilken bra spökhistoria! Älskar.

Detta var en bra skräckbok tycker jag.
Jag gillade bokens handling och jag hade mycket svårt att släppa den ifrån mig, så det gick rätt så fort att läsa ut den.
Jag har även sett filmen och jag kan säga att även den var riktigt bra. :)

Pamela Fuentes

2010-10-29

bra klassisk spökhistoria, omöjligt att sluta läsa. Vill man komplettera storyn kan man alltid titta på "The Haunting", bra och vacker film baserat på boken.

Anna Sandstedt

2010-03-01

Såg denna som film också, i svartvitt, jag brukar aldrig bli särskilt rädd men jag skrek faktiskt!!!