Hemmet

Strandberg, Mats

Vlkommen till Hemmet. En kuslig berttelse om krlek, vnskap och den strsta skrcken av alla: att frlora kontrollen ver dig sjlv. Joel r tillbaka i smstaden dr han vxte upp. Han har tvingats bli frlder till sin mamma Monika, som nu ska flytta in p demensboendet Tallskuggan. P hemmet jobbar Joels barndomsvn Nina. De har inte pratat med varandra sedan tonrens smrtsamma avsked. Monika blir snabbt smre nr hon flyttat in p avdelning D. Hennes utbrott alltmer vldsamma. Och hon tycks veta saker som hon inte borde knna till. Det r nstan som om ngot oknt tagit ver henne. Nu frs Joel och Nina ter samman fr att rdda Monika och sig sjlva.

Paul Karlsson

2023-11-07

Frfattaren Mats Strandberg bekantade jag mig frst med genom att lsa den populra Engelsforstrilogin som han skrev tillsammans med frfattarinnan Sara Bergmark Elfgren. Den var bra och ngot s unikt som youngadult fantasy p svenska. Drefter lste jag infr Netflix filmatiseringen av hans slasherskrckroman "Konferensen". Boken "Konferensen" var en traditionell skrckhistoria om en mrdare som gick ls p bokens karaktrer. Samtidigt bar den p en udd av samhllssatir och igenknningskomik. Drefter lste jag hans skrckroman "Frjan" dr vi fr ta del av ett blodbad p en finlandsfrja orsakat av vampyrer.

"Frjan" och "Konferensen" var mer fartfyllda och hade traditionella ingredienser fr vampyrskrck och slasherskrck. Boken "Hemmet" r helt annorlunda. Dr fr man ta del av ett frvisso ganska snabbt och uppslukande berttande. Boken innehller ven karaktrer man genast fattar tycke fr som i hans vriga bcker. Men boken har ocks ett vemod ver sig och det r en mer psykologisk skrck som utvecklas. Efter att ha lst boken "Hemmet" s knner man sig lite skrckslagen infr att bli gammal och bli lmnad ensam t sitt de p ett ldreboende nr tiden r inne. Men samtidigt som det r en spnnande skrckhistoria s r det verkligen en varm bok med karaktrer som utvecklas under resans gng.

Boken "Hemmet" kan starkt rekommenderas. Jag kunde inte lgga ifrn mig den och lste ut den kort efter att jag hade brjat att lsa den.

Hkan Carlsson

2022-11-01

Frfattarens frsta skrckbok, Frjan, (ls hr vad jag tyckte om den) var en blodig berttelse med skrck som kom rakt emot dig. I Hemmet har han bytt typen av skrck. Nu r det en skrck som inte visar sig helt ppet, den kryper lngsamt p en i stil med sm kommentarer frn karaktrer eller hndelser som personerna i boken snabbt avfrdar. Det r lite "blinka och du missar det"-gonblick. Detta var ett vldigt lyckat koncept.

Detta r inte bara en skrckbok som r enbart ute efter att skrmmas. Den har ett djup ocks. Den tar upp p ett vldigt bra stt hur det r nr ens frlder inte lngre kan ta hand om sig sjlv och man blir tvungen att sjlv bli frlder till sin egen frlder. Nu vet jag inte hur det r p ett demensboende, men den bilden som mlas upp knns i alla fall vldigt realistisk hur det skulle kunna vara.

Man fr ven ta del av den hemvndande sonen och hur han mste mta minnen och bekanta frn sin ungdomstid och saker han gjorde d.

Det som Mats Strandberg behrskar s bra r att f liv i sina karaktrer. Han har lyckats vldigt bra med huvudkaraktrerna men ven med bikaraktrerna. Med ngra enkla meningar lyckats han gra dem till unika personer och man kan bygga upp en bild om deras personlighet.

Mats Strandberg har ett vldigt trevligt sprk att lsa och ett bra driv i berttelsen. Han fngar en riktigt med sin berttarrst och man vill inte sluta lsa, de korta kapitlen gr att man skall bara lsa ett till.

Mats Strandberg har verkligen hittat sin plats som skrckfrfattare och jag vntar redan p att f lsa nsta bok.

Cecilia Hermansson

2022-03-08

S himla bra bok. Mnga gnger som jag sjlv knde ilningar i nacken och faktiskt var tvungen att tnda lampan. Lngesen jag fick sdan knsla!

Annie Sandberg

2021-09-22

Lst om flera gnger, en riktigt bra bok. Mitt bsta tips

Linnea

2021-07-17

Som underskterska som jobbar inom ldrevrden r boken bde obehaglig och underbar, jag knner en stark igenknningsfaktor. Boken r otroligt bra och flera av mina kollegor rekommenderade den.

Matilda Persson

2021-02-05

Jag tyckte verkligen att det hr var skitbra och Mats Strandberg r en frfattare som jag numera kan rkna som en utav mina favoriter som jag bara vill lsa mer av. Enklast r nog att beskriva Hemmet som en blandning mellan Exorcisten och American Horror Storys Assylum. Redan frn frsta sidan var jag fast och jag ville bara fortstta lsa. Precis som i Frjan lyckas Strandberg skapa en vardaglig milj, som mnga nog kan knna igen sig i, som sakta men skert knyts ihop med det overkliga. De korta kapitlen skapar ett tempo i handlingen och trots att demoner inte riktigt r min grej s lskade jag Hemmet.

Kjell Ram

2020-08-25

Jag blev inte ett dugg rdd - bara uttrkad...

Ulf Gustafsson

2020-02-03

Helt ok bok. Jag gillar hans stt att skriva, men storyn knns lite platt.

Josefin

2020-01-15

Strandberg skriver vldigt bra, jag strcklste i stort stt boken. Tyvrr fann jag den inte alls lskig. Men han beskriver de dementa och hemmet s bra s det kom faktiskt ngra trar fr att det ocks var vldigt sorglig emellant.

ElinsBokhylla

2019-03-14

Mats Strandberg lyckas nnu en gng hlla en spnd igenom hela boken fr att sedan tyvrr gra en lite besviken i slutet, vilket jag ven upplevde med frra boken jag lste av honom, Frjan.
Handlingen har varit bra, riktigt bra ven om jag grna hade velat bli lite mer skrmd n vad jag blev av den. Det hade inte gjort ngot om det hade varit lite mer skrck i den, mer ovanliga hndelser och skrmmande ljud och s vidare. Den var lite tam och mesig om jag ska vara rlig och drfr blev jag lite besviken p den.

Dremot blev jag verkligen inte besviken p terspeglingen av verkligheten, karaktrerna, relationerna och deras mten mellan varandra. Det tycker jag nstan var bokens bsta del, Strandberg r riktigt skicklig p att mla upp bilden av hur en mnniska kan vara, hur ens relationer ser ut och det vardagliga livet som han s bra terspeglar i bde Hemmet och Frjan!

Stefan Wern

2019-01-07

lskar Mats Strandberg. Oerhrt skicklig p att framkalla obehag och kalla krar. Dock nr Hemmet inte upp i niv med Frjan.

Nina Gustafsson

2019-01-06

Rtt s obehagligt om besatta gamlingar p ett ldreboende.

Anna Hedenstedt

2018-12-15

Gillar kombinationen skrck och svenskt folkhem! Dock blev det aldrig s lskigt som jag hoppats. Men helt ok underhllning.

Angelika G

2018-11-20

Helt okej bok men jag skulle inte sga att den var s lskig. Men vldigt intressant. Slutet har jag redan gissat i frvg s jag var inte s frvnad. Men ja, i det stora hela s gillade jag boken.

Sara AK

2018-11-11

Har sjlv jobbat inom ldrevrden s kunde ltt leva mig in i miljn och berttelsen. Emellant kndes skrckscenerna s pass vernaturliga att de kndes mer ljliga n lskiga. Medan andra scener var mer obehagliga. I det stora hela gillade jag nd boken!

janne lindh

2018-04-23

Mats Strandberg skriver bra, men de gamla p Hemmet r karikerade p ett otrevligt, osakligt stt och "skrckscenerna" p slutet tntiga och banala. En verskattad bok.

Hillevi Wahl

2018-01-14

Vilken rysare! Mats Strandberg rr sig mellan nutid och dtid som ett vsen svvar ver tid och rum. En hgklassig psykologisk thriller. Somligt r s detaljrikt sant att jag tvivlar p mitt eget frstnd nr det gller det dr ...hm ...andra. Vem r det som r galen? Egentligen?
Msterligt, Mats Strandberg! Makalst skickligt hantverk. Och jag r helt frlskad i din hjrna. ❤⭐️

Rebecka kesson

2018-01-05

Svrt att lgga ifrn sig denna bok! En riktig bladvndare och man kommer karaktrerna nra. Tycker dock att den skulle ha varit nnu lite mer lskig fr min smak.

Maria Olofsson

2017-12-19

Frsta halvan av boken ger jag 4. Vlskriven och svr att lgga ifrn sig. Detaljerade personbeskrivningar, man kan riktigt knna stmningen och knslorna! Lite deprimerande dock, att lsa om vad demens kan gra med en mnniska, man stter det i perspektiv till sitt eget liv och sina anhriga. Mot slutet av boken blir betyget en trea, d det blir lite fr mycket exorcism fr min smak...Totalbetyg 3,5 allts! Men absolut lsvrd, srskilt om man gillar lite exorcism!

Spnnande och vlskriven! Gillade hans "Frjan" mer, men den hr r en riktig bladvndare som jag lngtade efter att lsa. Hade varit bttre med nnu mer skrck och lskigheter dock.

josefine gustavsson

2017-09-04

Lttlst, snabb och spnnande. Jag kunde knna lukten av tallskuggan hr hemma!

John C

2017-09-04

Joel blir tvungen att tervnda till sin gamla uppvxtort fr att f in sin mor p ett demensboende. Dr jobbar Nina, som Joel delade sin ungdom med i mnga och intensiva r. Olkta sr gr sig pminda, men de blir snart upptagna av ofrklarliga hndelser p boendet.
Riktigt obehaglig historia - har sjlv lite erfarenhet av hur det kan vara p ett liknande boende och det knns vldigt realistiskt skildrat. Personportrtten r fantastiskt vlformulerade och Strandberg vet hur man skapar tt och otck stmning. rets svenska skrck, tvivlar p att kommande Ajvide Lindqvist kommer toppa detta!

Amanda - Lsbulle

2017-08-12

Som vanligt r Mats fenomenal p personbeskrivningarna. Det r genuint kta karaktrer som beskrivs i handlingen, ingen r rakt igenom "ond" eller "god" - riktigt s enkelt r det inte. Alla besitter lite av varje och det r antagligen det som bidrar till det trovrdiga i karaktrernas upplgg och handlande.

Som skrck-berttelse betraktat r det dock ingen hjdare. Det r sllan skrckinslagen blir speciellt obehagliga, om det beror p mig eller p boken r svrt att sga. Lste nyligen My Best Friends Exorcism och den hamnade p min topp 5 lista ver frra rets bcker; kanske r jag lite mttad av en redan fenomenal lsning inom genren. Inte sagt att boken i sig inte r obehaglig dock. Demensboendet ger mig the creeps all over och jag fr panik ver tanken p att eventuellt hamna dr nr jag blir gammal och gaggig. Med en farmor som bodde just s, djupt nere i demensen, r det mycket jag knner igen och mr dligt av.

Sammanfattningsvis: inte s vidare vrst lskig rent skrckmssigt, sjukligt obehaglig vad gller ens egen ddsngest och fr att bli gammal. Upplsaren Johan Ehn r O U T S T A N D I N G bra och hjer ljudboken ytterligare ett par snpp. Riktigt bra bok, helt enkelt.

Wenche Sjberg

2017-08-02

Spnnande, bra och smrolig.

2017-07-28

Inte alls lika bra som "Frjan". Det hr r en annan sorts skrck som jag inte tar till mig p samma stt.

Fr ett par r sedan lste jag Frjan av samma frfattare och gillade den mycket. Dr blev man skrmd p ett brutalt stt och jag gillade det nr jag lste. I den hr boken, Hemmet, r det ngot helt annat. Hr kryper en mardrmsliknande rdsla innanfr skinnet p en nr man lser. Det r inte bara onda andar man blir rdd fr, ven det faktum hur hjlpls man r i en situation som demenssjuk. Riktigt ruggigt blir det. Jag lste denna boken i dagsljus vill jag tala om fr den skakade om mig rejlt. Men mste ocks erknna att jag lskade varje minut av lsningen ;) Jag gillar ju att bli skrmd av bcker.
Det som jag uppskattade extra mycket med den hr boken r att den r uppdelad i tydliga stycken dr var och en av karaktrerna fr sin egen berttelse, vxelvis. Det gr det hela ltt och snabblst. Jag tycker ocks mycket om frfattarens stt att beskriva karaktrerna, de blir personliga och levande. Jag ser helt klart fram mot nsta bok. Till er som gillar skrck, ls! Det hr r bra.

Betyg 5+

Fantastisk, lskig och stark!

Therese

2017-06-26

Riktigt bra skrckis som kryper under skinnet. Vldigt kul med en svensk frfattare som tar skrckgenren p allvar. Miljerna skulle kunna vara hmtade frn mnga platser man sjlv beskt. Om denna bok ngon gng blir film r det tveksamt om jag kommer vga se den.

Andromeda Stjrnljus

2017-06-22

Bra, men inte riktigt lika spnnande som Frjan. Jag som har jobbat inom ldreomsorgen och haft en frlder med demens knde igen mycket.

Karolina Jonsson

2017-05-30

Jag r alltfr exalterad ver hur bra den hr boken r, jag r allts tjejen som lskar skrckisar s mycket att jag brukar utmana mig sjlv med att titta p skrckfilmer helt ensam fr att se hur mycket jag pallar, haha. Frst och frmst: Det r otroligt bra personbeskrivningar och inne p demensboendet har Mats verkligen ftt med alla sm detaljer som jag kan knna igen mig i s mycket, som sjlv har arbetat p ldreboenden. Som till exempel lukter, dofter, rutiner, hndelser och de ldres beteenden. Det r s verklighetstroget och lika mycket som en del saker r fina att tnka p, lika ont gr det i hjrtat av andra saker jag tnker p.
Hemmet r betydligt bttre n vad jag tnkte mig att den skulle vara, fr det gick verkligen kalla krar lngs ryggraden och jag satt uppe mitt i natten och lste, men valde att lsa de sista femtio sidorna under dagsljus med risk fr att inte kunna sova annars. Precis som Mats sjlv beskriver r det som en Exorcisten med ombytta roller men utan katolska prster, och mitt skrckhjrta hurrar ver hur rysligt spnnande det var att lsa!
Och juste! En sak till - PLUS fr att den r HBTQ-vnlig. Nog fr att det brjar bli vanligare i bcker men fortfarande alltfr sllan. Jag som sjlv r bisexuell brukar tnka lite extra p det och jublar och uppmrksammar grna lite extra nr jag fr trffa p karaktrer som r HBTQ (Homo-Bi-Trans-Queer).

2017-05-29

Mats Strandberg r definitivt en av mina favoritfrfattare, och han gjorde mig absolut inte besviken med den hr boken.

Hans tre frsta bcker, Jaktssong, Bekantas bekanta, och Halva liv, r tre romaner som r mycket bra. Han har ocks skrivit en trilogi ungdomsbcker, tillsammans med Sara Bergmark Elfgren, varav jag har lst den frsta boken, Cirkeln. Och han har ocks skrivit ngra barnbcker, som jag inte har lst.

Fr tv r sedan s kom boken Frjan ut, och d kallades Mats Strandberg fr Sveriges Stephen King. Stephen King r ju min absoluta favoritfrfattare, och har varit s i nstan fyrtio r. Och jag tycker absolut att Mats Strandberg liknar Stephen King i sitt skrivande. Inte bara fr skrcken och det vernaturliga. Utan kanske nd mer fr sin frmga att beskriva den lilla mnniskan, utsatta mnniskor, och relationer. Frjan var en fantastisk bok, och den fick hgsta betyget frn mig.

Och nu har jag d allts lst frfattarens senaste bok, Hemmet, som man vl kan sga r i samma kategori som Frjan. Boken innehller en hel del skrck och vernaturliga ingredienser, precis som i Mats tidigare bok. Men det viktigaste i boken, enligt mig, r beskrivningen av mnniskor och relationer.

Hemmet r inte lika blodig som Frjan var, men den r minst lika lskig. Och precis som sin fregngare, s har den ett ordentligt slut, ven om det finns en liten ppning fr en eventuell fristende fortsttning.

Och jag lskade Hemmet precis lika mycket som Frjan. Den var otck med en krypande spnning i. Men den var ocks gripande, rrande, och hade ven lite humor och nostalgi i sig. Beskrivningarna av mnniskor, utanfrskap, vnskap, och relationer var suverna, och var den strsta behllningen av boken.

Och jag har ju sjlv en mamma som har Alzheimers, s beskrivningarna av dementa mnniskor berrde mig vldigt mycket.

Rekommenderar absolut boken. Och jag hoppas att Mats Strandberg fortstter att skriva liknande bcker i framtiden.

Bra bok "Gillade" 😊