Hemmet

Strandberg, Mats

Vlkommen till Hemmet. En kuslig berttelse om krlek, vnskap och den strsta skrcken av alla: att frlora kontrollen ver dig sjlv. Joel r tillbaka i smstaden dr han vxte upp. Han har tvingats bli frlder till sin mamma Monika, som nu ska flytta in p demensboendet Tallskuggan. P hemmet jobbar Joels barndomsvn Nina. De har inte pratat med varandra sedan tonrens smrtsamma avsked. Monika blir snabbt smre nr hon flyttat in p avdelning D. Hennes utbrott alltmer vldsamma. Och hon tycks veta saker som hon inte borde knna till. Det r nstan som om ngot oknt tagit ver henne. Nu frs Joel och Nina ter samman fr att rdda Monika och sig sjlva.

Fr ett par r sedan lste jag Frjan av samma frfattare och gillade den mycket. Dr blev man skrmd p ett brutalt stt och jag gillade det nr jag lste. I den hr boken, Hemmet, r det ngot helt annat. Hr kryper en mardrmsliknande rdsla innanfr skinnet p en nr man lser. Det r inte bara onda andar man blir rdd fr, ven det faktum hur hjlpls man r i en situation som demenssjuk. Riktigt ruggigt blir det. Jag lste denna boken i dagsljus vill jag tala om fr den skakade om mig rejlt. Men mste ocks erknna att jag lskade varje minut av lsningen ;) Jag gillar ju att bli skrmd av bcker.
Det som jag uppskattade extra mycket med den hr boken r att den r uppdelad i tydliga stycken dr var och en av karaktrerna fr sin egen berttelse, vxelvis. Det gr det hela ltt och snabblst. Jag tycker ocks mycket om frfattarens stt att beskriva karaktrerna, de blir personliga och levande. Jag ser helt klart fram mot nsta bok. Till er som gillar skrck, ls! Det hr r bra.

Betyg 5+

Fantastisk, lskig och stark!

Riktigt bra skrckis som kryper under skinnet. Vldigt kul med en svensk frfattare som tar skrckgenren p allvar. Miljerna skulle kunna vara hmtade frn mnga platser man sjlv beskt. Om denna bok ngon gng blir film r det tveksamt om jag kommer vga se den.

Bra, men inte riktigt lika spnnande som Frjan. Jag som har jobbat inom ldreomsorgen och haft en frlder med demens knde igen mycket.

Jag r alltfr exalterad ver hur bra den hr boken r, jag r allts tjejen som lskar skrckisar s mycket att jag brukar utmana mig sjlv med att titta p skrckfilmer helt ensam fr att se hur mycket jag pallar, haha. Frst och frmst: Det r otroligt bra personbeskrivningar och inne p demensboendet har Mats verkligen ftt med alla sm detaljer som jag kan knna igen mig i s mycket, som sjlv har arbetat p ldreboenden. Som till exempel lukter, dofter, rutiner, hndelser och de ldres beteenden. Det r s verklighetstroget och lika mycket som en del saker r fina att tnka p, lika ont gr det i hjrtat av andra saker jag tnker p.
Hemmet r betydligt bttre n vad jag tnkte mig att den skulle vara, fr det gick verkligen kalla krar lngs ryggraden och jag satt uppe mitt i natten och lste, men valde att lsa de sista femtio sidorna under dagsljus med risk fr att inte kunna sova annars. Precis som Mats sjlv beskriver r det som en Exorcisten med ombytta roller men utan katolska prster, och mitt skrckhjrta hurrar ver hur rysligt spnnande det var att lsa!
Och juste! En sak till - PLUS fr att den r HBTQ-vnlig. Nog fr att det brjar bli vanligare i bcker men fortfarande alltfr sllan. Jag som sjlv r bisexuell brukar tnka lite extra p det och jublar och uppmrksammar grna lite extra nr jag fr trffa p karaktrer som r HBTQ (Homo-Bi-Trans-Queer).

Mats Strandberg r definitivt en av mina favoritfrfattare, och han gjorde mig absolut inte besviken med den hr boken.

Hans tre frsta bcker, Jaktssong, Bekantas bekanta, och Halva liv, r tre romaner som r mycket bra. Han har ocks skrivit en trilogi ungdomsbcker, tillsammans med Sara Bergmark Elfgren, varav jag har lst den frsta boken, Cirkeln. Och han har ocks skrivit ngra barnbcker, som jag inte har lst.

Fr tv r sedan s kom boken Frjan ut, och d kallades Mats Strandberg fr Sveriges Stephen King. Stephen King r ju min absoluta favoritfrfattare, och har varit s i nstan fyrtio r. Och jag tycker absolut att Mats Strandberg liknar Stephen King i sitt skrivande. Inte bara fr skrcken och det vernaturliga. Utan kanske nd mer fr sin frmga att beskriva den lilla mnniskan, utsatta mnniskor, och relationer. Frjan var en fantastisk bok, och den fick hgsta betyget frn mig.

Och nu har jag d allts lst frfattarens senaste bok, Hemmet, som man vl kan sga r i samma kategori som Frjan. Boken innehller en hel del skrck och vernaturliga ingredienser, precis som i Mats tidigare bok. Men det viktigaste i boken, enligt mig, r beskrivningen av mnniskor och relationer.

Hemmet r inte lika blodig som Frjan var, men den r minst lika lskig. Och precis som sin fregngare, s har den ett ordentligt slut, ven om det finns en liten ppning fr en eventuell fristende fortsttning.

Och jag lskade Hemmet precis lika mycket som Frjan. Den var otck med en krypande spnning i. Men den var ocks gripande, rrande, och hade ven lite humor och nostalgi i sig. Beskrivningarna av mnniskor, utanfrskap, vnskap, och relationer var suverna, och var den strsta behllningen av boken.

Och jag har ju sjlv en mamma som har Alzheimers, s beskrivningarna av dementa mnniskor berrde mig vldigt mycket.

Rekommenderar absolut boken. Och jag hoppas att Mats Strandberg fortstter att skriva liknande bcker i framtiden.

Bra bok "Gillade" 😊