Hemmet för bortrövade barn: Planen

Året är 1910 och fjortonårige Adam arbetar som dräng på en bondgård. Adam är van vid ett hårt och slitsamt liv, som liten såldes han på auktion och han har sedan dess bott på både barnhem och på fattighuset. Men en dag svänger en fin vagn in på gården där han jobbar och hans liv förändras för alltid. Men är Adam verkligen beredd att slå sig till ro och leva ett liv i lyx eller vill han rentav göra något för de barn som har det lika eländigt som han har haft det? Sakta börjar en plan ta form, en plan som både är olaglig och livsfarlig. Tillsammans med sin bästa vän Lily gör han verklighet av sin idé och plötsligt är de jagade, inte bara av arga bönder men även av polisen ?Planen är den första delen i Camilla Lagerqvist nya historiska spänningsserie Hemmet för bortrövade barn.

Den är bra den är spännande och handlar om ett barnhusbarn för länge sen och som blir hjälpreda till en elak bonde och sen visar det sig att hans farfar är rik och han ärver ett hus och så åker han på spännande äventyr och annat. /Coralie

Camilla Lagerqvists Planen är både en spännande äventyrsbok och en finstämd skildring av hur livet kunde te sig för ett fattigt barn i Sverige för lite drygt hundra år sedan. Det är en berättelse fylld av övergivna bebisar, änglamakerskor, barnauktioner och onda styvfarmödrar.
Adam är ett sådant fattigt barn. Beskrivningarna av fattigstugan han har vuxit upp i för tankarna till Astrid Lindgrens beskrivningar och bildspråk. Torftigheten görs uthärdlig med vänskap och fantasilekar men nu är Adam fjorton år, stor nog för att tjäna som dräng och slita hårt.
Genom en rad sällsamma sammanträffanden och lyckliga omständigheter avslöjas sanningen om hans ursprung, lika spännande och dramatiskt som Kulla-Gullas. Hans farfar lyckas efter alla år hitta honom och vill ge honom allt han saknat.
Adam ser sin nya situation som en möjlighet att kämpa för att inga barn ska behöva ha det som han har haft det. Tillsammans med de två människor som funnits där för honom under hans uppväxt kastar han sig in i en hemlig räddningsoperation.
Planen är första delen i en planerad serie, Hemmet för bortrövade barn. Jag ser redan fram emot kommande delar, det här är böcker som jag vet att många barn kommer älska.

Gustav (11 år):
Hemmet för bortrövade barn är spännande och man vill bara läsa ut boken. Den är lättläst och kapitlen i boken är inte så långa.

Philip (9 år):
Jag tycker det är jobbigt att barnen säljs på auktion och att det är en massa elaka och fattiga människor som köper barnen. De slår dem och barnen får jobba hårt. Jag tycker att Adam är lite som en Robin Hood.

AC (mamma);
Camilla Lagerqvist kan konsten att trollbinda. Det är välskrivet,spännande, intressant och så grymt. Man är där, man känner hur eländigt barnen har det. Hur tufft livet är och hur det kan vända. En bok som även passar vuxna. Jag ser fram emot att läsa nästa bok i serien.