Hemmafru version 2.0 - Om inredningsmani, värdinnehybris och andra moderna

Nilsson, Marina

| 2010

Den som bakat flest cupcakes när hon dör vinner - eller? Traditionella hemmafrusysslor har plötsligt blivit inne igen. Att laga mat från grunden och kunna göra sås "på riktigt" har blivit trend; arrangera rosor på gammeldags vis lyxig lifestyle. Men bör vi bejaka en livsstil som placerar kvinnors självförverkligande i deras hem? Och hur kommer det sig att den dyker upp just nu? Det är Sverige år 2010 och bland annars moderna och jämställdhetsivrande tjejer i karriären frodas husmorsromantiken. Det knådas surdegsbröd, stickas och manglas lakan som aldrig förr, och i trendiga innerstadskretsar arrangeras tävlingar i vem som bakar de mest spektakulära cupcakesen. I Hemmafru version 2.0 gör journalisten Marina Nilsson en djupdykning i ett fenomen med medial motsvarighet i serier som Madmen och Svenska Hollywoodfruar. Ett fenomen med en oroväckande twist. För problemet med hushållsnära trender...

Marie Lorentzson

2011-04-05

Kanske inget litterärt mästerverk, men det sätter fokus på något jag funderat på under en tid.

Carina Karlsson

2010-09-14

Idén är bra. Författaren visar att vi gör mycket av gammaldags hemmasysslor nu fast på fritiden. Hon vill peka på risken med en kvinnofälla som kommer innebära ekonomiska uppoffringar. Upplägget med kåserande och fakta är inte lyckat. Jag hade önskat en mer genomtänkt ton och även en litteraturlista. För det verkar finnas mycket spännande att läsa om detta ämne.

2010-09-04

Trist och onödigt med det klämmiga fnisset genom texten.

Det är som om författarinnan inte riktigt vågar skriva, rent ut, vad hon egentligen vill säga med denna bok.

För det hade kunna bli en så intressant bok! Många spännande infallsvinklar och undersökningsresultat lindas dessvärre in i glättigt, flamsigt veckotidningspapper och blir till platt intet.