Hemma hos Bettan

Åhman Owetz, Eli

| 2017

"Men då åker vi väl dit då. Till 70-talet. Kan ni på lördag?" De tre barndomsvännerna Bettan, Matte och Carina har fastnat i en grå vardag. Bettan drömmer om att öppna inredningsbutik men harvar på som busschaufför, Mattes författarkarriär vill aldrig riktigt ta fart och Carinas glamorösa liv slås i spillror när hon erbjuds avgångsvederlag från sitt chefsjobb. De bestämmer sig för att åka tillbaka i tiden, till utsvängda jeans, blå Blend och Kiss. Till Bettans sommarställe där allting en gång började, och där en missuppfattning kommer att leda till den perfekta affärsidén - en retro-retreat för tilltufsade själar. Hemma hos Bettan kommer få dig att skratta, gråta och känna igen dig. Det är en feelgood-roman om att hitta tillbaka till känslan av att allt är möjligt, om bygemenskap och - om kärlek.

Linda F.

2021-06-03

Jag är född på 80-talet, så missade allt med 70-talet. Även om jag inte var med på "den tiden" så var det lätt att leva sig in i boken. Mysig bok, men blev ibland lite seg.

2021-02-21

Föredrar andra böcker av författaren.
Uppläsarens ”flickröst” drog ned mitt betyg, hade föredragit en mer neutral uppläsning.

"Vilken vänskap!"
"Å jag vill oxå bo i kollektiv"
."Å jag vill oxå fara på retroretreat!"
#böckerväckerkänslor
...
@eliahmanowetz TACK för det stora #läsnöjet ! Jag gillar verkligen den här berättelsen! Dessutom härligt att skymta bekanta "vänner" från dina tidigare böcker blev mig en glad överraskning! #helgläsningen ...och jag måste bara tillägga att #björnkällman är bara så RÄTT som uppläsare!!!

A Bookaholic Swede

2018-11-11

Hemma hos Bettan är en supercharmig bok om tre vänner som av en slump öppnar ett retro-retreat för människor i 50+ åldern som behöver en återställare. Antingen har de blivit av med jobbet då de anser för gamla eller så behöver de bara finna sig själva igen. Och vad bättre då än att återvända till 70-talet när de var som lyckligast?

Boken tog för mig bara några timmar att läsa. Men så är det en feelgood bok, lättläst och så där passande mysig för när man vill ligga på soffan en ledig dag och bara läsa något trivsamt. Jag hade rätt roligt åt att jag trodde Matte var tjej när jag började läsa boken (min mamma trodde samma sak), men jag tror det beror på att feelgood böcker ofta har kvinnliga berättarröster. Jag insåg det först när Matte tilltalades som en han.

Hemma hos Bettan är en perfekt bok för alla 50+ som saknar 70-talet. Men den funkar också för yngre generationer, som till exempel dem födda i slutet av 70-talet (host) och som växte upp på 80-90-talet. För jag måste verkligen erkänna att det sista årtionden jag skulle vilja återvända till är 90-talet!

Terese Johansson

2018-07-10

Ganska lättläst bok och trots att jag inte var med på 70-talet så kan jag ändå förstå deras nostalgi. Dock var det några namn som ändrades genom boken; Carinas föräldrar hette först Erik och Gertrud, sen hette dom Sigvard och Ulla, vilket var lite konstigt.

Jan Banan

2018-04-04

En småtrevlig och lättsam historia.

Maria Olofsson

2017-06-19

Lite kul, om att få slungas tillbaka till tonårstiden och leva loppan.

Pia Gummesson

2017-02-08

Härlig 70 tals nostalgi tripp i bokform.Har inte läst någon bok innan som ens påminner om denna härliga historia.Glad att jag fann den.Varmt rekommenderar jag alla att läsa den.

Härlig, underhållande och väldigt charmig!

2017-01-27

Betyg: 3,5 av 5.

Det här var en mycket charmig och lättläst feelgoodbok.

Jag har inte läst någon tidigare bok av författaren, som har skrivit tre böcker i en annan serie, och har en planerad fjärde bok på gång i den serien.

Om den här boken är helt fristående, eller om det kommer en fortsättning, det vet jag inte.

Boken utspelar sig i nutid, och handlar om tre vänner som är 54 år. Den innehåller en stor mängd sjuttiotalsnostalgi från när dom var unga. Så för mig, som är i precis samma ålder, var det stor igenkänningsfaktor.

Som sagt var så är denna bok charmig och lättläst, är mycket nostalgisk, har stor igenkänningsfaktor, är snabbläst och mysig, innehåller en hel del kärlek och en massa vänskap.

Kan absolut rekommendera den till alla feelgoodälskare.