Hemma hos andra

När Amandas pojkvän David åker iväg på ett journalistuppdrag i Syrien blir hon ensam kvar i den stora gamla trävillan vid havet i södra Sverige. David har tagit över den efter sina föräldrar och Amanda kämpar för att känna sig som hemma i det pampiga huset, impregnerat av minnen och upplevelser som hon inte är en del av. Hon skriver på sin uppsats, försöker ha så lite kontakt med sin egen familj som möjligt och engagerar sig i det lokala språkcaféet där hon lär känna flyktingen Amir. Men allt ställs på ända när David kidnappas och hans högpresterande föräldrar tillsammans med säkerhetstjänsten sveper ner över villan. De börjar ställa obekväma frågor om David och Amanda känner sig alltmer osäker på sin ställning i familjen. Tills hon en dag ställs inför ett val. Hemma hos andra är ett samtidsdrama som på väl avvägd prosa tecknar ett porträtt av klass, tillhörighet och de relationer som definierar...

Jessica S

2020-11-17

Spretigt och svårt att ta till sig. Just som jag tyckte jag kom in i handlingen så bytte den spår. En besvikelse.

2019-12-03

Amanda blir ensam kvar i den stora gamla trävillan vid havet när hennes pojkvän, journalisten David, åker iväg på ett utlandsuppdrag. Hon försöker känna sig hemma men huset är impregnerat av minnen och upplevelser som hon inte är en del av. I ensamheten slits hon mellan en egen bakgrund som hon skäms över och den outtalade drömmen om att ta plats i Davids familj. Men när det oförutsedda händer ställs allt på ända. Det åtrådda är inte längre lika attraktivt. Det otänkbara inte längre helt omöjligt.

Framförallt är detta en relationsroman och det lyckas Gabriella bra med. Det är även en samtidsroman som berör kriget i Syrien och ensamkommande flyktingbarn som hotas av utvisning. ”Hemma hos andra” är en välskriven roman, med ett väldigt bra språk där dialogen skapar en stämning jag tycker om. ”Hemma hos andra” är en roman som skildrar komplicerade familjerelationer och en längtan att höra till någon! Det är en bok som engagerar även om jag hade hoppats att den skulle engagera mig mer!

Det här är det första jag läser av Gabriella Ahlström. En relationsroman om kärlek, klass, familjeband och som också berör kriget i Syrien. Det här var en bok som jag hade sett fram emot att läsa och som jag trodde starkt på. Boken är välskriven med ett bra språk, den är lite lågmäld och den väcker många tankar och reflektioner kring relationer och ensamkommande flyktingbarn. Trots att dessa ämnen är intressanta så fångar boken mig aldrig, jag tycker att den är trög och tempot är alldeles för långsamt för min smak. Det känns som att bokens story aldrig riktigt kommer igång. Jag tycker det är synd för bokens grundberättelse/idé är bra men den passade inte mig, men för den som gillar lågmälda böcker med ett långsamt tempo har säkerligen en bättre läsupplevelse.

Anna Hallqvist

2019-11-11

Det här är en samtidsroman, som bland annat berör krigets Syrien och ensamkommande Afghanska killar som hotas av utvisning. Men först och främst är det en relationsroman. Jag har svårt att komma in i boken, och till en början har jag svårt för Amanda som jag upplever som gnällig och kritisk. Men så händer det något och jag sugs in i berättelsen. I dialogerna skapas en stämning som jag gillar. Jag är på plats där det händer, med personerna i rummet.

Hemma hos andra är en välskriven och tankeväckande roman med flera teman; Amandas förhållande till sin egen familj, frågor kring David och hans familj och därtill samhällsproblemen kring flykting- och migrationspolitik. Jag hade gärna önskat att alla teman har följts upp och fördjupats mer, då många frågor fortfarande är obesvarade när boken är slut. Trots det tycker jag att det är en läsvärd och fin roman. Jag skulle gärna läst den i en bokcirkel, då det finns många vinkar och teman som vore spännande att prata med andra om.

Gripande, stark & skickligt skriven!