Hemma hela sommaren

Johansson, Elin

Vad ska ni göra i för roligt i sommar? frågar fröken. Vi ska till Legoland, till Thailand, på Vattenland, svarar alla andra. Vi ska på safari, säger jag. Men egentligen är det inte sant, för mamma säger att vi ska ha hemmasommarlov och bara vara här. Hon säger att vi kan ha kul ändå, bada och kanske sova på balkongen om det blir fint väder. Men sen ångrar hon sig och rotar fram ett tält, stormkök och campinggrejer. Och så cyklar vi ut på safari, bara hon och jag. Ny bok av duon Ellen Ekman och Elin Johansson som 2016 gjorde succé med Veckan före barnbidraget.

villa-freja.se

2018-07-10

Hemma hela sommaren är en bok som jag varmt rekommenderar. Berättelsen har ett viktig budskap; det går att ha roligt även om ekonomin är dålig. Dessutom belyser den det autentiska i att alla inte har det lika gott ställt och berättelsen kan ge en ökad förståelse samt igenkänningsfaktor.

Illustrationerna är livliga, färgglada och detaljrika. Det går att sitta länge och titta och upptäcka nya detaljer.

Sommarboktips! Hemma hela sommaren av Elin Johansson och Ellen Ekman (rabén&sjögren 2018) är en fin och viktig bok som jag läste när jag besökte biblioteket idag. En flicka råkar säga till fröken att hon ska åka på safari på sommarlovet. För det är inte så roligt att säga att man bara ska vara hemma när kompisarna ska åka till Thailand och Legoland. Med en påhittig mamma och lite fantasi så kan man komma iväg på safari ändå, även om den bara är en cykeltur bort. Viktigt ämne om att leva i ekonomisk utsatthet och att känna sig utanför när kompisar åker på spännande resor. Boken påminner också om att det kanske inte är dyra resor som är viktigt för barn, utan att de får en upplevelse tillsammans med sina föräldrar eller andra viktiga vuxna. Illustrationerna är fina, charmiga och färgglada med roliga detaljer. Det här är bok som jag rekommenderar förskolans senare år och skolans tidigare år samt deras pedagoger!

Marianne Skoglund

2018-06-12

Kul klasskildring med skön knorr på slutet.

Hemma hela sommaren av Elin Johansson & Ellen Ekman.
Utgiven av Rabén&Sjögren
Ålder: 3-6 år
Betyg: 5 av 5 ⭐️
Nu är den äntligen här! Uppföljaren till superfina boken "Veckan innan barnbidraget".
Med humor och träffsäkerhet så synliggör Johansson & Ekman hur det kan vara att växa upp i en liten familj med tajt ekonomi.
Med billiga medel och kreativitet så får vi följa hur mamman i familjen skapar ett sommarlov som förgyller.
Vi gillar hur boken synliggör ekonomisk utsatthet samtidigt som boken inte skapar en "tycka synd om"-mentalitet. Tvärtom, den närvarande och kreativa mamman känns inspirerande. För det är vi föräldrar som är det viktiga, inte dyra utflyktsmål.
Även illustrationerna är roliga och medryckande, jag gillar de små miniberättelserna som utspelar sig bredvid: barnet som argsint rycker i mammans arm när hon försöker ha ett samtal med en förälder bredvid, katt-tanten som påtar i sin miniträdgård nedanför sin balkong, den bortglömda omplanteringen av pelargoner på golvet. Känns som Ekman lagt ner mycket kärlek på illustrationerna - och det märks.

Fin bok! Blir glad att dessa två böcker har skrivits!