Hemma där hjärtat väntar

Ymén, Sofia

| 2017

Klaras morbror har gått bort och lämnat sin veterinärpraktik till henne. I sex månader måste hon få det att fungera för att få sitt arv. Ska hon riva upp hela sitt liv i stan för att driva en klinik som knappt går runt som dessutom ligger i Österby, byn där hon växte upp? Hon bestämmer sig för att ta chansen. Men uppdraget blir svårare än hon kunnat föreställa sig, inte minst eftersom hennes ungdomskärlek Axel finns där. Klara inser snart att hennes hjärta klappar inte bara för Axel, utan också för byn hon en gång kallade hemma.

2019-07-28

Det här är feelgood och romance! Allt i ett! Det är en bra, mysig och lättsam bok att läsa. Jag gillar hur @sofia_ymen bygger upp sina berättelser och jag tycker om hur de utspelar sig i mindre samhällen i vardagliga miljöer!

Mysig bok som är väl värd att läsa! En bok det är lätt att fastna i!

sannareads

2019-07-19

"Jag insåg att det jag erbjudit dig alltid varit min dröm, inte din."

"Hemma där hjärtat väntar" är första boken om byborna i Österby. Jag läste Den mitt hjärta slår för först men tyckte trots detta det var väldigt intressant att komma Klara och Axel närmare, då de är huvudkaraktärerna i denna boken och bikaraktärer i Den mitt hjärta slår för .

Själva berättelsen är romantisk och ger verkligen en varm och mysig sommarkänsla. Jag hade lite svårt för Klara i början av berättelsen men under bokens gång lärde jag känna henne och förstod då mig på hennes tidigare val mer. Axel å andra sidan var en karaktär jag tyckte om från de första sidorna, han är helt enkelt genomsnäll och känns otroligt trygg.

Att Klara slits mellan att stanna i Göteborg eller att påbörja ett liv i sin barndomsby Österby skapar en spännande och medryckande story, samtidigt är boken stundtals fylld av sorg då Klaras morbror Stellan har gått bort.

Sättet Ymén skriver om Klaras sorg efter Stellans bortgång känns äkta och är gripande. Som läsare känner man verkligen hennes smärta. Samtidigt ger ledtrådarna Stellan har lämnat boken en härlig twist, jag kan stolt säga att jag listade ut ledtrådarnas slutmål ganska fort!

Sofia Ymén är en svensk författare som skriver på ett varmt och inbjudande sätt, språket är fint och man sveps in i karaktärernas liv då man läser. Jag rekommenderar verkligen både Hemma där hjärtat väntar och Den mitt hjärta slår för .

⭐️ "Hemma där hjärtat väntar" får av mig 3/5 stjärnor!

Oerhört många av de böcker som jag har läst å det senaste handlar om människor som inte alls vill återvända dit de kom ifrån och ta itu med sitt förflutna. Och gissa vad de måste göra?

Här är det Klara som måste återvända till byn där hon växte upp för att ta över sin morbrors veterinärpraktik - det är ett villkor för att hon ska få ärva hans pengar, och hon fasar för att återvända.

Jag tycker inte riktigt att det framgår varför hon verkligen inte har velat återvända, utan det är mer en känsla hon har - att alla ska titta snett på henne. Som uppvuxen på en mindre ort kan jag absolut förstå henne.

Persongalleriet är lagom stort och personerna är lätta att känna igen och blandas inte ihop. Främst får vi följa Klara, och hennes ungdomskärlek Axel men ibland dyker även Ingrids, veterinärsassistenten, perspektiv upp.

Jag tycker att det här är en trovärdig och spännande historia som man lätt fastnar i och jag blev väldigt involverad i historien och alla karaktärerna. Det finns lite twister som jag tycker om, även om jag skulle ha velat ha det lite mer detaljerat kring varför Alexandra Tenman gör som hon gör, det tycker jag avslutas lite löst men i övrigt har jag inte mycket att önska.

Jag ser fram emot att läsa kommande böcker av Ymén också för det här var en bra lättläst historia med både driv och flyt.

Ny recension på bloggen: "Hemma där hjärtat väntar" av Sofia Ymén.

En härlig bok om att återvända dit man växte upp trots att man inte ville det från början och vad detta kan leda till. Ser fram emot fortsättningen. :)

Therese's Boklåda

2018-04-23

Hemma där hjärtat väntar är en väldigt varm och mysig bok, man blir liksom glad av att läsa den.

Bokmalin

2017-09-17

Underbart charmig feelgood om gammal kärlek som aldrig rostar, familjehemligheter och landsbygdens leriga och lustfyllda liv. Rekommenderas för regniga höstdagar!

Pia Gummesson

2017-06-29

En fin historia feelgood.Hoppas mer från Sofia Ymèn.