Hemligheternas skafferi

Mitt i livet får Ina ett fruktansvärt besked som tvingar henne tillbaka till sina rötter. På barndomsön Ven, bland rapsfält och backsvalor, försöker hon komma till rätta med sitt livs många ouppklarade frågor. Svaren hon hittar lämnar hon efter sig som gåtor i ett korsord.  Sex månader senare har hon gått bort. Eftersom Ina har lyckats dölja sin sjukdom blir hennes plötsliga död svårbegriplig för omgivningen. Hennes man Erik är förkrossad av sorg och i ett försök att förstå vad som hände tar han sig till Ven, den sista plats Ina besökte innan sjukdomen började ge sig tillkänna.  På ön möter han en en udda skara människor. Hundraåriga Signe som lever med sina uppstoppade djur, excentriska Liv som driver öns krog Hemligheternas skafferi och Maj som på ett mystiskt sätt vunnit en vistelse på ön, utan att ha tävlat. Erik försöker till en början värja sig mot den brokiga gruppen människor, men...

Idas Recensioner

2019-11-14

Man fångas verkligen av alla frågor i boken, allt som Ina vill ta reda på om sin barndom. Jag hade inte så stora förhoppningar, men jag blev positivt överraskad! Detta är en noggrant skriven bok där alla händelser och karaktärer hänger ihop. Jättebra bok!

2017-08-31

Hemligheternas skafferi är Caroline Säfstrands tredje roman. Jag har läst dom två tidigare, Om du bara visste, och Tiden läker inga sår, och tyckt mycket om dom båda två. (Länkarna går till mina recensioner av dom).

Och den här nya boken gjorde mig inte besviken, för jag tyckte att den absolut var lika bra som dom två tidigare.

Man kan väl kanske kalla boken för en mörk feelgoodroman. Och den är både ljus och mörk, och berörande.

Rekommenderas, precis som författarens tidigare böcker.

2017-08-14

Lättlyssnad och bitvis ganska bra, men jag köper inte riktigt själva stuket med den dödssjuka kvinnan som äter smärtlindrande tabletter och då orkar med att resa till och från Ven dels fortsätter att arbeta. Kanske är det därför som den inte riktigt griper tag om mig heller. Karaktärerna är ganska bra genomtänkta, men känns samtidigt kyliga och endimensionella. Men som sagt, den är lättlyssnad och ganska bra ändå.
Bra uppläst av My Holmsten!
Mitt slutbetyg blir, en 3:a!

Pia Gummesson

2017-08-09

Full pott på denna bok.Både glädje och sorg i den här fina boken av en duktig författare.Härlig handling av många karaktärer och omslaget gör bara att man vill läsa den direkt.Rekommenderar den varmt!

2017-06-09

Ina söker efter sitt förflutna och när hon dör lämnar hon efter sig en stor hemlighet. Ska hennes man lyckas lösa hennes korsord. Härliga karaktärer och en gripande feelgood.
Lyssnade på den som ljudbok med My Holmsten som suverän uppläsare.