Hemligheten

Gudinnor och gudar. Faror hotar. Trollen lurar bakom husknuten och onda makter skrämmer. Tvillingarna Siri och Alve lever på vikingatiden i Svea rike. Men hela deras värld hotas av förändringar. De får lära sig hemligheten om de magiska tecken som kanske kan rädda dem. För länge, länge sedan var det vikingatid i Sverige. På 1100-talet kallades vårt land Svea rike. Där bodde inte bara människor och djur, utan även andra varelser såsom troll och vättar. Långt upp i den norra delen av landet låg Säfasteby. Där fanns Valners-gården som bestod av fyra timrade hus. Tvillingarna Siri och Alve bodde i Norra huset med mamma Hildrun, pappa Gymer och fem syskon."Hemligheten" är första delen i bokserien "Siri och Alve ? Hotet mot Midgård" som skildrar den största omvandlingen i vår tids historia för de nordsvenska bönderna. Under 1100-talet förändras världen när deras livsåskådning skiftar och vikingatidens...

Bettan_bokprataren

2020-03-13

Hemligheten är en mycket fin bok som berättar saker som hände under vikingatiden i Sverige.
Den beskriver hur det kunde vara att leva i en liten by när man var barn på den tiden. Boken tar oss med i barnens vardagsliv på ett lättläst och pedagogiskt sätt, de historiska fakta bitarna om de seder som fanns i Sverige under vikingatiden är förklarade på ett lätt och trevligt sätt.

Illustrationerna är många och svartvita och väldigt detaljrika.
Något jag fastnade för var runskriften. Jag kan tänka mig att barnen älskar dem och då hela alfabetet finns med kan de använda det som ett hemligt språk att skriva på.

Om jag vore lärare i mellanstadiet skulle det här vara en bok som jag skulle anamma i min undervisning, både i historiskt perspektiv och som högläsningsbok. I slutet av boken finns även en ren faktadel som eleverna kan använda när de ska forska om vikingatiden samt många bra på arbetsmoment man som lärare kan lägga in i undervisningen.
Fler recensioner hittar du på min blogg https://bokprataren.blogspot.com/

Gullis lästips

2019-03-21

I den första delen ”Hemligheten" i bokserien "Siri och Alve – Hotet mot Midgård" får vi lära känna tvillingarna och hur det kunde vara att leva som barn under vikingatiden, men vi får även ta del av hur det kunde vara att leva på en liten gård som bestod av fyra timrade hus, där tvillingarna Siri och Alve bodde i Norra huset med mamma Hildrun, pappa Gymer och fem syskon, tillsammans med den äldre generationen i andra bostadshus och trälar som fick dela hus med djuren. Här får vi läsa om vikingatidens tro, som var asatron där man trodde på Gudar och gudinnor
Men även andra seder och bruk som när tvillingarna får lära sig hemligheten med runorna och att olika tecken kan betyda olika saker som tecken som kan skydda en mot faror som andra varelser en människor och djur utan varelser som troll och vättar och andra skogsvarelser som man kunde tro på under den här tiden.

Hemligheten en berättelse som ger en historiskt rätt bild på hur det kunde vara att leva i en mindre by under vikingatiden, men framförallt är det en bok som återspeglar barnens vardagsliv, som man sällan får ta del av i vikingaböcker.

Boken är skriven med ett lättläst och pedagogiskt språk där läsarna får ta del av historisk fakta om det svenska seder och bruk som fanns i Sverige under vikingatid. Boken är även fylld med härliga svartvita illustrationer som ger berättelsen ett ytterligare djup. Den största fokusen i boken är hemligheten med de magiska tecknen som visar sig vara runskrift. Så samtidigt som barnen i berättelsen får lära sig runskrift får även läsaren lära sig samma ”kurs” som barnen.
Men här skildras även vikingarnas vardagstro och farhågor i vardagen över de övernaturliga runt om i deras vardag och det gör att läsarna får en bra blandning spänning och fakta.

Det här är en bok som kan fungera riktigt bra under skolundervisning som högläsningsbok då berättelsen är skriven med ett lättläst och pedagogiskt språk med korta stycken och där mycket av den historiska faktan är välarbetat så att allt låter som en historisk saga om vikingatiden. Här får läsarna kunskap kring vikingatiden och dess seder och bruk som runskriften, de olika asagudarna och början till vår kalender.

I slutet av boken finns även en ren faktadel samt tips kring hur man kan arbeta vidare med samma tema.