Hemligheten : från ögonkast till varaktig relation

Linge, Egil

| 2008

"'Hemligheten är en bok för singlar som tröttnat på att vänta och som vill veta vad de kan göra för att hjälpa framtida kärleksrelationer på traven. Men också för den som redan hittat en partner och som vill veta mer om vad som händer i oss när vi försöker gå från förälskelse och vidare in i en varaktig kärleksrelation. Med utgångspunkt från de senaste årens psykologiska forskning menar författarna att vi människor i allra högsta grad kan påverka våra förutsättningar både för att hitta en partner och för att skapa en varaktig relation. Här visas hur detta går till

signe rosenberg

2020-02-10

2019-10-09

En bok som på ett mycket tydligt sätt fördjupar tidigare kunskaper om anknytningsteori och även exemplifierar hur dessa påverkar de romantiska relationerna. Skulle verkligen rekommendera denna bok till alla som vill förstå mer kring detta eller upplever problem med att ingå nya relationer, eller kanske få dem att hålla.

Markus Stenemo

2019-05-07

Intressant, informativ. Gillar de konkreta övningarna

Hugo Nabo

2016-07-31

Basic och generaliserande men bra introduktion anknytningsteorin. Jordens fulaste omslag.

Benjamin Elfors

2016-02-05

Bra och pedagogisk genomgång av anknytningsteorin. Men opponerar mig mot bokens grundsats: att människan endast kan bli lycklig genom en varaktig parrelation.

Jenny Cahier

2013-12-03

Inte så intressant, väldigt specifika problem.

Emma Bengtsson

2013-05-10

En bok som öppnar ens ögon

Martin Linge

2011-11-25

Lättläslig och lättförståelig bok om anknytningspsykologi. En bok, eller ett koncept som jag tycker att alla bör ha läst om. Verkligen läsvärt.

Michael Nystås

2011-11-04

En självhjälpsbok jag hört och läst mycket om och nu bestämde mig för att låna på biblioteket. Tyvärr var den en besvikelse, väldigt ojämnt skriven, det märks att en fackman och en amatörpsykolog turats om att skriva. Man följer ett antal fiktiva personer genom olika stadier i en relation, men jag blev aldrig fängslad, jag blev aldrig engagerad eller intresserad av att tillämpa författarnas teorier på mitt eget liv. Hemligheten är ännu en av dessa självhjälpsböcker som menar att vi själva styr våra liv och att vi kan välja att inte tänka vissa tankar. Jag har svårt för det och kanske är det mitt problem som gör att den här boken inte är för mig. Positivt tänkande står mig ibland upp i halsen. Det är allt jag kan tänka på.

D

David Wahlund

2009-12-17

En bra och övergripande introduktion till anknytningsteori. Hade störst behållning av insikten att den relationsmall man skapar under uppväxten inte alltid är aktiv utan kan "aktiveras" en bit in i en relation.