Hemliga trean: Tavelmysteriet

Juhlin, Sanna

"En riktig bladvändare!... Kan läsas både av barn och vuxna med stort nöje... Den bästa delen i serien hittills"Bibliotekstjänst, Alan Pejkovic Sjätte fristående delen om detektiv­klubben Hemliga trean! Sagt om Hemliga trean: Hemliga trean har alla förutsättningar för att bli en lika älskad och framgångs­rik serie som LasseMaja-serien! Belinda Graham, Tidningen Kulturvinden Lättsam och välskriven barndeckare ... historien har ett bra flyt och passar både för högläsning och för dem som redan kan läsa själva.   BTJ  En tavla är stulen!En tavla försvinner just innan skolans konstutställning! Ett nytt spännande fall för Hemliga trean. Farbror Charlie har fått ett jobb som assistent till den kända konstnärinnan Carmen Ronaldo. Hon ska besöka Fannys och Felix skola och vara med på deras konstutställning med en egen tavla. Men innan gästerna...

Ett lagom mysterium som ändå inte räds för att vara lite obehagligt. Det är den sjätte delen i serien om detektivklubben Hemliga trean, men serien är fristående. Jag har inte läst de tidigare delarna och kunde hänga med utan problem.

En känd konstnärinna kommer till skolan där Fanny och Felix går. Hon ska anordna en konstutställning på skolan men snart får Hemliga trean ett nytt mysterium att lösa. Innan utställningen försvinner nämligen tavlan. Fanny, Felix och farbror Charlie börjar genast att nysta i mysteriet tillsammans med hunden Taggen.

Det är ett lagom svårt mysterium, och också ett lagom ämne att ta upp. Ändå finns det som redan skrivet otrevligheter, karaktärerna är inte alltid behagliga och med goda intentioner. Det är inte heller alldeles lätt att räkna ut vem eller vilka som har utfört stölden eller varför. Och det finns mängder med humor. Speciellt gillar jag när Charlie klär ut sig för att infiltrera utställningssalen.

Persongalleriet känns lagom stort för målgruppen och jag gillar att Fanny och Felix är de som är i fokus även om deras farbror också är del i detektivklubben. För mig som inte önskade annat än mysterier och detektivarbete när jag var liten är det lite som att få återuppleva det genom någon annan. Jag gillar också att det inte är helt lätt att veta om några bara är obehagliga eller missförstådda.

Sandra Fröjds illustrationer förstärker Sanna Juhlins berättelse och är lagom många, fina och humoristiska.

Gustav 9 år:
Det här är sjätte delen i serien om detektivklubben Hemliga Trean men man kan läsa den fast man inte läst de andra. Jag har inte läst de andra böckerna. Det är en lättläst bok och ok med text.

Hemliga trean är tvillingarna Fanny och Felix och deras farbror Charlie. Även Taggen farbror Charlies hund får vara med. Det är en tavla som försvinner spårlöst under en konstutställning på barnens skola precis innan gästerna ska komma. Hemliga trean har utrustning för att ta fingeravtryck, förhör för alibin (ursäkter för att man inte är skyldig, det förklaras i boken) och det känns professionellt. Det är en fin bok där man själv kan lösa mysteriet. Jag tycker mamma ska läsa boken för min lillebror som är sju år.

2019-11-24

En tavla försvinner just innan skolans konstutställning! Ett nytt spännande fall för Hemliga trean. Farbror Charlie har fått ett jobb som assistent till den kända konstnärinnan Carmen Ronaldo. Hon ska besöka Fannys och Felix skola och vara med på deras konstutställning med en egen tavla. Men innan gästerna hinner an­lända har tavlan blivit stulen! Hemliga trean börjar genast leta efter tjuven.

Det här är den sjätte delen om detektivklubben Hemliga Trean. Som tidigare böcker tycker jag att berättelsen är spännande, klurig och lätt att läsa. Det är ett bra flyt i storyn.

Jag tycker att ”Tavelmysteriet” är en humoristisk deckare som uppmuntrar till läsning. Boken passar både som högläsningsbok och för den som vill läsa själv.

Illustrationerna i boken är detaljrika och väldigt bra! De passar väldigt bra in i historien! Det här är den bästa delen i serien om Hemliga trean! Rekommenderas varmt!

Rolig, spännande & härlig!

Tavelmysteriet är sjätte boken i serien ”Hemliga trean”.
Hemliga trean är en barndeckareserie där vi får följa syskonen Felix och Fanny och deras farbror Charlie som tillsammans har en hemlig detektivbyrå.
I ”Tavelmysteriet” så har Charlie fått ett tillfälligt jobb på barnens skola. Under tre dagar ska han jobba som assistent till en känd konstnär som har ett konstprojekt med skolans elever. Men plötsligt så har någon stulit konstnärens tavla och Hemliga trean försöker lista ut vem den skyldiga är.

Precis som i tidigare delar om ”Hemliga trean” så vävs farbror Charlies drama- och utklädnadskunskaper in i mysteriets upplösning.
Vi upplevde också att Juhlin i högre grad än tidigare även vävda in utredningstekniska detaljer som t.ex fingeravtryckskoll. Dessa detaljer förhöjde berättelsen och uppskattades av barnen. Ger absolut mer spänning och inspiration till barnens egna lekar.

Vi har läst alla tidigare böcker i serien men denna är vår favorit hittills. Juhlin lägger upp boken på ett riktigt bra sätt. Det är snudd på omöjligt att i förhand lista ut bokens avslut och det är en detalj vi faktiskt gillade. För nyfikenheten skapade lässug och vi ville verkligen läsa vidare.
När upplösningen väl kommer så uppdagas små detaljer som såväl jag som barnen missade under första läsningens gång.
Misstänker att en del barn kommer vilja läsa om boken igen för få läsa med nya ögon.
Och slutet. Det är både klurigt och annorlunda mot många andra barndeckare. Riktigt bra av Juhlin.

Boken är välskriven och behaglig att högläsa. Men passar lika fint att läsa själv för ett barn som kommit igång med läsningen.

Texten kompletteras av enstaka bilder av Sandra Fröjd som är tryckta i färg. Vi hade gärna sett något fler uppslag med bilder.
En fin detalj är att bokens omslag är roligt att diskutera kring när boken är avslutad. Eftersom Fröjd har fört in flera olika händelser från boken på omslaget.

Riktigt fin bok som rekommenderas av oss. Min I (6 år) gav betyget ”Hundratusen miljarder!”. Det ni! Då är en bok läsvärd!