Hemliga trean och maskeradmysteriet

Juhlin, Sanna

| 2017

"Författaren Sanna Juhlin är skicklig på att bygga upp spänningen, vilket gör att man vill veta mer och läsa vidare... En välskriven, varm och rolig bok, illustrerad i färg. Passar både som högläsning och för dem som kan läsa själva." Bibliotekstjänst, Elsie Runnö "Hemliga trean har alla förutsättningar för att bli en lika älskad och framgångsrik serie som LasseMaja serien!" Belinda Graham, Tidningen Kulturvinden Hemliga trean är tillbaka! Tvillingarna Fanny och Felix i detektivklub­ben Hemliga trean får ett nytt spännande fall att lösa när de är på maskeradfest. Fanny och Felix är bjudna på maskeradfest till faster Agatha von Wassers stora herrgård. Där möter de festens andra gäster två gorillor, en maffiaboss, en superhjälte, en livs levande apa ... Självklart är farbror Charlie och hans lata hund Taggen också där. Det är upplagt för förvecklingar när Agatha von Wassers dyrbara smaragdhalsband...

Sofia Andersson

2020-06-08

Härligt tempo i alla dessa böcker! Jag tycker också att det är en bra blandning mellan spänning och humor vilket gör att jag som vuxen också skrattar gott i mellanåt.

Under julhelgens bilfärder har jag högläst de fyra första böckerna om Hemliga trean som är en humoristisk barndeckare där tvillingarna Fanny och Felix bildar en hemlig detektivbyrå tillsammans med sin farbror Charlie.
Charlie är utöver detektiveri också väldigt intresserad av teater och en hejare på att sy olika utklädningsdräkter. Detta intresse lyfts in i deras detektivbyrå och blir ett bra verktyg för att kunna lösa mysterium.

Det finns väldigt många barndeckare på marknaden för denna ålder men ”Hemliga trean” tycker jag är en av de bättre serierna. Dels är de väldigt roliga men sättet som teater och utklädnad vävs in gör att böckerna särskiljer sig och skapar en klart läsvärd serie. Böckerna är också välskrivna och behagliga att högläsa med ett bra flyt. Vissa tillfällen högläste jag non stop i två timmar utan att det blev jobbigt.
Tumme upp för att illustrationerna inne i boken är i färg.

A (8 år) tyckte att böckerna var riktigt roliga, speciellt när barnen ibland är utklädda till karaktärer de verkligen inte gillar. T.ex så får Felix klä ut sig till clown i andra boken som tydligen var väldigt roligt enligt A.
I (5 år) tyckte också de var bra och lyssnade fokuserat. När jag frågar följdfrågor om varför de är bra så ler hon lurigt och svarar ”hemligt”. Inspirerad av hemlighetsmakeriet i böckerna? Sedan skapade hon en trea i glitterpiprensare som var till Hemliga trean, så jag tolkar det som hon gillade böckerna väldigt mycket också.
Ibland under läsningen fick jag pausa för att A och I behövde få klura och diskutera tillsammans vem som kunde vara t.ex hundtjuven i andra boken. Väldigt roligt att lyssna på barnens diskussioner.

Maken uppskattade att böckerna var roliga men också att de innehåller mycket med mänskliga relationer. T.ex så skildras ett fint syskonskap och deras farbror är otroligt närvarande och uppskattar verkligen sina brorsbarn. Även den ensamstående pappan är engagerad.

I boken har författaren och illustratören lyft in en mångfald av olika människor i de olika böckerna, både till utseende men också livsvillkor. T.ex i första boken så är ensamhet hos äldre och även hemlöshet något som behandlas. Författaren lyfter fram normbrytande karaktärer.
Som helhet tycker vi att ”Hemliga trean”-böckerna är riktigt bra och roliga att läsa. Så vi rekommenderar dem.

Kim M. Kimselius

2017-11-11

Sitter här och ler efter att ha läst Hemliga trean och maskeradmysteriet. Det här är en serie som jag tror kommer att bli mycket populär. Den är lättsam, spännande och så där galet tokig som man tycker om som barn. Sanna Juhlins raka, enkla språk fängslar och Johanna Kristianssons illustrationer förhöjer berättelsen. Ett bra team som förhoppningsvis kommer att bli lika älskade som Lasse-Maja böckerna. En bok jag varmt rekommenderar!

Tvillingarna Fanny och Felix i detektivklubben Hemliga trean får ett nytt spännande fall att lösa när de är på maskeradfest.

Fanny och Felix är bjudna på maskeradfest till faster Agatha von Wassers stora herrgård. Där möter de festens andra gäster två gorillor, en maffiaboss, en superhjälte, en livs levande apa ... Självklart är farbror Charlie och hans lata hund Taggen också där. Det är upplagt för förvecklingar när Agatha von Wassers dyrbara smaragdhalsband försvinner. Det blir Hemliga treans uppgift att lista ut vem som tagit smycket. Det gäller att tänka på alla detaljer och koppla ihop allt de har sett och hört.

Andra delen i serien om Hemliga trean, men böckerna går att läsa fristående från varandra.

Spännande, rolig och lättsam!