Hemliga trean: Lägermysteriet

Juhlin, Sanna

"En välskriven, varm och rolig barndeckare."Bibliotekstjänst, Elsie Runnö "Lägermysteriet är en genomtänkt, rolig och finurlig bok med mustiga karaktärer och där Sherlock Holmes små grå celler får arbeta; lite Roald Dahl light med glimten i ögat. Och där man lär sig att människor och saker inte alltid är vad de ser ut att vara." Susanna Holmlund, Sundsvalls tidning Nytt fall för Hemliga trean! Fanny och Felix är på ett läger för barn som behöver koppla ner från telefoner och sociala medier. På den lilla ön finns en mystisk fyr, en vaktmästare med lösskägg, en förrymd fånge och en heroisk minigris... Självklart är farbror Charlie och hans lata hund Taggen med! En lättsam och spännande barndeckare, där lä­saren får möta personer med olika bakgrund och lära sig att allt inte alltid är som det först verkar. Boken passar både för högläsning och för dem som...

Under julhelgens bilfärder har jag högläst de fyra första böckerna om Hemliga trean som är en humoristisk barndeckare där tvillingarna Fanny och Felix bildar en hemlig detektivbyrå tillsammans med sin farbror Charlie.
Charlie är utöver detektiveri också väldigt intresserad av teater och en hejare på att sy olika utklädningsdräkter. Detta intresse lyfts in i deras detektivbyrå och blir ett bra verktyg för att kunna lösa mysterium.

Det finns väldigt många barndeckare på marknaden för denna ålder men ”Hemliga trean” tycker jag är en av de bättre serierna. Dels är de väldigt roliga men sättet som teater och utklädnad vävs in gör att böckerna särskiljer sig och skapar en klart läsvärd serie. Böckerna är också välskrivna och behagliga att högläsa med ett bra flyt. Vissa tillfällen högläste jag non stop i två timmar utan att det blev jobbigt.
Tumme upp för att illustrationerna inne i boken är i färg.

A (8 år) tyckte att böckerna var riktigt roliga, speciellt när barnen ibland är utklädda till karaktärer de verkligen inte gillar. T.ex så får Felix klä ut sig till clown i andra boken som tydligen var väldigt roligt enligt A.
I (5 år) tyckte också de var bra och lyssnade fokuserat. När jag frågar följdfrågor om varför de är bra så ler hon lurigt och svarar ”hemligt”. Inspirerad av hemlighetsmakeriet i böckerna? Sedan skapade hon en trea i glitterpiprensare som var till Hemliga trean, så jag tolkar det som hon gillade böckerna väldigt mycket också.
Ibland under läsningen fick jag pausa för att A och I behövde få klura och diskutera tillsammans vem som kunde vara t.ex hundtjuven i andra boken. Väldigt roligt att lyssna på barnens diskussioner.

Maken uppskattade att böckerna var roliga men också att de innehåller mycket med mänskliga relationer. T.ex så skildras ett fint syskonskap och deras farbror är otroligt närvarande och uppskattar verkligen sina brorsbarn. Även den ensamstående pappan är engagerad.

I boken har författaren och illustratören lyft in en mångfald av olika människor i de olika böckerna, både till utseende men också livsvillkor. T.ex i första boken så är ensamhet hos äldre och även hemlöshet något som behandlas.
Författaren lyfter fram normbrytande karaktärer. Men det finns ändå småsaker jag irriterar mig på i texten, inget större förutom i fjärde boken ”Lägermysteriet” där en karaktär följer efter en kvinna som tidigare avfärdat honom. I boken klär mannen ut sig för att dölja sin identitet och tar jobb på samma läger för att komma närmare kvinnan. Sen senare i boken så friar han åter igen och kvinnan återigen tackar nej och avfärdar honom. Trots att kvinnan faktiskt avfärdat mannen två gånger så uppmuntrar ändå ena syskonet mannen med att hon hoppas att kvinnan ska ändra sig. Mannen svarar då att han får ha tålamod.
Detta beskrivs i boken som romantiskt med ett gulligt skimmer - men rent krasst tycker jag mannen är creepy.
Detta är en liten del av fjärde boken som är bra i övrigt, men jag blir provocerad.
Istället för tålamod så kanske mannen behöver acceptera kvinnans ointresse och lämna henne i fred?
För mig som pojkförälder känns det väldigt viktigt att tidigt grundlägga att nej är nej och något som ska accepteras direkt.
I övrigt tycker jag serien är riktigt bra, blir man provocerad av detta sista som jag så är ändå de olika delarna fristående och det är lätt att hoppa över fjärde delen eller hoppa över att läsa de styckena i boken vid högläsning. Som helhet tycker vi att ”Hemliga trean”-böckerna är riktigt bra och roliga att läsa. Så vi rekommenderar dem.

Påskekrim! Jag och mina pojkar som blir åtta och tio år i maj har läst Hemliga trean och Lägermysteriet som är skriven av Sanna Juhlin och illustrerad av Johanna Kristiansson och utgiven av Ordalaget Bokförlag 2018. Boken ingår i en serie som handlar om tvillingarna Fanny och Felix detektivklubb Hemliga trean, detta är den fjärde fristående boken i serien. Fanny och Felix ska åka på ett läger ute på en ö för barn som behöver koppla av från mobiler och sociala medier. Det är Fanny och Felix mamma som ordnar lägret och det är därför som tvillingarna kommer att delta på lägret, med sig har dem också sin farbror Charlie. Som tur är så packade dem sina detektivsaker för redan innan de har hunnit kliva i båten som ska ta dem ut till ön så händer något mystiskt. På ön fortsätter det mystiska med en mystiskt fyr, en vaktmästare med lösskägg, en fånge på rymmen och en minigris som dyker upp när man minst anar. Vi har tidigare läst Hemliga trean och hundmysteriet som vi tyckte om, men vi tyckte ännu mer om denna bok! Hemliga trean och Lägermysteriet är riktigt spännande och mot slutet var det svårt att sluta läsa fast kvällen var sen. Boken har ett bra språk och illustrationerna är underbara! Passar utmärkt som högläsningsbok och att läsa själv för de barn som har kommit igång att läsa lite mer. Boktips till barn mellan sju och elva år ungefär. Boken finns att köpa hos t.ex. Bokus och Adlibris m.fl. jag såg den också i min lokala bokaffär häromdagen.

Rolig, spännande och fängslande!