Hembiträdet

Hermanson, Marie

| 2004

Jenny Öhlund

2022-08-09

Boken växer och blir spännande!

Anna Kreissl

2021-10-07

Sådär lite besviken efter att ha läst Musselstranden och Himmelsdalen som jag tyckte var fantastiskt bra! Men läsvärd ändå.

Den här boken sträckläste jag en kväll och jag gillade den mycket. Hermanson är skarp, både i språk och berättelse. Man vill veta hur det går, och det är underhållande hela vägen.

Maria Myrberg

2014-10-05

Ingen höjdare, men relativt lättsmält att tugga i sig under en dag på stranden.

Lars Willfors

2014-05-20

Nja. Har under de senaste dagarna läst Musselstranden och Värddjuret, som båda är betydligt mer spännande, stämningsfulla och väl hoptvinnade romaner. Hembiträdet är i grund och botten en mordhistoria med lite poliser, lite blodstänk och en hel del svartsjuka (toppat med Hermansons öga för det bisarra och avvikande i vardagen). Börja någon annanstans om du inte är bekant med författaren sedan tidigare!

2013-08-11

Sisådär! Det är det enda ordet som kommer för mig. Boken är sisådär. Inte bra, inte dålig. Marie Hermansson är som författare väldigt delad för mig, vissa böcker har varit fantastiska, medan vissa faktiskt varit värsta dyngan! Den här ligger mittemellan!

Marie Hermansson har ett speciellt sätt att skriva som tilltalar mig. Ganska lättsamt språk och inte så långa kapitel. Lite halvflummigt på gränsen mellan fantasi och verklighet. Får dock inte riktigt kläm på slutet. Man vet inte vad som egentligen hände.

D

Downfield Downfield

2011-09-20

Äntligen klar med denna boken!
Ingen händelserik bok, tycker jag och den var orealistisk. Sådana böcker tycker inte jag om.
Jag ger den bara 2 av 5 smultron.

2011-09-12

Ok läsning för stunden men lämnar inga spår efter sig. Inte alls i klass med Musselstranden och mannen under trappan. Välj någon av de istället.

Anna Renström

2011-08-30

Nöjeslitteratur, gött!

Maria Johnson

2011-06-05

Inte hennes bästa bok. Jag hade höga förväntningar, som inte infriades.

Liza Bolin

2010-06-19

I början verkade den spännande och kuslig, men den är löjeväckande förutsägbar. Det värsta var nog sexscenerna. Jag vill förfäras eller roas av sex i böcker, inte äcklas!

Tråkig! Gillar inte böcker som ger mig känslan av att inget händer!!!

Anette C

2010-01-21

Jag lever ett sansat och skötsamt liv. Platsar helt klart in i kategorin "duktig flicka". Sköter mitt jobb och trivs med man och barn. ... ... ... En sån vild idé att som bokens huvudperson ta anställning som hembiträde i ett hushåll hon eg bara är nyfiken på.
Häftig läsning som ger ens tillvaro nya perspektiv. Jag älskade att läsa boken och älskar det liv jag själv lever. En bok vars handling jag burit med mig under många år.

Tillhör de böcker jag normalt inte tycker om. Ändå tycker jag om boken så mycket att jag läst den två gånger - och kommer läsa den igen!

Sandra Åkesson

2009-06-17

Man kan sammanfatta boken med ett ord: konstig. jag vet inte ens om jg gillar den eller inte, men konstig var den