Hem till Scupper Island

Higgins, Kristan

Man kan helt klart säga att Nora Stuarts liv förändras den dagen hon blir påkörd av en saneringsbil. Ena stunden är hon en framgångsrik läkare på ett av Bostons bästa sjukhus och i nästa sekund vaknar hon själv upp på en brits bara för att höra hur hennes pojkvän stöter på den snygga sjuksköterskan.Skadad på fler än ett sätt beger sig Nora tillbaka till Scupper Island den lilla ön vid M aines kust där hon växte upp men dit hon inte återvänt på femton år. Dags att möta allt det där hon försökt förtränga: en ytterst speciell mamma (som precis har börjat tjäna pengar på kramterapi ), en syster som sitter i fängelse och dessutom alla minnen från det där sista året på high school. Det finns fler a människor som inte vill ha tillbaka Nora till Scupper Island, men även sådana som kommer förändra hennes liv till det bättre Kristan Higgins är en av Amerikas mest älskade romanceförfattare, och har...

Ewe xxxxxx

2020-10-27

En av Higgins bättre böcker. Mysig handling.

Malin R

2019-09-23

När Nora blivit påkörd utanför sjukhuset där hon är läkare hör hon sin pojkvän, akutläkare på samma sjukhus, flörta med sjuksköterskan - vid hennes sjuksäng. Så hon bestämmer sig för att återvända till ön där hon är uppvuxen. Trots att hon inte går ihop med mamman sedan pappan försvann. Och trots att hon blev mobbad i skolan och hon blev utfrusen av alla när hon "snodde" stipendier från skolans populäraste kille.
***
En härlig feelgood-roman med en nypa spänning, kärlek i många former och en läskig undulat.
Det enda jag egentligen störde mig på var att det länge hänvisades till "Det Stora Hemska" utan någon hint om vad det var - förutom att det var hemskt...
En perfekt bok för sommarens hängmatta (eller soffhörn)!

Melasbokhylla

2019-09-23

Mysig och bra.

Feelgood och perfekt semesterbok. Störde mig på all viktfixering bara, som var ett genomgående tema. Smal= lycklig, tjock= olycklig.

2019-06-16

Större delen av boken var riktigt bra, men det fanns vissa störande element. Det ena är författarens användning av "gay" och "lesbisk" snarare än bisexuell (?) då personen ifråga uppenbarligen känt sexuell dragning och attraktion till båda könen. Inte ändra läggning som det indirekt antyds i boken. Det andra problemet är för mig att allt ska lösa sig så väldigt snabbt i slutet. Annars tycker jag om den biten med "feelgoodkontraktet", att man som läsare vet att det ordnar sig i slutet. Jag tyckte om att följa läkarvardagen och flera karaktärer var mysiga. Mina favoritbitar var de extremt dråpliga scener som tar plats då och då samt humorn författaren har.

2019-06-09

En bladvändare med driv: Vad har hänt och hur ska den sluta? Mysig hängmattebok tills vi närmar oss slutet. För det mina vänner är värsta rappakaljan, sentimentalt dravel och önsketänkande. Några personer i romanen ändrar helt karaktär och allt blir så bra så. URGH! Nån trovärdighet ska väl även en feelgood ha?

@enbokromans

2019-05-29

Kristian Higgins var en de första romanceförfattarna jag kom i kontakt med. Hennes förmåga att kombinera humor, allvar och kärlek är det som gör att jag återkommer till henne. Nu har Printz Publishing gett ut hennes senaste bok vilket känns naturligt då det inte är en renodlad romance.

Nora är läkare och lever med sin drömman och verkar ha livet under kontroll. Men när hon under loppet av en kväll blir påkörd och dumpad tar hon en timeout. Hon återvänder till Scupper Island där hon är uppvuxen. Hon återvänder till en distanserad mamma, en arg systerdotter och ett gäng med gamla klasskamrater och öbor som minns henne med allt annat än värme. När hon kommer ifrån storstadens tempo och yta börjar gamla sår bubbla upp till ytan. En frånvarande pappa och syster och ett trauma som satt djupa spår pockar på hennes uppmärksamhet och hon tvingas en gång för alla att ta tag i detta.

Det här är en berättelse som tar sin utgångspunkt i mörka och allvarliga ämnen men som ändå lyckas vara varm och rolig. Det är också en berättelse som lyckas ta upp väldigt mycket olika ämnen, mobbning, sexuella övergrepp, skilsmässa, kärlek, missbruk, utan att det känns splittrat. Det är väldigt mycket driv i boken och den är fylld med olika karaktärer. Jag tänker att det krävs en väldigt skicklig författare för att få ihop allt detta till en helhet som ändå flyter på så väldigt behagligt som den här berättelsen gör. En riktig pärla till feelgood!

Jag trodde att det här var en "normal feelgood bok"... det visade sig att visst, en feelgood absolut MEN det är även en bok som berör en hel del tunga livserfarenheter. Så stark huvudpersonen Nora är. Så intelligent och modig. Jag beundrar hur hon lyckas forma sitt liv från det berättelsen börjar och till dess slut. Läs och bli berörd du med!
💗💗💗💗+ av 5

Pia Gummesson

2019-05-10

Rekommenderar denna feelgood roman.

villa-freja.se

2019-05-04

En varm och alldeles underbar bok som enligt mig har allt. Precis så där hjärtevärmande och härlig som en välskriven feelgood ska vara, kryddad med extra allt.

2019-04-28

Boomer blir min stora kärlek i den här boken, den älskade hunden tillåts ta en stor plats. Annars tycker jag mest om hur författaren jobbar med relationer, och då speciellt genom tre generationer starka kvinnor. Förståelse och lösa upp hemligheter. En stark trea.

Helt okej 😍🤗

2019-04-09

”Hem till Scupper Island” av @kristan.higgins är en bok jag fastnade i och inte riktigt ville släppa ifrån mig. Det är en mysig bok, en bok om att förlåta och låta sig förlåtas. En bok om att hitta hem till något man varit borta från och det är en feelgood bok. En bok skriven med värme. Det är en bok om att göra upp med sitt förflutna, hitta sin framtid och veta vad man vill göra med sitt liv. Det är även en bok om sorg, efter en försvunnen pappa som ingen vet var han har tagit vägen.

Kristan skriver väldigt målande och lyckas göra relationerna levande och målande. Just relationerna är bokens styrka tycker jag. Författaren skildrar dem på ett väldigt äkta sätt.

Hunden Boomer har en stor plats i handlingen och jag älskar den stora hunden! Den passar så bra in i handlingen. Boken är bra, jag gillar den! Den lämnar en glad känsla och en känsla av att jag vill läsa mer om Nora och de andra på Scupper Island.