Hem till Holjekroken

Eghammer, Patric

Holjekroken kommer att leva för evigt och alla bär vi på olika minnen. Vi återkommer alltid till Holjekroken oavsett vilka vi är eller hur villaområdet förändras. Holjekroken ger alltid något tillbaka oavsett din egen insats. Åtminstone vardet så Holjekroken var när vi var unga och livet var något helt okänt och mycket spännande. "Hem till Holjekroken" består av tre delar med vardera 333 minnesfragment. Stort och smått, högt och lågt blandas utansträngare krav på kronologi och sammanhang. Samtidigt skapar fragmenten en berättelse med olika lager. Huvudspåret är en ung pojkes äventyr och upplevelser på väg mot en tillvaro där musiken får ett allt större utrymme.I bakgrunden finns brukssamhällets negativa utveckling från blomstrande framtidstro till avfolkningsstämningar. Den större kontexten är Sveriges historia från rekordårens slutfas fram till åttiotalets mitt.

Idas Recensioner

2020-07-25

Hem till Holjekroken är inte lik någon annan bok jag läst. Den innehåller olika delar som alla börjar med “Jag minns att” eller “Jag minns hur”, och det är verkligen en unik läsning. Boken är fylld av minnesfragment från Patric Eghammers barndom, och man kan knappt förstå att han minns så mycket som han gör.

Dock så blir “Jag minns att” och “Jag minns hur” lite enformigt till slut, och jag fick läsa i omgångar för att komma igenom boken. Det hade blivit lättare att komma igenom boken om den hade skrivits som en vanlig bok, och inte med alla uppdelningar.

Jag har blandade känslor kring denna boken, men generellt tycker jag att den är bra. Den är genuint skriven med roliga (och allvarliga) minnen som skapade en trevlig läsning. Om du vanligtvis gillar denna typen av böcker (en sorts biografi), så kan detta vara ett intressant alternativ.

Stark, fascinerande & suggestiv!