Helvetet jag kallade kärlek

Bivner, Lena

En relation som tog sin början i het passion och ömhet, övergick i kontroll, kränkningar och flera år av psykisk misshandel. Jag som hade allt ? ett bra jobb, två fina barn och många vänner, trycktes ner och tappade min inre kompass. Utåt sett framstod vi som ett lyckligt par, en självständig kvinna och en ömsint man. Tillsammans byggde vi en solid mur mot omvärlden och inte ens mina närmaste anade vad som pågick bakom fasaden. Det här är min egen berättelse om att leva med en man som bröt ner mig bit för bit, om det helvete jag kallade kärlek.

En viktig bok för både drabbade, närstående och andra som vill få förståelse för denna situation. Man väntar hela tiden på att nu har hon väl ändå fått nog och vill säga det åt henne. Samtidigt förstår man hur stark traumatiskbindning blir när hon som ändå har ett jobb och inga gemensamma barn samt har egna vänner kvar ändå stannar kvar.

Stinas_boksida

2020-10-31

När Lena och Peter träffas var hon ganska nyskild. Lena hade två mindre barn, medan Peters var lite äldre.
De var djupt förälskade och allt kändes bara så rätt.

Men efter ett tag blir Peter väldigt kontrollerande. Han bryter ner Lenas självkänsla bit för bit.

Trots flera försök att lämna honom, tar det flera år innan hon lyckas.

Detta är en sann historia, där författaren berättar hur hon hamnade i helvetet. Hon beskriver sig själv som en stark kvinna, men ändå trillade hon dit, och hamnade i ett destruktivt förhållande.

Utåt sett blir man så arg och ledsen. Det gör så ont i mig. Man ser ju så tydligt vad som händer, och hur det även påverkar barnen. Man vill bara ta henne och barnen därifrån.

En man som Peter går inte att förändra, även om man vill tro det. Detta kan drabba vem som helst, för i början är de ofta väldigt kärleksfulla. Man måste lämna så fort det går. Men det är inte lätt.

Lena betättar väldigt naket och öppet om sin psykiska misshandel. Den griper verkligen tag i mig, och jag blir väldigt berörd.
Trots att den är jobbig att läsa, är det svårt att lägga ifrån sig boken.

Besatthet, svartsjuka, psykisk misshandel och manipulation, det är några som många lever med i ett förhållande idag. Både män och kvinnor kan vara den som är så där psykiskt ostabil. Många gånger slutar det även i fysisk misshandel och tyvärr många gånger slutar det i att den som blir fysiskt misshandlad avlider.
En intressant och hemsk berättelse om ett destruktivt förhållande där det är svårt att lämna någon som man långt inne älskar. Älskar det där positiva om förövaren. Det är lätt att säga själv att man själv bara skulle ha lämnat förhållandet men är det verkligen så lätt? Läs eller lyssna på den här boken för att få inblick hur det kan vara. Den baseras på en verklig händelse.

Malin Andersson

2020-02-16

Mycket stark berättelse som kommer hjälpa många att förstå att det aldrig är deras fel om dom blir misshandlade. Att kärlek inte ska göra ont! Rekommenderar den varmt till alla som vill stötta och förstå.

En otroligt stark och gripande bok. För mig är det så ofattbart att det finna människor som utövar psykisk och fysisk misshandel. Peter som mannen heter i boken, hur han växlar mellan en mjuk fin sida med kärlek till att vända och bli en väldigt elak, kontrollerande person mot Lena.
Fruktansvärt att läsa och ännu svårare att förstå att detta händer varje dag i många hem.
En viktig bok, för att vi ska förstå, få en insikt och hur jag/vi kan finnas till för dom som behöver oss.

Bokslukerskan 93

2019-01-18

En bok helt i min smak om destruktiv kärlek! Självbiografier när dom är som bäst!

Johanna Åberg

2018-11-17

En mycket stark och gripande bok om hur det är att leva i ett destruktivt förhållande, men även en berättelse om modet och styrkan att ta sig ur!!!

Gripande, stark och väldigt tänkvärd!