Helsingin alla

Maria Turtschaninoffin urbaani fantasia tenhoaa lukijansa niin, että kirjaa on vaikea laskea käsistään. Hätkähdyttävän taitavaa kerrontaa! Jo pienestä saakka helsinkiläistyttö Alva on kontrolloinut ympäristöään. Hän muistaa valokuvantarkasti aivan kaikki tapaamansa ihmiset. Hän on myös rekisteröinyt mieleensä kaikki mahdolliset pakoreitit kotikortteleissan, hän on mestari piiloutumaan ja tarkkailemaan muita. Mutta Alva ei tajua, miksi hän on erilainen kuin muut. Alva ei nimittäin muista eikä tiedä mitään kolmesta ensimmäisestä vuodestaan. Siksi hänen epäilyksensä eivät herää, kun nahkatakkinen ja karismaattinen nuori mies, Nide, etsii hänet käsiinsä. Hätkähdyttävän komea Nide haluaa näyttää Alvalle, mihin tyttö oikein kuuluu: kaupunkiin joka sijaitsee Helsingin alla. Siellä, outojen olentojen kansoittamassa maailmassa Alvan muistot alkavat vähitellen palata, mutta niistä ei ole enää hyötyä....

Anna-Lotta Jadinge

2012-10-04

Det är en väldig överdrift att påstå att jag har läst den här boken. Jag hann bara läsa 30 sidor innan jag begav mig till min bokcirkelträff, och där blev den vederbörligen sågad av flera deltagare. Så mitt omdöme baserar jag i stort sett på deras kommentarer som kan sammanfattas med: Början är bra (och där håller jag med), men sedan blir det bara fånigare och fånigare, man tror inte på fiktionen och det intressanta anslaget i början följs inte upp.

Linda Åslund

2012-06-29

Läs den, historien är inte helt unik, men den är faktiskt skönt Neil Gaimansk i berättarstil, med finlandssvensk vokabulär som förstärker färgen. Kommer absolut att läsa mer av Turschaninoff!

Moa Johansson

2012-03-26

Den får en stark trea eftersom jag tyckte mycket om själva historien och karaktärerna, men tyckte att boken kunde vara lite seg ibland.