Hella Hells bekännelser

Drougge, Unni

| 2001

I ett kvinnofängelse någonstans i Sverige sitter Hella Hell. Dömd till åtta års fängelse för det mest föraktade av brott. En spillra av den reklambyrådrottning som för inte länge sedan lade männen och världen för sina fötter. Smuttande på den svartvinbärssaft som påminner henne om forna tiders alla Vodka Kurant skriver hon ner sin berättelse. Ett passionsdrama av ytterst ovanligt slag. En kärlekshistoria som tog sin början i en kyrka på Söder, fortsatte ut på en storslagen odyssé genom Europa, för att sedan landa på Sigtunas Humanistiska Läroverk och ta ett abrupt slut vid en strand i Skagen. En bisarr kedja av händelser som aldrig inträffat om huvudpersonen; den välslipade, Prada-prydda Hella Hell själv, hade haft någon som delade hennes syn på kärleken. Kanske hade det räckt om bara föremålet för hennes brinnande åtrå hade förstått. Men hur skulle han kunna göra det? Han var...

2021-02-01

En författare som jag har följt sedan debuten 1994 är Unni Drougge och jag har nu i ett flertal år gått och hållit utkik efter någon ny bok av henne (hon har inte författat någon bok sedan 2012). Som författare oavsett genre så lyckas hon med förmågan att alltid sticka ut från mängden med såväl språk som handling och hennes böcker har alltid lockat mig till skratt under läsandets gång samtidigt som det ibland har gått upp ett tvivel inom mig och fått mig att vända tillbaka en sida: "Läste jag verkligen rätt? Stod det verkligen så?"
Jag bestämde mig för att jag skulle läsa om en av hennes böcker och jag valde troligtvis den mest chockerande av de alla, Hella Hells bekännelser (2001)- en bok som kanske inte kunde ha skrivits idag när man gärna vill analysera ibland lite alltför mycket.
Hade Hella Hell varit en verklig person, så hade jag naturligtvis avskytt henne som pesten. Hella Hell, denna drygt fyrtioåriga skrupelfria affärskvinna som är en usel mamma till sitt enda barn och dessutom, detta kan man inte bortse från- pedofil. Ja, hon är pedofil. Hennes kärlek och besatthet av unga 13-åriga Jocke som hon tar med sig ut på en galen resa ner till kontinenten där de träffar på en samling, minst sagt- mycket udda individer- är egentligen mycket chockerande och hemsk.
Nu är dock tack och lov inte Hella Hell en verklig kvinna och jag kan då erkänna att jag inte annat kan än att älska och faktiskt heja på henne även när hon är som mest låg i agerande. Den här boken är fräck, galen, spännande, engagerande och vansinnigt underhållande. Som Göran Hägg skrev: Det totala tantsnusket. Som läsare har jag inte tråkigt för ett ögonblick och Drougges välformulerade språk är faktiskt briljant.
Jag tror att jag ska ta och läsa om den mycket underhållande trilogin om skandaljournalisten Berit Hård av henne så småningom också.
Ingenting för den pryda läsaren dock.
Toppbetyg från mig däremot!

Den enda bok av Unni Drougge jag har läst. Jag borde väl egentligen tycka den är hemsk. Men jag tycker den är fantastisk. Den är osympatisk, orealistisk, obehaglig intill vämjelsens gräns - och jag älskar den. Drivet skriven. Inte på något sätt lättläst, ibland måste man lägga den ifrån sig för att orka fortsätta. Dags att läsa om den igen tror jag, den har ju tio år på nacken nu.

Lina Josefsson

2012-06-29

Joyboys, cant live without them?

Izabela Horn

2012-02-28

Hella Hells Bekännelser är en Unni bok rakt igenom, en mycket vågad historia om förbjuden kärlek eller lust är kanske mer passande ord. Jag gillar Unni därför e det inte konstigt att. Hells Hells bekännelser är en bok jag ger en självklar 4 i betyg .

Sådär!

Johanna Falkered

2009-07-01

Provocerande kanske men ack så grym bok. Jag har såklart läst