Helgonet

Gerhardsen, Carin

| 2011

Carin Gerhardsens kriminalromaner om teamet vid Hammarbypolisen präglas av gediget intrigbygge, Stockholmskänsla med sinne för detaljer och ett persongalleri som engagerar och stannar länge i minnet. "Gud är god. I natt vill Gud oss väl." Det är vad den högt älskade och respekterade familjefadern Sven-Gunnar Erlandsson tänker när han segnar ner under den mäktiga augustimånen, skjuten med ett skott i nacken efter en krogkväll i glada vänners lag. Det är semestertider, men kriminalkommissarie Conny Sjöberg kallar samman arbetslaget med Sandén, Hamad och Westman från Gerhardsens tidigare böcker. Styrkan har dessutom utökats med två nya förmågor. Den charmige rockaren Odd Andersson, känd från tv, och den oberäkneliga Hedvig Gerdin, som nyligen återvänt till Sverige efter trettio år som diplomathustru. Vem kunde önska livet ur Erlandsson? Enligt alla källor en varm och generös människa, med...

ElinsBokhylla

2019-09-03

Bokens handling är rätt så typisk, en välkänd person blir mördad och ingen förstår varför. Hen var ju så omtyckt, gjorde så mycket gott för världen och har inga fiender. En väldigt vanlig och helt ärlig lite tjatig handling som även är rätt så förutsägbar, men jag måste ändå säga att Carin Gerhardsen har lyckats ännu en gång. Hon har lyckats ta en typisk deckare och gjort den till någonting helt annat, något mer spännande, ingående och mer detaljerat än vad jag har läst tidigare.

Carin Gerhardsen lyckas även i denna bok att parallellt med varandra berätta olika historier som i slutet av boken knöts ihop på ett väldigt snyggt och bra sätt.
Däremot så måste jag säga att det var lite för många nya karaktärer, flera som hade smeknamn och det gjorde att jag kände mig lite förvirrad. Jag hade nog hellre sätt att Gerhardsen fokuserat på de "gamla" karaktärerna och inte tagit in så många nya i handlingen, då det var väldigt förvirrande för mig. Mig personligen tillförde inte de nya karaktärerna så mycket, jag tyckte att de poliser som varit med i de tidigare böckerna var precis lagom.
Det som jag stört mig lite på i de tidigare böckerna är att karaktärernas privatliv har tagit upp så mycket plats i handlingen, vilket jag inte direkt upplevde så mycket i Helgonet. Nu fick man mest läsa om de nya karaktärernas privatliv, vilket ändå är förståeligt eftersom vi fortfarande lär känna dem. Men jag är glad över att Conny Sjöbergs privatliv inte alls tog upp lika stor del av handlingen som den tidigare har gjort, ibland kan det bli för mycket privatliv och lite för lite polisutredning.

Helgonet av Carin Gerhardsen är en välskriven och detaljerad bok med en spännande handling med rätt så många tvistar och överraskningar. Boken var väldigt lättläst och kapitlen var för mig lagom långa. Läsningen flöt på riktigt bra utan några större svårigheter, förutom en viss förvirring av alla karaktärer då Gerhardsen blandade mellan förnamn, efternamn och smeknamn. Jag hade gärna sett att hon valt ett av de tre alternativen, det hade varit enklare för oss läsare.
Delar av boken är rätt så förutsägbar men det finns även mycket som man inte kan räkna ut och så tycker jag en bra deckare ska vara!

Jennie W

2019-04-01

Sträckläste!

2019-03-07

Carin Gerhardsen tillhör helt klart en av mina nya favoriter i deckar genren. Bra persongalleri med intressanta karaktärer som jag får en känsla för. Dessutom både välskrivet och spännande.

Johanna Åberg

2019-02-24

Tyvärr inte den bästa boken i serien, men ändå en helt ok deckare. Spännande och lättläst!

Janna Vestberg

2015-05-12

Bästa boken hittills i serien enligt mig!!!

2014-10-04

Jag har läst och tyckt ganska bra om de tre tidigare delarna i den här serien, ändå dröjde det nästan ett år innan jag gav mig på denna fjärde del. Förväntningarna var ganska höga. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/10/helgonet-av-carin-gerhardsen.html

2014-06-30

Helt okej deckare. Lättläst men ganska förutsägbar. Tycker egentligen om karaktärerna i Hammarbyserien väldigt mycket men de kändes lite mer krystade än vanligt i den här boken. Den som föll mig mest i smaken den här gången var "Gäddan" Gerdin. Ganska svag trea dock.

2014-05-31

Inte en av de bästa i serien. Men en helt okej deckare ändå. Medel.

Fredrik Davidson

2013-11-24

Härligt utdragen upplösning efter att man tror att fallet är löst. Tyvärr mycket seg inledning i bokens första hälft.

2013-09-07

Knappast hennes bästa. Men Katarina Ewerlöf gör som vanligt ett bra jobb som uppläsare.

2013-06-08

Är det här verkligen samma författare? Helt obegripligt! Noll spänning, fungerade utmärkt som sömnmedel för mig!

Jennie Arwin

2013-03-04

Inte lika bra som övriga, kanske börjar serien bli lite urvattnad.

Bra och spännande bok!

harriet karlsson

2012-12-18

Carina Olsson

2012-09-18

Ganska ok bok.
Jag älskar karaktären Gäddan och ser fram emot att få träffa henne i framtida bocker.

My.loved.books

2012-09-15

Än så länge hennea bästa!

Charlotta Rylander

2012-08-12

En ok deckare, med en fungerande intrig.

Josefine Gustafsson

2012-08-12

Riktigt bra bok!

Louise A

2012-05-11

Håller stilen även här. Böckerna blir mörkare för varje gång och brotten grövre. Sträckläsning.

Wenche Sjöberg

2012-04-10

Funderar: Jag har läst boken... Men minns den INTE!!!! Usch börjar jag bli gammal och glömsk eller gjorde den så litet intryck på mig? Det brukar då sannerligen inte hennes böcker att göra...

Merith @boktoken

2012-04-10

Carin lyckas upprätthålla sin höga nivå även i den fjärde boken, glädjande! Riktigt otäck historia som nystas fram i ett riktigt bra tempo. Dessutom har hon skapat ett spännande team inom polisen, som utvecklas och förändras - samt sidospåret från första boken. Ser mycket fram emot nästa bok!

Carina Svensson

2012-03-21

Hade hoppats mycket på den här boken, eftersom den förra inte var riktigt lika bra som de två första. Jag fick inte riktigt ihop handlingen, som även kändes tunn. Helt klart sämst hittills i den här serien.

A H

2012-02-20

Bra bok-när kommer nästs?

Helena Rasmusson

2012-01-17

Börjar lite trevande och känns lite tjatig, men sen kommer den sig och den senare halvan av boken är riktigt bra!

Lina Johansson

2011-12-08

Som vanligt när man läser gerhardsens böcker så är det böcker med en historia bakom morden som är spännande att få reda på. Mycket spännande böcker.

Victoria Antonsson

2011-12-04

Inte lika bra som de tidigare böckerna, kändes lite för oplanerad och grep inte riktigt tag i mig.

Ann Simonsson

2011-11-28

En sådär upplevelse. Tycker bättre om de andra böcker av Carin,men helt ok.

Erika Rönngård

2011-10-30

Gerhardsens serie har tappat farten. Det tar för låg tid innan handlingen tar fart, och det är svårt att få grepp om de nya karaktärerna. jag brukade tycka om den här serien när jag lyssnade på den i ljudboksform, men den här känns bara som en deckare i mängden - och det beror knappast på att jag för en gångs skull läste pappersboken.

Annelie S

2011-10-18

Jag har lyssnat på alla Hammarby serien böckerna i bilen när jag åker till jobbet. Tycker de är jättebra och underhållande!!! Mycket tack vare, som jag sagt tidigare, den fantastiska uppläserskan Katarina Ewerlöf. Vet inte om jag skulle gilla dem lika mycket om jag läste själv....Men som det är nu så vill jag bara sitta kvar i bilen på parkeringen när jag är framme på jobbet, för att lyssna klart. Kul med nya polispersonligheter och jag vill veta hur det går för Hamad och Petra.... Nu!!!

Jess .

2011-10-16

Älskade de andra böckerna men denna var inte alls så bra.

Maria Johnson

2011-09-22

Inte alls i samma klass som de tre tidigare. Förutsägbar. Skriven för att få en fortsättning?

Erica B

2011-08-29

Vad är detta? jag har verkligen älskat alla böcker i Hammarbyserien, tills denna kom. Förstår inte vad det är frågan om. Intrigen är tunn, så tunn och det blir ett stort JAHA..

Lena A

2011-08-27

Spännade som alla de andra böckerna

Ullis N

2011-08-27

Lättläst bok där jag vill veta hur det går, men hemskheterna i boken engagerar mig inte särskilt.
Utmärkt för en stunds avkoppling, med några inslag av spänning.

Pia Stendahl

2011-08-18

Jag har läst Gerhardsens tidigare böcker och tyckt om dom alla. De är alla lättlästa och underhållande böcker.

Jag tycker om Gerhardsens sätt att bygga upp sina intriger. Intrigerna känns gedigna och genomarbetade. Dessutom har alla böckerna varit riktigt spännande och näst intill läskiga. Den bok som tilltalat mig mest i Hammarbyserien är nog tredje boken Vyssan lull. Helgonet är inte riktigt lika bra men boken är riktigt spännande och håller greppet om mig som läsare till sista sidan.

Jag tycker att Carin Gerhardsens styrka som författare är gestaltningen av karaktärerna, hur alla trådar knyts ihop och, som jag skrev ovan, det genomarbetade intrigbygget. I Helgonet lever Gerhardsen upp till mina förväntningar vad gäller intrigen som känns välgenomtänkt och som är riktigt spännande. Även trådarna, vilket är några stycken, knyter Gerharsen ihop på ett ypperligt sätt. Men vad gäller gestaltningen av karaktärerna saknar jag i Helgonet djupet hos karaktärerna som jag upplevt i tidigare böcker. Här känns det mer som författaren bara skrapar på ytan av karaktärerna och jag kommer dom inte lika nära.

Tempot är nog något lägre än tidigare böcker men det tycker jag inte är något som stör. Det blir aldrig långsamt och tråkigt utan Helgonet är en bladvändare den också.

Jag tycker om hur det finns trådar som går genom alla böckerna och jag väntar med spänning för att se hur dessa ska knytas ihop i slutändan.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Annione H

2011-08-12

Lättflytande, bra story och tog slut på tok för fort

Toppendeckare, men en toppenuppläsare. Jag brukar alltid ha en ljudbok i när jag städar och stryker, ja tråkigt hushållsarbete. Men denna var så spännande att jag till och med lyssnade utan att göra något.Mer tack..

Rasmusmatte .

2011-08-01

Ohh vad jag gillar Carin Gerhardsen och Hammarbypolisen. Jag sträcklyssnade på "Helgonet" Gick bara inte att lägga ifrån sig mp3-spelaren. det är nog hennes bästa bok hittills.

Lovisa S

2011-07-20

Åh, som jag slukat Gerhardsens tidigare böcker. De första tre i Hammarbyserien var oemotståndliga bladvändare med väl uppbyggda intriger, berättelser och brottshistorier.

Men så läser jag denna. Aldrig har jag varit lika besviken på en författare (nåväl, som jag i skrivande stund kommer ihåg).

Att läsa klart den var inga problem. Den inbundna versionen var på ca 290 sidor och med stooor text.

Men på dessa 290 sidor hinner Gerhardsen hasta igenom ett inte så trovärdigt brottsfall, nämna våldtäktsfallet lite i förbifarten (som figurerat i de första böckerna, men nu är lite mer än tjatigt) och nämna webbplatsen hitta.se liiiite väl många gånger (sponsrad? Man börjar misstänka).

Nej, ingenting att rekommendera. Ska man läsa Hammarbyserien kan man med fördel skippa denna bok.

(Oh, men en sak var bra, introduktionen av karaktären Gäddan, henne gillade jag, skriv helst inte ur henne ur serien, snälla Gerhardsen).

kristina johansson

2011-07-17

Började lite segt men sen tog sig boken med råge. denna seriie är helt klart en vinnare. Läs den!

Jonna

2011-07-15

Helt okej men jag hade stundtals svårt att hänga med i polisernas resonemang: " och så visste hon plötsligt hur allt hängde ihop". Jaha? Kul men jag fattar noll. :)

Elisabeth Andersson

2011-07-07

Lyssnade på ljudboken. Bra uppläsare! Lite väl spretig historia med många spår hit och dit, trist att det inte handlade så mycket om polisernas privatliv den här gången. Men ändå bra, mycket bra! Ser fram emot nästa del!

Karin Lundberg

2011-07-06

Lyssnade på "Helgonet" som ljudbok (med Katarina Ewerlöf), och för mig var denna 4e Gerhardsen den klart bästa hittills.. Läskig historia med ett spännande slut!

Sanna S

2011-06-23

Hur kan en författare skriva så ojämnt? "Mamma, pappa, barn" var en fem-poängare och denna var riktigt usel. Jag läste klart den bara för att jag tyckt att de tidigare böckerna varit så bra.

Maria Larsson

2011-06-22

Den fjärde boken i Carin Gerhardsens Hammarbyserie - "Helgonet" - är en rejäl besvikelse. Ett ordentligt magplask.
Den är spretig och ostrukturerad. Till och med skriven på ett helt annat sätt än de tre tidigare böckerna (faktum är att jag vid fler än ett tillfälle ställer mig frågande om det är samma person som har skrivit dessa böcker). Jag har svårt att komma in i boken. Inledningen är rörig och alldeles för många namn och händelser dyker upp samtidigt och gör att helheten känns grötig.
Jag får känslan av att Gerhardsen inte riktigt har bestämt sig för i vilken riktning hon vill att handlingen ska gå utan improviserar under resans gång.
Vilket är sorgligt eftersom Gerhardsen i sina första tre böcker i Hammarbyserien presenterade intrigerna så skickligt.

I "Helgonet" hittas Sven-Gunnar Erlandsson mördad med ett nackskott efter en pokerkväll med nära vänner. Han är en omtyckt och respekterad familjefar och en stöttepelare för samhällets utstötta.

Till skillnad från tidigare böcker blir vi som läsare aldrig överraskade. "Helgonet" känns ganska förutsägbar, en kriminalroman i mängden som snabbt glöms bort. Jag saknar ett djup och en tanke bakom. Spänningen som de första tre böckerna innehöll är totalt borta.

Dessutom måste Gerhardsen avsluta den våldtäktshistoria på en av de kvinnliga poliserna som har gått som en röd tråd genom alla fyra böckerna. Att den historien bara maler på har nu förvandlats till ett irritationsmoment och man blir bara frustrerad över att Gerhardsen inte presenterar något avslut (kanske har hon ännu inte bestämt sig för hur det ska sluta?).

Nej, "Helgonet" får tyvärr underkänt. Jag hade förväntat mig så mycket mer av en författare som inledde så starkt med sina första tre kriminalromaner.

2011-06-20

Det här är den fjärde fristående delen i Carin Gerhardsens Hammarbyserie. Jag har läst dom tre tidigare böckerna, och jag har tyckt väldigt mycket om dom alla tre.

Den här fjärde boken, "Helgonet" var precis lika bra som dom tre tidigare böckerna. Jag gillar verkligen Carin Gerdhardsens sätt att skriva. Och jag tycker mycket om poliskaraktärerna i boken.

Själva storyn i den här boken tyckte jag också mycket om. Riktigt ruskig var den också, precis som hennes tidigare böcker. Mycket lättläst, och ett skönt flyt i boken. Kanske en aning för kort och snabbläst.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )

Maria Larsson

2011-06-20

Spretig, rörig och ogenomtänkt.