Helgonet

Gerhardsen, Carin

| 2011

Carin Gerhardsens kriminalromaner om teamet vid Hammarbypolisen prglas av gediget intrigbygge, Stockholmsknsla med sinne fr detaljer och ett persongalleri som engagerar och stannar lnge i minnet. "Gud r god. I natt vill Gud oss vl." Det r vad den hgt lskade och respekterade familjefadern Sven-Gunnar Erlandsson tnker nr han segnar ner under den mktiga augustimnen, skjuten med ett skott i nacken efter en krogkvll i glada vnners lag. Det r semestertider, men kriminalkommissarie Conny Sjberg kallar samman arbetslaget med Sandn, Hamad och Westman frn Gerhardsens tidigare bcker. Styrkan har dessutom utkats med tv nya frmgor. Den charmige rockaren Odd Andersson, knd frn tv, och den oberkneliga Hedvig Gerdin, som nyligen tervnt till Sverige efter trettio r som diplomathustru. Vem kunde nska livet ur Erlandsson? Enligt alla kllor en varm och geners mnniska, med...

ElinsBokhylla

2019-09-03

Bokens handling r rtt s typisk, en vlknd person blir mrdad och ingen frstr varfr. Hen var ju s omtyckt, gjorde s mycket gott fr vrlden och har inga fiender. En vldigt vanlig och helt rlig lite tjatig handling som ven r rtt s frutsgbar, men jag mste nd sga att Carin Gerhardsen har lyckats nnu en gng. Hon har lyckats ta en typisk deckare och gjort den till ngonting helt annat, ngot mer spnnande, ingende och mer detaljerat n vad jag har lst tidigare.

Carin Gerhardsen lyckas ven i denna bok att parallellt med varandra bertta olika historier som i slutet av boken knts ihop p ett vldigt snyggt och bra stt.
Dremot s mste jag sga att det var lite fr mnga nya karaktrer, flera som hade smeknamn och det gjorde att jag knde mig lite frvirrad. Jag hade nog hellre stt att Gerhardsen fokuserat p de "gamla" karaktrerna och inte tagit in s mnga nya i handlingen, d det var vldigt frvirrande fr mig. Mig personligen tillfrde inte de nya karaktrerna s mycket, jag tyckte att de poliser som varit med i de tidigare bckerna var precis lagom.
Det som jag strt mig lite p i de tidigare bckerna r att karaktrernas privatliv har tagit upp s mycket plats i handlingen, vilket jag inte direkt upplevde s mycket i Helgonet. Nu fick man mest lsa om de nya karaktrernas privatliv, vilket nd r frsteligt eftersom vi fortfarande lr knna dem. Men jag r glad ver att Conny Sjbergs privatliv inte alls tog upp lika stor del av handlingen som den tidigare har gjort, ibland kan det bli fr mycket privatliv och lite fr lite polisutredning.

Helgonet av Carin Gerhardsen r en vlskriven och detaljerad bok med en spnnande handling med rtt s mnga tvistar och verraskningar. Boken var vldigt lttlst och kapitlen var fr mig lagom lnga. Lsningen flt p riktigt bra utan ngra strre svrigheter, frutom en viss frvirring av alla karaktrer d Gerhardsen blandade mellan frnamn, efternamn och smeknamn. Jag hade grna sett att hon valt ett av de tre alternativen, det hade varit enklare fr oss lsare.
Delar av boken r rtt s frutsgbar men det finns ven mycket som man inte kan rkna ut och s tycker jag en bra deckare ska vara!

Jennie W

2019-04-01

Strcklste!

2019-03-07

Carin Gerhardsen tillhr helt klart en av mina nya favoriter i deckar genren. Bra persongalleri med intressanta karaktrer som jag fr en knsla fr. Dessutom bde vlskrivet och spnnande.

Johanna berg

2019-02-24

Tyvrr inte den bsta boken i serien, men nd en helt ok deckare. Spnnande och lttlst!

Janna Vestberg

2015-05-12

Bsta boken hittills i serien enligt mig!!!

2014-10-04

Jag har lst och tyckt ganska bra om de tre tidigare delarna i den hr serien, nd drjde det nstan ett r innan jag gav mig p denna fjrde del. Frvntningarna var ganska hga. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2014/10/helgonet-av-carin-gerhardsen.html

2014-06-30

Helt okej deckare. Lttlst men ganska frutsgbar. Tycker egentligen om karaktrerna i Hammarbyserien vldigt mycket men de kndes lite mer krystade n vanligt i den hr boken. Den som fll mig mest i smaken den hr gngen var "Gddan" Gerdin. Ganska svag trea dock.

2014-05-31

Inte en av de bsta i serien. Men en helt okej deckare nd. Medel.

Fredrik Davidson

2013-11-24

Hrligt utdragen upplsning efter att man tror att fallet r lst. Tyvrr mycket seg inledning i bokens frsta hlft.

2013-09-07

Knappast hennes bsta. Men Katarina Ewerlf gr som vanligt ett bra jobb som upplsare.

2013-06-08

r det hr verkligen samma frfattare? Helt obegripligt! Noll spnning, fungerade utmrkt som smnmedel fr mig!

Jennie Arwin

2013-03-04

Inte lika bra som vriga, kanske brjar serien bli lite urvattnad.

Bra och spnnande bok!

harriet karlsson

2012-12-18

Carina Olsson

2012-09-18

Ganska ok bok.
Jag lskar karaktren Gddan och ser fram emot att f trffa henne i framtida bocker.

My.loved.books

2012-09-15

n s lnge hennea bsta!

Charlotta Rylander

2012-08-12

En ok deckare, med en fungerande intrig.

Josefine Gustafsson

2012-08-12

Riktigt bra bok!

Louise A

2012-05-11

Hller stilen ven hr. Bckerna blir mrkare fr varje gng och brotten grvre. Strcklsning.

Wenche Sjberg

2012-04-10

Funderar: Jag har lst boken... Men minns den INTE!!!! Usch brjar jag bli gammal och glmsk eller gjorde den s litet intryck p mig? Det brukar d sannerligen inte hennes bcker att gra...

Merith @boktoken

2012-04-10

Carin lyckas upprtthlla sin hga niv ven i den fjrde boken, gldjande! Riktigt otck historia som nystas fram i ett riktigt bra tempo. Dessutom har hon skapat ett spnnande team inom polisen, som utvecklas och frndras - samt sidospret frn frsta boken. Ser mycket fram emot nsta bok!

Carina Svensson

2012-03-21

Hade hoppats mycket p den hr boken, eftersom den frra inte var riktigt lika bra som de tv frsta. Jag fick inte riktigt ihop handlingen, som ven kndes tunn. Helt klart smst hittills i den hr serien.

A H

2012-02-20

Bra bok-nr kommer nsts?

Helena Rasmusson

2012-01-17

Brjar lite trevande och knns lite tjatig, men sen kommer den sig och den senare halvan av boken r riktigt bra!

Lina Johansson

2011-12-08

Som vanligt nr man lser gerhardsens bcker s r det bcker med en historia bakom morden som r spnnande att f reda p. Mycket spnnande bcker.

Victoria Antonsson

2011-12-04

Inte lika bra som de tidigare bckerna, kndes lite fr oplanerad och grep inte riktigt tag i mig.

Ann Simonsson

2011-11-28

En sdr upplevelse. Tycker bttre om de andra bcker av Carin,men helt ok.

Erika Rnngrd

2011-10-30

Gerhardsens serie har tappat farten. Det tar fr lg tid innan handlingen tar fart, och det r svrt att f grepp om de nya karaktrerna. jag brukade tycka om den hr serien nr jag lyssnade p den i ljudboksform, men den hr knns bara som en deckare i mngden - och det beror knappast p att jag fr en gngs skull lste pappersboken.

Annelie S

2011-10-18

Jag har lyssnat p alla Hammarby serien bckerna i bilen nr jag ker till jobbet. Tycker de r jttebra och underhllande!!! Mycket tack vare, som jag sagt tidigare, den fantastiska upplserskan Katarina Ewerlf. Vet inte om jag skulle gilla dem lika mycket om jag lste sjlv....Men som det r nu s vill jag bara sitta kvar i bilen p parkeringen nr jag r framme p jobbet, fr att lyssna klart. Kul med nya polispersonligheter och jag vill veta hur det gr fr Hamad och Petra.... Nu!!!

Jess .

2011-10-16

lskade de andra bckerna men denna var inte alls s bra.

Maria Johnson

2011-09-22

Inte alls i samma klass som de tre tidigare. Frutsgbar. Skriven fr att f en fortsttning?

Erica B

2011-08-29

Vad r detta? jag har verkligen lskat alla bcker i Hammarbyserien, tills denna kom. Frstr inte vad det r frgan om. Intrigen r tunn, s tunn och det blir ett stort JAHA..

Lena A

2011-08-27

Spnnade som alla de andra bckerna

Ullis N

2011-08-27

Lttlst bok dr jag vill veta hur det gr, men hemskheterna i boken engagerar mig inte srskilt.
Utmrkt fr en stunds avkoppling, med ngra inslag av spnning.

Pia Stendahl

2011-08-18

Jag har lst Gerhardsens tidigare bcker och tyckt om dom alla. De r alla lttlsta och underhllande bcker.

Jag tycker om Gerhardsens stt att bygga upp sina intriger. Intrigerna knns gedigna och genomarbetade. Dessutom har alla bckerna varit riktigt spnnande och nst intill lskiga. Den bok som tilltalat mig mest i Hammarbyserien r nog tredje boken Vyssan lull. Helgonet r inte riktigt lika bra men boken r riktigt spnnande och hller greppet om mig som lsare till sista sidan.

Jag tycker att Carin Gerhardsens styrka som frfattare r gestaltningen av karaktrerna, hur alla trdar knyts ihop och, som jag skrev ovan, det genomarbetade intrigbygget. I Helgonet lever Gerhardsen upp till mina frvntningar vad gller intrigen som knns vlgenomtnkt och som r riktigt spnnande. ven trdarna, vilket r ngra stycken, knyter Gerharsen ihop p ett ypperligt stt. Men vad gller gestaltningen av karaktrerna saknar jag i Helgonet djupet hos karaktrerna som jag upplevt i tidigare bcker. Hr knns det mer som frfattaren bara skrapar p ytan av karaktrerna och jag kommer dom inte lika nra.

Tempot r nog ngot lgre n tidigare bcker men det tycker jag inte r ngot som str. Det blir aldrig lngsamt och trkigt utan Helgonet r en bladvndare den ocks.

Jag tycker om hur det finns trdar som gr genom alla bckerna och jag vntar med spnning fr att se hur dessa ska knytas ihop i slutndan.

P www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Annione H

2011-08-12

Lttflytande, bra story och tog slut p tok fr fort

Toppendeckare, men en toppenupplsare. Jag brukar alltid ha en ljudbok i nr jag stdar och stryker, ja trkigt hushllsarbete. Men denna var s spnnande att jag till och med lyssnade utan att gra ngot.Mer tack..

Rasmusmatte .

2011-08-01

Ohh vad jag gillar Carin Gerhardsen och Hammarbypolisen. Jag strcklyssnade p "Helgonet" Gick bara inte att lgga ifrn sig mp3-spelaren. det r nog hennes bsta bok hittills.

Lovisa S

2011-07-20

h, som jag slukat Gerhardsens tidigare bcker. De frsta tre i Hammarbyserien var oemotstndliga bladvndare med vl uppbyggda intriger, berttelser och brottshistorier.

Men s lser jag denna. Aldrig har jag varit lika besviken p en frfattare (nvl, som jag i skrivande stund kommer ihg).

Att lsa klart den var inga problem. Den inbundna versionen var p ca 290 sidor och med stooor text.

Men p dessa 290 sidor hinner Gerhardsen hasta igenom ett inte s trovrdigt brottsfall, nmna vldtktsfallet lite i frbifarten (som figurerat i de frsta bckerna, men nu r lite mer n tjatigt) och nmna webbplatsen hitta.se liiiite vl mnga gnger (sponsrad? Man brjar misstnka).

Nej, ingenting att rekommendera. Ska man lsa Hammarbyserien kan man med frdel skippa denna bok.

(Oh, men en sak var bra, introduktionen av karaktren Gddan, henne gillade jag, skriv helst inte ur henne ur serien, snlla Gerhardsen).

kristina johansson

2011-07-17

Brjade lite segt men sen tog sig boken med rge. denna seriie r helt klart en vinnare. Ls den!

Jonna

2011-07-15

Helt okej men jag hade stundtals svrt att hnga med i polisernas resonemang: " och s visste hon pltsligt hur allt hngde ihop". Jaha? Kul men jag fattar noll. :)

Elisabeth Andersson

2011-07-07

Lyssnade p ljudboken. Bra upplsare! Lite vl spretig historia med mnga spr hit och dit, trist att det inte handlade s mycket om polisernas privatliv den hr gngen. Men nd bra, mycket bra! Ser fram emot nsta del!

Karin Lundberg

2011-07-06

Lyssnade p "Helgonet" som ljudbok (med Katarina Ewerlf), och fr mig var denna 4e Gerhardsen den klart bsta hittills.. Lskig historia med ett spnnande slut!

Sanna S

2011-06-23

Hur kan en frfattare skriva s ojmnt? "Mamma, pappa, barn" var en fem-pongare och denna var riktigt usel. Jag lste klart den bara fr att jag tyckt att de tidigare bckerna varit s bra.

Maria Larsson

2011-06-22

Den fjrde boken i Carin Gerhardsens Hammarbyserie - "Helgonet" - r en rejl besvikelse. Ett ordentligt magplask.
Den r spretig och ostrukturerad. Till och med skriven p ett helt annat stt n de tre tidigare bckerna (faktum r att jag vid fler n ett tillflle stller mig frgande om det r samma person som har skrivit dessa bcker). Jag har svrt att komma in i boken. Inledningen r rrig och alldeles fr mnga namn och hndelser dyker upp samtidigt och gr att helheten knns grtig.
Jag fr knslan av att Gerhardsen inte riktigt har bestmt sig fr i vilken riktning hon vill att handlingen ska g utan improviserar under resans gng.
Vilket r sorgligt eftersom Gerhardsen i sina frsta tre bcker i Hammarbyserien presenterade intrigerna s skickligt.

I "Helgonet" hittas Sven-Gunnar Erlandsson mrdad med ett nackskott efter en pokerkvll med nra vnner. Han r en omtyckt och respekterad familjefar och en stttepelare fr samhllets utsttta.

Till skillnad frn tidigare bcker blir vi som lsare aldrig verraskade. "Helgonet" knns ganska frutsgbar, en kriminalroman i mngden som snabbt glms bort. Jag saknar ett djup och en tanke bakom. Spnningen som de frsta tre bckerna innehll r totalt borta.

Dessutom mste Gerhardsen avsluta den vldtktshistoria p en av de kvinnliga poliserna som har gtt som en rd trd genom alla fyra bckerna. Att den historien bara maler p har nu frvandlats till ett irritationsmoment och man blir bara frustrerad ver att Gerhardsen inte presenterar ngot avslut (kanske har hon nnu inte bestmt sig fr hur det ska sluta?).

Nej, "Helgonet" fr tyvrr underknt. Jag hade frvntat mig s mycket mer av en frfattare som inledde s starkt med sina frsta tre kriminalromaner.

2011-06-20

Det hr r den fjrde fristende delen i Carin Gerhardsens Hammarbyserie. Jag har lst dom tre tidigare bckerna, och jag har tyckt vldigt mycket om dom alla tre.

Den hr fjrde boken, "Helgonet" var precis lika bra som dom tre tidigare bckerna. Jag gillar verkligen Carin Gerdhardsens stt att skriva. Och jag tycker mycket om poliskaraktrerna i boken.

Sjlva storyn i den hr boken tyckte jag ocks mycket om. Riktigt ruskig var den ocks, precis som hennes tidigare bcker. Mycket lttlst, och ett sknt flyt i boken. Kanske en aning fr kort och snabblst.

( Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )

Maria Larsson

2011-06-20

Spretig, rrig och ogenomtnkt.