Helena

Angelini, Josephine

| 2011

?Det vore så mycket enklare om jag var vampyr. Då skulle du förstå!?Helena Hamilton är extremt blyg. Så blyg att hon faktiskt mår fysiskt illa av att dra uppmärksamhet till sig. Problemet är att hon är 17 år, lång, blond, extremt bra på löpning och har ett ansikte som en gudinna skulle avundas henne. Som om inte detta skulle räcka för att få folk att glo på henne så händer det där med den nyinflyttade killen, Lucas Delos.Det första Helena känner när hon ser Lucas är ett starkt hat. Hon vill verkligen döda honom. Och hon får ett ganska bra grepp om hans hals när hon anfaller honom i skolkorridoren ? Den pinsamma skolkorridorskatastrofen visar sig vara början på ett nytt liv för Helena, och hon är verkligen inte den hon trott sig vara. Till exempel verkar inga vapen kunna skada henne.Men det är inte bara hon som bär på en stor hemlighet: När Helenas och Lucas känslor för varandra går från iskallt...

Tilde Johnsson

2018-02-27

Detta är första boken i den trilogi som gav mig stämpeln som "klassens boknörd". Jag älskar den med hela mitt hjärta! Min absoluta favoritbok

Adeline v

2016-01-29

Kunde inte lägga ifrån mig den. Kan knappt vänta på att läsa uppföljaren! Spännande och indragande historia. Rekommenderas!

(Lite ris får den dock för översättning, dåligt flyt i texten och ett par tryck/stavfel.)

Therese Östman

2014-06-26

Riktigt bra bok! Spännande och annorlunda fantasy bok som slår många i samma genre! Mycket bra skrivet. Betyg: 5

Snacka om vilken underbar bra serie Jag njöt av varje sida. Denna rekommendera jag till er andra =)

Therese Lindskog

2013-12-08

Detta var en bok som överraskade mig ordentligt. Trodde att det skulle vara en typisk ungdomsbok, men ack så jag bedrog mig. Den hade en bra handling, bra beskrivningar på karaktärerna och jag gillade verkligen kopplingarna till grekiskmytologi och en skildring av slaget vid Troja.
Så det är helt klart en läsvärd bok om man gillar fantasy med en släng av grekisk mytologi

Stella Kjellmer

2013-07-16

Det finns inget argument som kan bortförklara varför du inte skall läsa detta förbannade mästerverk

Edvina Johansson

2012-11-13

Den här boken är så GRYMT BRA! Att jag vet inte vart jag ska ta vägen! <3 Spännande och romantisk på samma gån! :))

Bea Johansson

2012-10-25

Riktigt bra!

Bea Johansson

2012-10-25

Riktigt spännande efter att ha fått ett hum om vad boken handlar om. Jag lärde mig även mycket om Grekisk mytologi!

Taliah Pollack

2012-08-11

Den här boken är så lik Twilight att man knappt kan fatta hur den har fått publiceras. Skillnaden är att denna är lite smartare, lite mer välskriven, har en betydligt högre dramatisk kurva, och är INTE särskilt konservativ eller sexistisk. Annars är det Twilight rakt av - från karaktärer till miljö till händelseutveckling, i både stort och smått. Skulle dock hellre se tonåringar påverkas av denna, även att jag själv blev ytterst uttråkad.

Linnea Lofjärd

2012-07-02

Helt enormt bra bok !!

Edvina Johansson

2012-05-25

Jätte, Jätte, mega, super duper, bäst!

Charlotte B

2012-05-16

Bra & spännande bok. Läs den!

Jossan -

2012-04-04

Det är en av de bästa böcker jag läst o jag läser inte lite!!!

Moa Johansson

2012-03-22

Förutsägbar, men åh så bra!! Kan ha att göra med att jag älskar klassiska kärlekshistorier, men sättet den var skriven på var sjukt bra det med.

Z

zahra kourie

2012-02-03

en underbar bok

Emelie A

2011-09-23

Den här tyckte jag om. Gillar att det handlar om grekisk mytologi, jag tycker det är bra att det "kommer tillbaka",även om det är i en ny, lite förändrad form. Det lockar lite yngre läsare men samitidigt kan man lära sig någonting. Tycker också att fast än den här typen av böcker nu för tiden kan bli lite fåniga på grund av all överdrift så balanserade den här författaren det snyggt. Man fattade känslorna hos personerna i boken utan att det behövde bli "för mycket". Skall bli kul att läsa resten av triologin.

Rebecka Angelin

2011-09-17

Otroligt bra bok!

Hana Utanefternamn

2011-07-27

Runt den 28 Juni hittade denna underbara boken på en båt från Gozo till huvudön Malta. Jag blev helt fast, kunde inte släppa taget om boken. Helt förälskad blev jag!

Jag läste den visseligen inte på svenska, men den var oehört bra och har en plats i min favorit rad i bokhyllan. Denna bok förtjänas att läsa, jag lovar att om du är typen som gillar fantasy, kärlek och drama så kommer du älska denna bok! Boken fångade mig verkligen och den var verkligen helt underbar!

annie åsbrink

2011-07-10

Överträffade verkligen mina förväntingar! Påminner mycket om twilight eftersom det är övernaturligt och omöjlg kärlek. Men kunde ändå inte låta bli att sugas in i berättelsen. Nu måste jag läsa fortsättningen!!