Helaneh och den magiska skogen

Malki, Robel

| 2021

- Ser du inte att den lever ...? - Meh, alla träd lever ju!Syskonen Edessa och Tobil är som raka motsatser och står knappt ut med varandra. Men en dag när de tar en genväg genom skogen förändras allt. Den magiska eken Helaneh har planer för syskonen som nu tvingas samarbeta trots sina olikheter. Med hjälp av lite magi och en klok ekorre som följeslagare, ger de sig ut på ett oförglömligt äventyr genom skog och sjö för att rädda liv. Kommer de att klara uppdraget innan tiden är ute? "Helaneh och den magiska skogen" är en berättelse som blandar magi med fakta om naturen. Följ med Edessa och Tobil på ett äventyr som inspirerar till att värna om vår planet.

Daniel Carlsson

2022-11-28

En fartfylld bok som håller läsaren fast med både handling och illustrationer. Jag vill se mer av skogen och se syskonskapet utvecklas ännu mer. Alldeles förträfflig bok för ungdomar! 5/5

Emma Johansson

2022-02-11

En underbar och spännande berättelse om syskonskap och framtidshopp! Berättelsen ihop med illustrationerna suger in läsaren i en magisk värld där syskonen Edessa och Tobil försöker ta reda på vad som skadar skogens djur. En bok som jag tycker passar väldigt bra för högläsning tillsammans med sina barn. Boken ger möjlighet till att fundera tillsammans med sina barn vad vi själva kan göra för att värna om vår planet.

Linda Ågren

2022-02-10

Väldigt lärorik bok med viktig tema om vår planet!

Fantastisk bra bok, bra skrivet för att barn ska förstå alla fina poäng som författaren vill nå ut med.
Rekommenderas!

Reza M

2022-02-09

Underbar bok som lär barnen om det magiska med naturen på ett lekfullt sätt! Rekommenderar starkt, 5/5!

2022-02-09

Väldigt läsvärd bok! Genomtänkt bok som är intressant för barn med ett viktigt ämne. Rekommenderar varmt denna bok till alla

Jasmine Jansson

2022-02-08

En fantastisk bok med ett otroligt viktigt tema! Mina barn tycker om den lika mycket som jag. Intressanta och fina karaktärer där de öppnar upp en nyfikenhet där man vill veta mer. Den är lätt att ta till sig och lärorik för stora som små.

Rekommenderar den starkt till alla!

Lilian Westlin

2022-02-08

Helaneh och den magiska skogen är en barnbok, främst för åldersgruppen 6-9 år, men fungerar även för äldre barn och för yngre vid högläsning. En del ord kan behöva förklaras då. Boken belyser ett växande miljöproblem, nämligen plasten. Och den gör det genom ett spännande äventyr. Jag tycker om att boken har flera bottnar: miljöproblem, människans ansvar, att olikheter kan mötas och samarbeta. Även om inte problemen löses till fullo så visar syskonen ändå på en väg vi alla kan vandra – om vi bara vill!
Jag tror boken kan användas som underlag i förskolan och de tidiga åren i grundskolan för diskussioner om just de saker jag listade ovan.

Gabriella Malki

2022-02-07

En spännande, lärorik och bara generellt härlig bok att läsa.
Rekommenderar denna bok starkt!

daniel kourie

2022-02-07

En fantastisk och fin barnbok med ett aktuellt men framförallt viktigt tema, som författaren tydligt förmedlar.

Miljöfrågan är naturligtvis något komplext och vilket vi än idag försöker fullkomligt förstå som vuxna. Men jag är otroligt imponerad över Robel Malkis barnbok som lyckas belysa viktiga konsekvenser som orsakas när vi inte tar vara på miljön, på en nivå ett barn kommer definitivt att förstå.

Författaren har intressanta, roliga, varma, men allra viktigaste, relaterbara karaktärer för barn mellan 6-12. Boken har vackra illustrationer som barnen kommer att uppskatta och boken är dessutom lättläst.

Helaneh och den magiska skogen är en fin och rolig bok med ett viktigt tema och jag anser att boken är den bästa introduktionen ett barn kan få om miljöfrågan och hållbar utveckling. Rekommenderar denna bok starkt!

Danielle Barsoum

2022-02-07

Denna spännande bok är ett magiskt äventyr som på ett lättsamt sätt lär ut barn som vuxna om vikten av ett friskt ekosystem men även av sunda relationer till sig själv och till andra. Vi möter två syskon med helt olika personligheter som tvingas möta sina rädslor och osäkerheter. På köpet får man ett vackert språk, fängslande skildringar och fantastiska illustrationer.

Rolf

2022-02-07

Det är väldigt sällan man stöter på en bok som är både spännande, lärorik och bara generellt härlig att läsa. Kommer själv ihåg hur mina två flickor brukade stanna uppe tills jag kom hem från jobbet, så att vi kunde fortsätta vårt läsande. Efter våra många diskussioner, såg jag hur deras miljömedvetenhet ökade, vilket är något som jag har boken att tacka för. Detta är en bok som bör finnas i alla bokhyllor landet runt och står ut som en utmärkt högläsningsbok för 4 till 8 åringar.

-Tacksam förälder

Rolf