Hela havet stormar

Dahl, Arne

| 2012

Fängelseöar och kannibaler i den efterlängtade uppföljaren till Viskleken.Under några dagar inträffar tre uppseendeväckande dödsfall på olika platser i Europa. Trots att händelserna inte verkar hänga ihop anar Paul Hjelm och hans kolleger i Opcop ett samband. En plastikkirurg som lett ett hemligt EU-projekt hittas död i sitt hem i Belgien - självmord eller mord, det är frågan. En albansk vapenhandlare skjuts under våldsamma former ihjäl på en sportbar i Stockholm, och sedan hittas det knivskurna liket efter en tjeckisk EU-parlamentariker på en fängelseö utanför Toscana. Och det tycks föreligga en påtaglig risk för fler. Opcop-gruppen, fortfarande stukad efter mordet på två av sina medlemmar, upptar nu jakten på en eller flera mördare....

2021-08-25

En riktig besvikelse för att vara Arne Dahl. Rörig och för otrolig och dessutom utan direkt spänning.

2016-03-26

Det var ett tag sedan nu som jag läste serien om A-gruppen, som jag fullkomligt älskade och även Viskleken (första delen i serien om Opcop) och helt ärligt så har jag nog saknat Arne Dahl. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/03/hela-havet-stormar-av-arne-dahl.html

Gunnel Lindström

2015-12-29

En riktigt bra deckare som bör sträckläsas p g a många parallella handlingar och stort persongalleri.

Tove Skarstedt

2015-05-22

Spelar ingen roll om det är lite sämre än innan - det är tillräckligt bra för att jag skall vilja läsa nästa.

Monica Magnusson

2013-11-09

Läste tyvärr inte klart den. Vill gärna läsa klart den för att jag har sett vissa andra Arne dahl filmer som var fantastiskt bra. Men jag tyckte denna var otroligt rörig. fram och tillbaka. fick inte kläm på varken huvudpersonerna eller handlingen. Får se om jag tar tag i den om nåt år igen.

Theresa Gyllander

2013-08-17

Orkar inte ens läsa klart.....

Peo Edvinsson

2013-05-20

Arne Dahl kan skapa en story som ingen annan. Osannolik, men ändå så fängslande! Arne Dahl är ett geni!

Oskar Henriksson

2013-04-01

Betydligt bättre än den första boken i serien. Att den inte får fem stjärnor beror på två saker. Dels de sidor som är skriva i någon form av korthugget staccato, antagligen ett försök av Dahl att få det att bli mer poetiskt och dramatiskt. Detta lyckas han inte med. Dels så har han fallit i samma fälla som så många av dagens författare gör, att göra historien alltför fantasifull och fantastisk. Den här boken har en historia som är till och med mer fantasifull och overklig än den som finns i millenniumtrillogin, och det vill inte säga lite. Men som sagt, bortsett från detta är det en mycket bra och spännande bok!

rolf ljungström

2013-03-12

Ha tålamod med att du inte hänger med i början - det löser sig efter hand!

Katarina B.

2013-01-16

Det är för rörigt, för stort. Jag vill inte tillbringa 50% av läsupplevelsen med att försöka komma ihåg vem som är vem.

Pia Stendahl

2013-01-02

Precis som i förra boken, "Viskleken", är intrigen invecklad men skickligt och spännande sammansatt. .

Boken har högt driv och många trådar och det gör att det ibland känns lite snurrigt. Till sist väver dock Arne Dahl samman trådarna på ett utmärkt sätt.

Språket är rikt och stilrent. Stundtals är det till och med lite humoristiskt.

Hanna Finnström

2012-12-21

Snårigare historia med många vändningar - på ett dåligt sätt. Inte alls lika bra driv som i tidigare "Viskleken".

Lena L

2012-08-05

Lite i blodigaste laget för mig men synnerligen välskriven och med ett slut som inte är alldeles väntat.

Karin Lundberg

2012-06-27

Helt ok och ganska spännande intrig. Dock något rörig, får aldrig riktigt kläm på karaktärerna

Jan Banan

2012-06-25

Jan Arnald har skaffat sig en för stor kostym. Finns bara två saker att göra, antingen byter man tillbaka till en som passar eller också får man träna upp sig så att man fyller ut de nya måtten.Den här var inte lyckad. Jag varken orkar sätta mig in i den sega ointressanta handlingen eller bry mig om alla karaktärer i OpCop-gruppen. Allting är alldeles för mycket för att kännas hanterbart och inte ens de sköna a-gruppsmedlemmarna blir intressanta när de inte har sina gamla kollegor att käbbla med. En mycket svag 2:a!!!

2012-06-04

Nä, inget för mej. För mycket att hålla reda på. För mycket politik, även om man kom till insikt om sådant som man inte visste så mycket om. Mordhistorierna hade istället kunnat bli två böcker med ett mer fördjupat innehåll och mer spänning.

Kenneth Olausson

2012-05-14

Ganska spännande om än inte särskilt trovärdig kriminalroman. Intrigen lite väl konstruerad, men det hindrar inte alls att boken är läsvärd. Men språket är i delar verkligen utarmat (har Jan Arnald gått i ide helt och hållet när Arne Dahl skriver?). Och varför göra ett par av poliserna till veritabla hjältar som överlever allt och besitter rent utomjordiska krafter?