Hekseringene

Ekman, Kerstin

| 1986

Flag from da

En beretning fra en lille svensk stationsby i slutningen af 1800-tallet om tre forskellige forhold mellem mand og kvinde. Sara og hendes uregerlige soldat, som først falder til ro, da et tog kapper benene af ham. Elda, der bliver gravid med en ukendt mand. Tora, der gifter sig over sin stand. Det gamle bondesamfund er under radikal forandring: udfordret af de nye togforbindelser, driftig industrialisering, klassespaltninger og nye socialistiske ideer. Første del af Katrineholmsuiten.

2023-03-05

Så fin! En fantastisk skildring av det fattiga samhället i slutet av 1800-talet och de starka kvinnorna. Så finstämt skildrat i all sin kärvhet, kärleken till människor och natur är så stark.

Torbjörn Nilsson

2021-04-22

Åh, vad jag saknat kollektivromanen, även om den zoomar in på Tora mot slutet! Inser verkligen hur det självcentrerade egot brett ut sig, när jag läser denna bok.
Tydligt kvinnoperspektiv, men inga offerkoftor. Kvinnorna är av en helt annan kaliber och resning än männen. Eländet tar aldrig över, mustigt, muntert och realistiskt. Framstegstro. (Var tog den vägen?)
Gediget forskningsarbete som grund.

2013-07-26

Efter att ha läst och blivit besviken på Grand final i skojarbranschen så tyckte jag att ändå att Kerstin Ekman skulle få en chans till, precis som så gott som alla författare får av mig. Alltså tog jag mig an Häxringarna, första delen i sviten Kvinnorna och staden. Historiska romaner är något jag brukar tycka om så det var med spänning, nyfikenhet och stor tillförsikt jag började läsa. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/07/haxringarna-av-kerstin-ekman.html

Kamali 

2013-02-19

Stundom seg och jag har svårt att hålla reda på vem som är vem av de mer välbärgade männen. Språket är dock vackert, nästan vemodigt, och kvinnans roll i samhället får större plats än vad som är brukligt för denna typ av historiska romaner. Mer än någonsin beundrar jag dessa genom tiderna starka kvinnor som kämpat och aldrig gett upp, trots glåpord, fattigdom, olycka och svek.

Kerstin Hellgren

2013-02-16

Svår att komma in i från början, men efter några sidor kunde jag knappt lägga den ifrån mig. Mycket bra!

greger andersson

2012-11-16

Socialrealism så det sjunger om det. Bitvis gripande personskildringar dock lite väl tillrättalagd och tenderar att bli en aningen schablonsmässig i sitt persongalleri.

Stefan Hall

2010-05-29

Vackert tecknade personporträtt. Särskilt fångades jag av hur tystnaden mellan karaktärerna bytte skepnad. Ibland famlande och skör, ibland grundad i en onedbrytbar trygghet.