Heja, Heja!

Haag, Martina

| 2012

Andaktsfullt sätter jag på mig springkläderna. Jag tänker börja försiktigt och inte göra det klassiska nybörjarmisstaget. Många sticker ju ut och tokspringer två mil det snabbaste de kan, kräks, gråter och hatar löpning resten av livet. Jag tänker börja på helt motsatt sätt. Jag ska springa enormt långsamt idag, och bara hålla på tills jag känner att det inte är kul längre, tills det gör ont eller blir obehagligt. Jag ska testa hur långt jag orkar springa utan att stanna, och sen kan jag gå tillbaks hem igen. Bra. Brabrabra.Tolv minuter! Jag sprang i tolv minuter utan att stanna. Fan, vad jag är bra. I morgon blir det tretton. Det måste gå. Kan jag tolv, så måste jag kunna tretton.Heja, heja! är en peppande löparbok för folk som tänker att de är för gamla/tjocka/trötta/ointresserade av att börja springa. Om hur du tar dig från att orka springa i tolv minuter, till att genomföra ett marathon...

Bokdjungeln

2021-01-01

Jag läste denna bok för första gången för flera år sedan och blev då otroligt motiverad att börja springa igen. Nu har som sagt flera år gått sedan dess och jag har en fem månaders bebis och kände därmed att jag måste börja röra mig mer. Så vad passar bättre än att läsa denna pepp-bok när vi gått in i det nya året?! Jag återfann min inspiration till att ta mig ut direkt och betade idag av 6km!
Denna bok är väldigt lättläst och Martina bjuder på sig själv vilket gör att hon känns "mänsklig". Innehållet fokuserar alltså på Martina och hennes väg till att springa maraton om det gått förbi någon.
Jag vill påstå att boken främst riktar sig till den som tappat motivationen att träna och vill komma igång igen, eller till den som ska börja träna. Man inser medan man läser att man inte behöver springa ett maraton direkt utan att det är det lilla som är en början. Detta kanske alla som alltid brukar gå all in från början och sedan tappa lusten efter någon vecka bör ha med sig. Börja smått och bygg på. 20 steg jogg är bättre än ingenting. Det kan vara bra att ha med sig när man ska börja komma igång.
Ni märker, jag är frälst. Jag gillar verkligen denna bok.

Z

Zandra Gustavsson

2020-07-12

Lena

2017-12-29

Man får inspiration till att börja springa.

Sara Länk

2017-07-30

Rolig

Katarina

2016-06-12

Orkade inte igenom denna bok, pga språket. Först ett tjatande om springning men det som fick mig att lägga ner var kommentaren om att hon sprang själv. Naturligtvis - skulle någon annan sprungit åt henne?

elinore järlehag

2015-11-24

Aldrig fastnat för Martina Haag, men fick chansen att läsa denna bok! Och vilken tabbe jag gjort med att ogilla henne! Skärpt, bjuder på sig själv och härlig människa! Vill läsa mer av henne! Boken är jätte bra och visst får man ett sug efter löpning ^^

Josefine Ejebjörk

2014-12-05

Inspirerande och rolig. Kan förstå om hon var en succe i Runner's World

Ellinor Karlberg

2014-08-14

Alltså.. Nej. Det är för låg nivå på inspirationen!
Men är i samma stil som hennes böcker brukar vara så gillar man Haag vanligtvis så gillar msn denna. Iofs lite mindre skojigheter i denna.
För den totala nybörjaren, för mer vana joggare, välj Born to run

Klara Marklinder

2014-06-10

Småtrevlig men blir lite för upprepande efter halva boken. Så mycket kan man inte variera sin löpning och skriva om det. Men väldigt peppande och det får en att känna att vem som helst kan foxa ett marathon med lite vilja och träning ;)

Å

Åsa Arveberg

2014-02-05

Älskar humorn i boken och jag dras med i löparlusten, nu är det bara att invänta barmark..

Maria Linder

2013-10-25

Börjar lite småtråkigt och "självklart" för mig som också är löpare, tänkte sätta en 3:a. Men andra halvan av boken underhåller mig, så jag höjer betyget!

Kickie Boman

2013-09-06

Kort men kul! Gillar Martina Haag och hennes böcker, att hon läser in själv förhöjer lyssnarupplevelsen. Säkert peppande för de som kan börja springa (kan ej själv pga sjukdom).

Charlotte Malm

2013-08-30

Lättläst och inspirerande. Lite surt orealistiskt för mig att nå maratonnivå på 18 månader som hon klarade. Plus med boken är att den tar upp det tunga under en träning och inte bara det roliga efteråt. Skönt också att hon inte nämner något om vikt, och kost och hälsa. Det handlar helt enkelt om motivation till löpning och det gör hon bra!

Olof Bergvall

2013-07-31

Underhållande

Titeln säger det mesta av känslan efter att ha läst denna bok.

Linea Karlsson

2013-05-02

Väldigt rolig och otroligt inspirerande!

Irene Malmeling

2013-03-16

Underbara Martina! Kanske ska anmäla mig till ett lopp då...Men det får räcka med 5 km!

Charlotte B

2013-02-16

Lättläst & underhållande bok...

Å

Åsa Sjögren

2013-01-28

Svag trea men ändå hyfsat underhållande för en soffpotatis.

Gittan Bidemyr

2013-01-06

Lättläst och rolig. Lätt att få motivationen tillbaka.

Hanna Finnström

2012-12-25

Underhållande, jo absolut. Men kort. Och inte alls nån bok om löpning utan mer hennes historia. Hade hoppats på mer praktiska tips och pepp.

harriet karlsson

2012-12-18

2012-12-14

Börjar kul men blir efter ett tag lite.....tjatig! Det känns som om samma saker upprepas flera gånger. Men det är alltid roligt att höra Martina Haag läsa

Carolina E

2012-12-03

Den här boken känns mest som

ihopklippta krönikor.Den här boken känns mest som
ihopklippta krönikor. Jag hade förväntat mig att bli mer peppad, lite "kan hon så kan jag" men det verkar för enkelt.. Sådär lätt går det inte alls. Jag vet för jag har försökt, många gånger.

Karin Ljung

2012-11-29

Roligt och enkelt om löpning för oss "Kategori 3-löpare"... ;)
Bra feelgoodkänsla och jag ska genast leta upp mitt eget "Team Dr Throttle".

Jan Banan

2012-11-15

Småmysig bok som är skriven på samma ironiska sätt som Nick Hornby använder sig av i sina böcker. Den går inte till historien som någon av de bästa jag läst, men jag har lite roligt på vägen.

Thinka Berg Sköld

2012-10-22

Lättläst, men ingen höjdare.

My.loved.books

2012-10-11

Boken är lika rolig som Martina Haags andra böcker. Däremot är det lite svårt att hänga med i termologin som rör löpning, när jag själv inte håller på med detta. Men Absolut läsvärd! :)

Jag har nog läst de flesta av Martina Haags böcker, de är grymt underhållande. Denna bok tycker jag är enormt peppande, jag börjar nästan fundera på att börja springa.
Hennes tänk när hon börjar springa skulle passa mig utmärkt,,kolla hur långt man orkar.
Denna bok är inte lika rolig som hennes andra böcker, men den har ju annat.
Kanske ska jag prova springa elljusspåret i vår, till dess blir det gym

Anna Toresson

2012-10-05

Inspirerande!

2012-08-29

Det här är Martina Haags sjunde bok, och jag har läst dom alla. Och jag har även gillat dom alla. Tycker verkligen om Martinas sätt att skriva, och hon har en underbar humor.

Den här boken handlar om ett och ett halvt år i hennes liv, från när hon började att springa, till att hon sprang ett marathon.

Och även för mig, som typ aldrig har sprungit, så var boken intressant och peppande. Nästan så att jag blev sugen på att börja springa!

Så boken kan helt klart rekommenderas till alla, oavsett om man springer eller inte. Enda nackdelen var att den kanske var lite väl tunn och snabbläst.