Hej då, allihopa

Palmkvist, Conny

'Jag tänkte göra anspråk på världens längsta andetag. Jag drog in luft i början av mars och lät bröstkorgen sjunka ner i slutet av juli. Vi drar sådana andetag när stora saker händer. När rädslan tränger sig på.' Conny håller sig lugn när hans mamma ringer och berättar att hon har cancer. Hon har haft cancer tidigare och lyckades då övervinna sjukdomen. Men denna gång har den spridit sig ut i hela hennes kropp och Conny får maktlös se på när sjukdomen drar livskraften ur hans mamma. Trots smärtan och den skenande sjukdomsutvecklingen skickas hon gång på gång hem från sjukhuset med starka mediciner. I denna brutalt uppriktiga dokumentärroman får följa Conny Palmkvist på hans resa kors och tvärs genom Skåne, mellan lägenheten i Hässleholm och hans mammas hem i Höganäs; mellan sjukhuset i Helsingborg och barndomens Jonstorp där Planeten Kvarteret var universums mitt. Conny Palmkvist föddes...

2018-11-18

Fantastisk skildring som inte förskönar trots ett vackert språk. Författaren går in på sina egna känslor, vackra som fula, och jag får känslan av att ingenting lämnas oskrivet. En viktig bok som berörde mig djupt och i slutet föll många tårar.

Maria Olofsson

2016-04-04

Vilken gripande bok! Man känner verkligen med författaren. Han skildrar både barndom och nutid väldigt fint och jag kan omöjligt hålla tillbaka tårarna. En bok som får mig att fundera och känna. En dag förlorar man dem som står en nära, föräldrarna som alltid har funnits där...Dax att läsa något muntert efter denna bok!

Emelle Johansson

2013-11-30

Väldigt gripande bok om hur livet kan förändras snabbt

Ida

2012-04-16

Conny har skrivit om ett väldigt starkt ämne. Jag tycker kanske inte boken är speciellt bra skriven men den tar ändå tag i en. Mina tankar går till min egna mamma och vad jag skulle göra utan henne!

Ulla Englund

2011-06-06

Conny Palmkvist har skrivit en mycket självutlämnande bok om sig och sin relation till mamman under hennes sista månader i livet.
-Provsvaren visar att jag kanske har lite cancer, berättar hon och den 30-årige sonen försöker värja sig.

birgitta hedblom

2011-05-06

Känslosam bok om hur det är att mista sin mamma i cancer.Välskriven,med mycket känslor.Palmkvist debutbok,riktigt bra debut enligt mig.Har själv mist min mamma i bröstcancer,så jag känner igen så mycket av det han går igenom...Fick både skratta lite,och gråta en hel del.Helt klart en kanonbra bok./ Birgitta

Maria Nordström

2010-09-10

En otroligt fin bok. Detta är en dokumentärroman, författaren berättar om när hans mamma dog i cancer 59 år gammal. Mycket gripande och läsvärt.

Cissi Rosenqvist

2010-07-19

Denna bok läste jag som ren egenterapi efter att min mamma gått bort i just cancer. Jag grät mig igenom hela boken men det var en ren befrielse. Jag kände igen mig i så mycket han skrev. Han förskönar inget utan skriver om ens verkliga känslor i ett sådant här läge.