Heart is a lonely hunter

McCullers, Carson

| 2000

A group of people have little in common except that they are all hopelessly lonely. A young girl, a drunken socialist and a black doctor are drawn to a gentle, sympathetic deaf mute, whose presence changes their lives.

Anna Hedenstedt

2020-06-16

Visst, det var fint om människan och hennes vilsenhet, men jädrigt babbligt på slutet. Ledde liksom ingenvart, och upprepade sig. Första halvan kändes som en fyra, andra en tvåa och jag skumläste de sista sjuttio sidorna eller så.

Sanna Carlborg

2017-04-02

En trea med plus. I och med att den är skriven 1940 i sydstaternas USA förundras man av McCullers moderna och delvis ganska icke-amerikanska tankar kring nazismen, rasförtrycket, kapitalismens orättvisor och så ensamheten förstås. I boken följer man uppsjö av karaktärer som har gemensamt att de projicerar sina drömmars vän på en dövstum man vid namn John Singer och därmed blir besatta av honom. Så många karaktärer gör handlingen ganska spretig och utan en drivande och medryckande handling blir man sällan riktigt fast i en bok. Så inte heller denna gång. Trots det konstaterar jag att jag beundrar McCullers klokhet, hennes kärleksfulla personbeskrivningar och det ofta vackra språket. Varnar dock för att detta är en sorglig och inte särskilt hoppfull bok.

Emma Fägerlind

2014-06-24

Okej, men mest en massa människor liksom. Inte mycket substans. Överraskande.

Lotta Berling

2012-11-04

En säregen bok, som gjorde mig lite otålig under läsningen, samtidigt som jag tyckte att den var bra. Fina personskildringar av udda karaktärer.

Erika Ds

2012-08-04

En av de finaste mest skarpsynta och känsliga böcker jag har läst som med en unik precision sätter fingret på människans ensamhet och hennes outsinliga behov av att bli lyssnade på och förstådda. Beskriver även i detta hur egoistiskt detta behov i grunden är.

Gun Petersson

2011-01-31

Vackert om ensamhet.

Sara .

2010-10-26

Vacker bok som lämnar mig med en känsla av ensamhet av någon anledning...

Samuel Karlsson

2009-04-27

Ska du bara läsa en bok ska du läsa den här. Carson McCullers är söderns vackraste ros och i Hjärtat jagar allena blommar hon som mest. En bok att älska.