Hayvanlardan Tanrilara: Sapiens

Harari, Yuval Noah

| 2015

"Sapiens" av Yuval Noah Harari är en fängslande utforskning av mänsklighetens historia, där man analyserar vår arts evolution från obetydliga apor till globala härskare. Den erbjuder tankeväckande insikter i vårt förflutna, nutid och potentiella framtid och kastar ljus över den komplexa samverkan mellan biologi, kultur och fantasi som har format vår enastående resa.

Pontus Persson

2023-12-29

Johanna LT

2023-10-13

Boken väckte många intressanta tankar, man ser saker lite annorlunda efteråt. Fler borde läsa.

Rafaela

2022-08-03

Mycket bra skrivet. Ett tungt tema skrivet på ett enkelt sätt som är lätt att förstå. En gnutta humor då och då. Jag beundrar författarens omfattande historiska sakkunskap. Boken gav mig en vidgad horisont och en lättare syn på saker.

Marie-Anne Eriksson

2022-07-02

Intressant och faktaspäckad, historiska skeenden sätts i nya perspektiv.

Susanne Rydvald

2021-12-11

Intressant att det är för det mesta män som läser, respekterar och kommenterar denna bok medan kvinnorna fortfarande håller sig vid smöriga romaner.

Hampus Romu-Widell

2020-12-29

Allmänbildande mästerverk.

Ayman Fares

2020-09-27

En bok som alla behöver läsa. En snabb snabb-kurs i hur människan var en obetydelsefull djur i Afrika till hur vi lyckades med månlandningen och erövrade världen. Man får lära sig mycket om vår historia och framför allt de mörka delarna, så som hur vi utrotat djurart efter djurart i varje kontinent vi kommit till.

Anders Strandberg

2020-09-16

Boken upplevs som heltäckande om människans varande på jorden. Ändå är det kortfattad och med en tydlig struktur som gör det lätt att läsa och förstå. Hade inte tänkt på vår historia på det här sättet innan jag läste boken.

August Larsson

2019-12-25

En given bok för att skapa förståelse för människans framväxt!

Rama Pujara

2019-10-06

Bra bok med bra sammanfattning om människan. Intressant också ur perspektivet kring hur människan har hanterat omgivningen till förmån för sig själv. Det som är bra med den här boken är att olika perspektiv tas fram, vilken kan ge en del aha upplevelser.

D

Daniel Berggren

2019-07-30

En fantastisk bok som alla borde läsa!

Bobbo

2019-06-13

Läsvärd

Solveig Andersson

2018-12-03

Mallorca, nov-18
Utbildande och intressant läsning. 4 stjärnor!

Rickard

2018-08-26

Bland de absolut bästa jag har läst. Som flera påpekat kan den emellanåt upplevas lite seg och komplicerad med många årtal. Det viktiga är då att inte ge upp, för sista tredjedelen är lika magisk som första.

Michael

2017-12-25

Mycket intressant och spännande bok om historien kring Sapiens. Kan bli för mycket historia och detaljer kring olika personer och krig.

Konrad Sundström

2017-06-28

Utbildande och intressant.

Henrik Johansson

2017-06-09

Evolutionsteori i nutidskontext. Kan det vara något? Känslorna slits mellan defaitism och framtidstro. Helt klart en tänkvärd bok. Börjar starkt, men blir lite för myxket brodyr ett tag. Återhämtar sig mot slutet...

Bertil Ivert

2017-04-01

Varning. Seg och tråkig bok. Orkade bara till halva andra kapitlet. Skulle vara skriven med viss humor, vilket lyste med sin frånvaro.

Zack Simone

2017-03-27

Använd som grundbok i högstadiet, något att utgå ifrån, undersöka, förkasta och bekräfta, källgranska och skvallra.

Benjamin Elfors

2016-07-31

Ganska svepande men med många intressanta teorier om varför vissa kulturer varit framgångsrikare än andra. Innehåller dock en rad amatörmässiga filosofiska resonemang som jag gärna varit utan.

j j

2016-05-08

VARNING. Enligt rykten är den svenska boken censurerad enligt nedanstående kommentar på nätet:
Kolla upp ifall ryktet stämmer innan ni beställer boken...
" "Känsliga avsnitt hade tagits bort , när en snabb koll på andra europeiska förlag anges ett sidoantal på ca 550 sidor. I den svenska versionen hade antalet sidor sjunkit till 400. "Känsliga avsnitt som judendomen och islam hade lyfts bort, men slaveriet nämndes, men det gick endast till USA, och kapitalisten var en ful och snuskigt fråga som hade fötts med Peugot (bilfabrikant). "

Fiona *

2015-04-16

Eller, hur människan från den dag hon reste sig, steg för steg börjar gå mot undergången.

Susanne Rydvald

2015-04-11

Denna bok beskriver Sapiens varje steg av hennes egna mångfaldiga och allt snabbare självmordsbeteende ... all framgång efter den kognitiva revolutionen är inget annat än ett steg fram och två steg tillbaka ...