Häxorna

Dahl, Roald

| 1987

1968

Häxorna är en gastkramande, humoristisk rysare om den lilla föräldralösa pojken och hans mormor som på semstern träffar ett par riktiga häxor. Så här kan det gå till när en liten pojke precis lyckas undkomma en hemsk häxa: "Jag tittade mig omkring och upptäckte ett hiskligt målat och pudrat häxansikte stirra ner på mig och ansiktet öppnade munnen och vrålade triumferande: 'Här har vi det lilla kräket! Här bakom skärmen! Kom och ta honom!' Häxan sträckte ut en behandskad hand och grabbade tag i håret på mig, men jag lyckades rycka mig loss och hoppa undan." Översättare: Meta Ottosson

amanda hildur

2017-03-14

Något daterad i synsättet på kvinnor och flickor och uttalar sig gång på gång kring vad dessa bör leka med, gå klädda i och hur de bör bete sig. Kräks lite i munnen varje gång och känner mig inte längre lika sugen på att högläsa den här för eventuella framtida kids.

Minns den som bra men lite läskig, kunde dock inte precisera var i skräcken låg då jag inte minns häxorna som speciellt obehagliga. Men när jag läser den igen blir det tydligt: det är själva faktumet att huvudpersonen blir förvandlad till en mus och ALDRIG FÖRVANDLAD TILLBAKA som måste ha satt skräcken i mig som barn. Det är så ofattbart sorgligt och var ohanterligt för min typ tioåriga hjärna att processa. Och också insikten att han endast har 9 år kvar och leva och sedan ska dö, och även om han skulle klara sig längre än 9 år så är hans mormor 86 och kommer därmed inte överleva för alltid. Kan det vara så att den här boken gav mig dödsångest som barn? Det är oklart men inte helt omöjligt, vad som är klart är att dock att den ger mig det nu. Dödsångest, alltså.

2016-09-18

Underbar! Även jag som kvinna 60+ älskade denna underbara skröna. Stark 5:a! Kan varmt rekommenderas!

Anna Lindström

2013-02-17

Charmig! Jag passar på att läsa efter barnen läst och har som vanligt väldigt roligt!

jessica hardiman

2012-09-04

Underbart rolig, skrämmande och fantasifull på samma gång. Läste den som barn och älskade den!

Gabriella Plånborg

2012-05-13

Så rolig och fånig och underbar :)

Mia Högberg

2012-01-29

En av mina bästa böcker som liten!

Sofia Nerman

2011-08-25

Läste den första gången i femman tror jag men jag läser om den ibland eller lyssnar på den i Johan Ulvessons briljanta uppläsning. Den har allt en bra bok ska ha: spänning,gastkramning, humor och en beskrivning av en innerlig och varm relation mellan två människor. En favorit!

C L

2011-07-25

Jag kommer ihåg att min mellanstadiefröken Alma läste denna på högläsningstillfällena och jag rös, tyckte den var läskig men så underbar! Jag minns den intensivt än! :)

Elin Stenblom

2011-02-20

Fantastisk läsning för både stora och små.

Liza Bolin

2011-02-09

Min systerdotter vågade inte läsa ut den på grund av illustrationen av de tålösa fötterna (= en fyrkant), vilket påminde mig om hur skitskraj jag blev efter att ha läst den som barn. Jag tyckte särskilt de knottriga näsvingarna var läskiga. Roald Dahl är en mästare av humor och skräck.

Vera .

2010-11-04

Jag älskar Roald Dahls böcker i allmänhet och tycker att dom är roliga, bra och lagom knasiga.En stark fyra!

Mia Hansén

2010-05-08

En av de författarna jag minns från barndomen, kanske en inkörsport till min besatthet i skräck?!

Karin Löfstrand

2010-01-26

Spännande och underhållande. Finfin barnlitteratur som passar utmärkt för högläsning.

Annika Sjöström

2009-11-20

lyssnade på hörbok

A Bookaholic Swede

2009-08-05

Häxorna skrämde slag på mig som liten. Även om boken inte är lika skrämmande att läsa som vuxen så är det fortfarande lika bra och nu slipper man ju vara rädd för gamla tanter när man klättrar i träd även om trädklättring tyvärr är väldigt sällsynt nuförtiden i mitt liv.

Camilla H

2009-07-23

Jag läste den här som barn och jag älskade den.

Johanna Falkered

2009-07-01

Så bra bok för den yngre skaran, allt Dahl gör är bra.

Madelene Helgesson

2009-06-12

SÅ himla skön bok. Roald Dahl hade en underbar fantasi.

Victoria G

2009-06-11

En fantastisk läsupplevelse från min barndom! Ett barn borde inte få växa upp utan att ha fått läsa den här boken!