Hxorna

Dahl, Roald

| 1987

1966

Hxorna r en gastkramande, humoristisk rysare om den lilla frldralsa pojken och hans mormor som p semstern trffar ett par riktiga hxor. S hr kan det g till nr en liten pojke precis lyckas undkomma en hemsk hxa: "Jag tittade mig omkring och upptckte ett hiskligt mlat och pudrat hxansikte stirra ner p mig och ansiktet ppnade munnen och vrlade triumferande: 'Hr har vi det lilla krket! Hr bakom skrmen! Kom och ta honom!' Hxan strckte ut en behandskad hand och grabbade tag i hret p mig, men jag lyckades rycka mig loss och hoppa undan." versttare: Meta Ottosson

amanda hildur

2017-03-14

Ngot daterad i synsttet p kvinnor och flickor och uttalar sig gng p gng kring vad dessa br leka med, g kldda i och hur de br bete sig. Krks lite i munnen varje gng och knner mig inte lngre lika sugen p att hglsa den hr fr eventuella framtida kids.

Minns den som bra men lite lskig, kunde dock inte precisera var i skrcken lg d jag inte minns hxorna som speciellt obehagliga. Men nr jag lser den igen blir det tydligt: det r sjlva faktumet att huvudpersonen blir frvandlad till en mus och ALDRIG FRVANDLAD TILLBAKA som mste ha satt skrcken i mig som barn. Det r s ofattbart sorgligt och var ohanterligt fr min typ tioriga hjrna att processa. Och ocks insikten att han endast har 9 r kvar och leva och sedan ska d, och ven om han skulle klara sig lngre n 9 r s r hans mormor 86 och kommer drmed inte verleva fr alltid. Kan det vara s att den hr boken gav mig ddsngest som barn? Det r oklart men inte helt omjligt, vad som r klart r att dock att den ger mig det nu. Ddsngest, allts.

2016-09-18

Underbar! ven jag som kvinna 60+ lskade denna underbara skrna. Stark 5:a! Kan varmt rekommenderas!

Anna Lindstrm

2013-02-17

Charmig! Jag passar p att lsa efter barnen lst och har som vanligt vldigt roligt!

jessica hardiman

2012-09-04

Underbart rolig, skrmmande och fantasifull p samma gng. Lste den som barn och lskade den!

Gabriella Plnborg

2012-05-13

S rolig och fnig och underbar :)

Mia Hgberg

2012-01-29

En av mina bsta bcker som liten!

Sofia Nerman

2011-08-25

Lste den frsta gngen i femman tror jag men jag lser om den ibland eller lyssnar p den i Johan Ulvessons briljanta upplsning. Den har allt en bra bok ska ha: spnning,gastkramning, humor och en beskrivning av en innerlig och varm relation mellan tv mnniskor. En favorit!

C L

2011-07-25

Jag kommer ihg att min mellanstadiefrken Alma lste denna p hglsningstillfllena och jag rs, tyckte den var lskig men s underbar! Jag minns den intensivt n! :)

Elin Stenblom

2011-02-20

Fantastisk lsning fr bde stora och sm.

Liza Bolin

2011-02-09

Min systerdotter vgade inte lsa ut den p grund av illustrationen av de tlsa ftterna (= en fyrkant), vilket pminde mig om hur skitskraj jag blev efter att ha lst den som barn. Jag tyckte srskilt de knottriga nsvingarna var lskiga. Roald Dahl r en mstare av humor och skrck.

Vera .

2010-11-04

Jag lskar Roald Dahls bcker i allmnhet och tycker att dom r roliga, bra och lagom knasiga.En stark fyra!

Mia Hansn

2010-05-08

En av de frfattarna jag minns frn barndomen, kanske en inkrsport till min besatthet i skrck?!

Karin Lfstrand

2010-01-26

Spnnande och underhllande. Finfin barnlitteratur som passar utmrkt fr hglsning.

Annika Sjstrm

2009-11-20

lyssnade p hrbok

A Bookaholic Swede

2009-08-05

Hxorna skrmde slag p mig som liten. ven om boken inte r lika skrmmande att lsa som vuxen s r det fortfarande lika bra och nu slipper man ju vara rdd fr gamla tanter nr man klttrar i trd ven om trdklttring tyvrr r vldigt sllsynt nufrtiden i mitt liv.

Camilla H

2009-07-23

Jag lste den hr som barn och jag lskade den.

Johanna Falkered

2009-07-01

S bra bok fr den yngre skaran, allt Dahl gr r bra.

Madelene Helgesson

2009-06-12

S himla skn bok. Roald Dahl hade en underbar fantasi.

Victoria G

2009-06-11

En fantastisk lsupplevelse frn min barndom! Ett barn borde inte f vxa upp utan att ha ftt lsa den hr boken!