Häxan

Läckberg, Camilla

| 2017

Häxan är den tionde delen i den omåttligt populära Fjällbackaserien som älskas världen över. Än en gång får vi följa författaren Erica Falck och polisen Patrik Hedström i deras kamp för att hitta svaren på ondskans mysterier.När fyraåriga Linnea försvinner från en gård utanför Fjällbacka väcks tragiska minnen till liv. Trettio år tidigare försvann en liten flicka från exakt samma gård och hittades senare mördad. Den gången anklagades två trettonåriga flickor för att ha fört bort och dödat flickan. De befanns skyldiga i domstol men slapp fängelse på grund av sin ålder. Den ena av dem har efter det levt ett stilla liv i Fjällbacka. Den andra har just återvänt för första gången sedan händelsen, nu som firad skådespelare för att porträttera Ingrid Bergman i en film som ska spelas in i trakten. Fjällbackaborna ställer mangrant upp i sökandet efter Linnea, och till slut finner man henne. Naken,...

Per Englund

2023-03-12

Vad hade häx historien med något att göra?

Per Englund

2023-03-12

Vad hade häx historien med något att göra?

Isabella Lindegård

2022-07-07

Njäe lite väl ”basic” för min smak, men ur en litterär synvinkel säkert helt bra.

Marie Byström

2021-08-16

En av dom bästa i serien

Mörk, sorglig, spännande. Saker som får tårarna att rinna men också moment som får en att dra rejält på smilbanden.

Anna Kreissl

2020-06-02

Svag 3a. För lång och förutsägbar. Dock en bra uppläsning av Katarina Ewerlöf

Anne Winterfeldt

2019-04-27

Tråkigt nog den sämsta bok jag har läst av Camilla Läckberg (har läst samtliga med stort intresse), framför allt den nutida berättelsen. Alltför mycket fastnande i goda och dåliga ytliga karaktärer på båda sidor, känns inte verkligt.

Elin

2019-01-10

Jag hade svårt att lägga ifrån mig boken. Camilla skriver på ett så alldeles lagom svårt språk med många nyanser. I början hade jag lite svårt att hålla isär alla nya karaktärer som kom in, men tycker att alla historier som handlar om människorna i boken (Mellberg, Paula, Patrik, Camilla, Anna, Martin) är viktiga och ger djup åt boken.

Sirkka Aho

2018-09-19

Spännande.

Charlotte Fagrell

2018-08-13

Förvånande bra!

2018-07-27

Mycket glatt förvånad!! Har inte tyckt om Camilla Läckbergs böcker tidigare, men denna roman var mycket bra! Tyckte mycket om språket, alla historier/händelser som vävdes samman. Det var spännande, jag blev både upprörd och arg, grät lite, lyfte blicken och funderade vidare samt skrattade igenkännande. En alldeles perfekt semesterläsning (600 sidor). Tack för det!

Katarina Strid

2018-07-21

Mycket spännande och svårt att lägga ifrån sig. Läckberg lyckas denna gång också hålla tre olika tidsepoker igång, på ett bra sätt. Men boken är en aning lång och även om 1600-talsberättelsen är bra och intressant så är kopplingen till den andra berättelsen för svag.
Sen är det för mycket småbarnsföräldrar, bebisar, graviditeter och allt kring detta för min smak.

Emmy Nilsson

2018-06-30

Melasbokhylla

2018-05-27

Mycket spännande. Välskriven

jenny lorefors

2018-05-07

Tjatif. Tycker inte de parallella historierna går ihop. En av hennes sämre

Anki Hedberg

2018-04-04

Välskriven, spännande...en Camilla Läckberg....man vet vad man får: hög kvalitet!

Katarina Rosenqvist

2018-03-25

Läckberg är bra, man vet vad man får.

Karin Johansson

2018-02-12

Camilla Läckberg är bra. Du får en ok bok varken mer eller mindre, i samma anda som de andra böckerna.

B.S

2018-01-31

Bra som vanligt och med intressant dåtidsspår.

Första av henne jag läst och troligen den sista

2017-12-31

Alldeles för lång och därmed inte lika lättläst som Läckbergs brukar vara. Den "gamla" historien var inte heller lika fängslande, tyckte aldrig att den riktigt hade med nutida storyn att göra.

A H

2017-12-21

Läsvänlig om än förutsägbar.

Karin H

2017-11-19

Tyvärr tyckte jag att den var för lång och för krånglig att lyssna på. Så många parallella händelser är svårt att ta in när man lyssnar. Intressant var om häxprocessen. Dessutom var det lite för lätt att gissa vad som skulle hända. Gillade de första böckerna mer.

Adam Brewid

2017-10-17

Läskigt bra. Påläst som vanligt.

Annelie Saxby

2017-09-21

X

Anneli Eriksson

2017-09-04

Helt ok. Tyckte mest om historien som handlade om 1600 talet och häxjakterna som pågick då.

A Bookaholic Swede

2017-09-03

Häxan är den senaste boken i Fjällbacka serien. Tro det eller ej, men jag hade faktiskt aldrig läst någon bok i serien innan jag läste denna. Men jag tyckte att handlingen verkade så spännande och bestämde mig för att testa serien genom att läsa denna bok. Nu är böcker med barnamord något av det jobbigaste som finns att läsa och det var definitivt jobbigt att sitta med vetskapen att Linnea var död medan skallgångskedjan pågick, man vet vad som kommer att ske, men man hoppas ändå att man ska finna henne vid liv.

Handlingen i denna bok är uppdelad i tre olika berättelser som alla är länkade med varandra. Dels för vi följa mordutredningen i nutid, men vi får även följa mordutredningen på flickan som dog 30 år innan. Sedan har Läckberg även lagt till ännu en berättelse om en kvinna som anklagas för att vara häxa 300 år tidigare. För att vara riktigt ärlig så fann jag berättelsen om häxan som en onödig del. Inte för att den var dålig, men det kändes som att läsa en helt annan bok när berättelsen växlande över till häxberättelsen. Visst har berättelsen en koppling till den nutida berättelsen, men det känns ändå som om boken hade varit bättre utan den. Dock gjorde häxberättelsen mig nyfiken på om fler generationer påverkades av vad som skedde på 1600-talet.

Häxan var intressant, tragiskt och stundtals även roande mitt i allt det hemska tack vare en knäpp polischef och en krävande svärmor som ska gifta om sig. Slutet var hemskt tragiskt och jag tycker att boken mycket bra speglar det moderna svenska samhället med mobbning, rasism och utanförskap. Speciellt en scen var så typiskt svenskt, när en man klagar på alla invandrare i Sverige och det är därför han har flyttat till Spanien.

Jag är oerhört glad att jag tog mig tid att läsa denna bok och ser fram emot att läsa de tidigare publicerades böckerna!

Jonna

2017-08-24

Inte hennes bästa men den var för det mesta väldigt spännande. Lite för lång kanske...

Spännande läsning (lyssning) precis som de andra Läckberg-böckerna om Erika Falk. Tycker om blandningen med nutid & dåtid och även att lösningen aldrig är förutsägbar.
Katarina Ewerlöfs sätt att läsa & berätta gör att man inte vill sluta lyssna.

Anne Liljeroth

2017-08-18

Alldeles för rörig, för många personer och för många teman.

Bokmalin

2017-08-09

Utläst! ✨ Eller rättare sagt, färdiglyssnad. 23 timmar kändes som ett långt åtagande men med Camilla Läckbergs fängslande historia och Katarina Ewerlöfs underbara gestaltningar går tiden fort. I Häxan bygger Läckberg skickligt upp en berättelse om häxjakt. Den dåtida som innebar att kvinnor dömdes till döden för häxeri. Och den nutida som innebär att folk döms på förhand utifrån religion och härkomst. Dåtida "häxor" brändes på bål - nutida får egna Flashback-trådar och trakasseras. Kring detta skapar Läckberg en spännande historia där det värsta brott av dem alla står i centrum, barnamord. Som alltid levererar Läckberg en underhållande deckare som passar utmärkt för sträckläsning i solstolen. Eller som i mitt fall, lyssning under ett paraply.

Maria Olofsson

2017-07-31

Äntligen en ny bok! Synd bara att den tog slut så fort...Längtar redan efter nästa! Jättebra, som alla Läckbergs böcker. Gillade särskilt de äldre styckena om häxjakt,

senior reporter

2017-07-26

Denna bok var jättebra och spännande. Dem var lite hoppig bok. Ibland var den på 1600 talet. Och det handlade om en tjej på 1600 talet som hjälpte en präst med hans häst som varit sjuk. Och tjejen gjorde hästen frisk. Med någon slags häxkraft. Men hon sa att hon var ingen häxa.

Malin Skagerlind

2017-07-19

Boken är välarbetad och det är bra sammanvävt, trots två parallella berättelser - varav den ena historisk - som möts så småningom. En underhållande deckare som inte avslöjar något i förväg :)

elinore järlehag

2017-07-09

Min favorit i Fjällbackaserien! Lättläst med spännande handling.
Älskar historia, så jag fastnade extra mycket för kapitlen om 1600-talets häxjakt. Kanske därför också som jag tycker denna bok är den bästa.
Varför 4 i betyg och inte 5? Lite för rörig på sina håll och något stavfel.

En 600 sidor lång bok skulle ju kunna vara väldigt dryg att läsa, men denna känns mer som en bok på de vanliga 200-300 sidorna. Texten flyter lätt och språket är lättsamt och lättläst som alltid i Läckbergs böcker.
Polisen Patrik och hans fru Erica har som vanligt stor plats i boken, men jag upplever inte Ericas roll som så nyfiket "lägga näsan i blöt"-aktig i den här boken. Vilket känns bra.
Nutidshistorien är väldigt sorglig och känslosam eftersom det handlar om barn men är beskrivet på ett sätt som gör att man ändå härdar ut. Det är väldigt spännande från första till sista sidan. Läckberg har också lyckats få med aktuella samhällsfrågor i handlingen som gör det hela lite mer intressant och manar till eftertanke.
Dåtidshistorien, som handlar om häxjakt på 1600-talet i Bohuslän, är verkligen en bonus till den här boken. Jag läser andäktigt varje kapitel om Elin, Preben, Britta och lilla Märta, hela tiden känner man hur det vilar en katastrof över berättelsen, man vet bara inte när den ska slå ner.
Detta tycker jag är en av Camilla Läckbergs bästa böcker hittills.

Betyg 5 av 5

Anja Keränen

2017-06-24

Boken är så bra,har läst alla hitintills komna böckerna avFjälbackserien.

Bokläsaren

2017-06-19

Jag tänkte att jag ger denna en chans, har under några år valt bort Läckberg för att jag tycker hon tappat sitt författarskap enormt. Denna bok har varit så trögläst för mig. Många hiatorier som bara kändes meningslösa och för att fylla i och förvilla att författaren inte har någon bra fantasi längre.
Någon skrev här nere, aldrig mer en Läckberg och jag instämmer. Nu var det den sista. Ibland kanske man bara ska hålla en låg författarprofil och inte låta kändisskapet gå upp över öronen... det är då som en bra författare tappar det. Tyvärr.

2017-06-11

Läckberg gapar över för mycket här. 600 sidor hade kunnat strykas ner till hälften om alla politiskt korrekta plattityder tagits bort. Och varför lägga in en slags parallellhistoria om häxeri på 1600-talet? Det har inget med storyn att göra - utom en ytterst smaklös slutkoppling. En tvåa blir det ändå eftersom Patrik Hedström och Erica Falck känns som gamla bekanta, trevliga att träffa igen.

Monica Brandts

2017-05-30

Som Läckbergs böcker alltid är: Underhållande och spännande för stunden men det är ingen som vinner nobelpriset precis. Ta bort det politiskt korrekta dravlet så blir den bra mycket bättre.

Asawi

2017-05-27

Som vanligt lättläst och hyfsat välskriven, men en ganska tunn och förutsägbar historia. Sidostoryn med flyktinganknytning störde inte mig, och hade för min del kunnat göras vassare (och något mindre förutsägbar).
Den historiska återblicken som brukar ge ett extra perspektiv och binda samman trådarna i Läckbergs böcker lyckades inte alls göra det i denna bok (även om den hade egna kvaliteter och klart läsvärd).
Är man redan förtjust i serien kommer man säkert att även tycka om denna bok. Är man inte redan inne i serien har jag svårt att se att man skulle bli särskilt nyfiken på resten av serien av denna bok. I min åsikt inte en av de bättre vare sig i serien eller i deckargenren allmänt.
Vill man ha något lättlästi hängmattan funkar den ändå rätt bra.

2017-05-24

Jag gillar att läsa om Erica och hennes familj och fortsatte därför denna alltför långa roman ända till slutet. Jag konstaterar att här har författaren tappat omdömet helt. Aldrig mer en Läckberg för mig.

Solveig Andersson

2017-05-07

Talbok. Inläserska: Katarina Everlöw
Illa skriven amatördeckare med snuskigt mycket politisk korrekthet. Synd eftersom jag har uppskattat hennes tidigare Fjällbacka-deckare. Inläserskan överdramatiserar dessutom något fruktansvärt, en anledning till varför jag inte uppskattar talböcker.

Wenche Sjöberg

2017-05-01

Till skillnad från dom flesta andra jag sett recensera denna bok så tycker jag inte
att den är en av hennes bästa. Dåtid storyn berör mig inte det minsta och tar bara tid från nutids storyn. Men tycker det är en bra bok som är väl värd att läsa.

2017-04-23

Nära en femma faktiskt, grundat på hur mycket bättre den här serien blir över tid. Roligt att följa en författare som blir så mycket bättre i både berättande och språk, och ändå inte tappar huvudrollerna. Och, visst man gissar hyfsat snabbt förövaren, men vet inte om man har rätt. Dessutom spelar det ingen roll, för boken är verkligen spännande och med ett driv. Rekommenderas.

2017-04-16

Häxan är den tionde delen i Fjällbackaserien. Jag har läst alla dom tidigare böckerna, och här är en länk till min recension av den nionde boken, Lejontämjaren, som utkom 2014. Jag har tyckt mycket om alla dom tidigare böckerna, och jag tyckte ännu mera om den här.

Boken utspelar sig till största delen i nutid, med utredningen av mordet på en liten flicka. Men boken går även tillbaka trettio år i tiden, då det även då skedde ett liknande mord. Sen finns det även en tredje berättelse i boken, som handlar om en kvinna på sextonhundratalet, under tiden för häxprocesserna. Och så klart så vävs ju dessa berättelser samman till slut.

Boken handlar även om mobbning, nättrakasserier, flyktingfientlighet, rasism, utanförskap, och mycket annat. Och så får man ju förstås följa Erica och Patrik, deras familjer, vänner, och kollegor.

Jag tycker att det här är helt klart Camilla Läckbergs hittills bästa bok. Den är tjock, nästan sexhundra sidor, men ändå lättläst. Den är spännande och absolut inte förutsägbar. Den handlar om allvarliga ämnen, och känns aktuell. Men den är ändå lättsam och har humor i sig. Fast boken innehåller även mycket ondska, och fruktansvärda händelser.

Rekommenderar verkligen boken, som jag tycker är den absolut bästa boken hittills av Camilla Läckberg, och jag ser mycket fram emot nästa bok i serien.