Hxan

Lckberg, Camilla

Sveriges deckardrottning r ntligen tillbaka! Hxan r den tionde delen i den omttligt populra Fjllbackaserien som lskas vrlden ver. n en gng fr vi flja frfattaren Erica Falck och polisen Patrik Hedstrm i deras kamp fr att hitta svaren p ondskans mysterier. Nr fyrariga Linnea frsvinner frn en grd utanfr Fjllbacka vcks tragiska minnen till liv. Trettio r tidigare frsvann en liten flicka frn exakt samma grd och hittades senare mrdad. Den gngen anklagades tv trettonriga flickor fr att ha frt bort och ddat flickan. De befanns skyldiga i domstol men slapp fngelse p grund av sin lder. Den ena av dem har efter det levt ett stilla liv i Fjllbacka. Den andra har just tervnt fr frsta gngen sedan hndelsen, nu som firad skdespelare fr att portrttera Ingrid Bergman i en film som ska spelas in i trakten. Fjllbackaborna stller mangrant upp...

Alldeles fr rrig, fr mnga personer och fr mnga teman.

Utlst! ✨ Eller rttare sagt, frdiglyssnad. 23 timmar kndes som ett lngt tagande men med Camilla Lckbergs fngslande historia och Katarina Ewerlfs underbara gestaltningar gr tiden fort. I Hxan bygger Lckberg skickligt upp en berttelse om hxjakt. Den dtida som innebar att kvinnor dmdes till dden fr hxeri. Och den nutida som innebr att folk dms p frhand utifrn religion och hrkomst. Dtida "hxor" brndes p bl - nutida fr egna Flashback-trdar och trakasseras. Kring detta skapar Lckberg en spnnande historia dr det vrsta brott av dem alla str i centrum, barnamord. Som alltid levererar Lckberg en underhllande deckare som passar utmrkt fr strcklsning i solstolen. Eller som i mitt fall, lyssning under ett paraply.

ntligen en ny bok! Synd bara att den tog slut s fort...Lngtar redan efter nsta! Jttebra, som alla Lckbergs bcker. Gillade srskilt de ldre styckena om hxjakt,

Denna bok var jttebra och spnnande. Dem var lite hoppig bok. Ibland var den p 1600 talet. Och det handlade om en tjej p 1600 talet som hjlpte en prst med hans hst som varit sjuk. Och tjejen gjorde hsten frisk. Med ngon slags hxkraft. Men hon sa att hon var ingen hxa.

Boken r vlarbetad och det r bra sammanvvt, trots tv parallella berttelser - varav den ena historisk - som mts s smningom. En underhllande deckare som inte avsljar ngot i frvg :)

Min favorit i Fjllbackaserien! Lttlst med spnnande handling.
lskar historia, s jag fastnade extra mycket fr kapitlen om 1600-talets hxjakt. Kanske drfr ocks som jag tycker denna bok r den bsta.
Varfr 4 i betyg och inte 5? Lite fr rrig p sina hll och ngot stavfel.

En 600 sidor lng bok skulle ju kunna vara vldigt dryg att lsa, men denna knns mer som en bok p de vanliga 200-300 sidorna. Texten flyter ltt och sprket r lttsamt och lttlst som alltid i Lckbergs bcker.
Polisen Patrik och hans fru Erica har som vanligt stor plats i boken, men jag upplever inte Ericas roll som s nyfiket "lgga nsan i blt"-aktig i den hr boken. Vilket knns bra.
Nutidshistorien r vldigt sorglig och knslosam eftersom det handlar om barn men r beskrivet p ett stt som gr att man nd hrdar ut. Det r vldigt spnnande frn frsta till sista sidan. Lckberg har ocks lyckats f med aktuella samhllsfrgor i handlingen som gr det hela lite mer intressant och manar till eftertanke.
Dtidshistorien, som handlar om hxjakt p 1600-talet i Bohusln, r verkligen en bonus till den hr boken. Jag lser andktigt varje kapitel om Elin, Preben, Britta och lilla Mrta, hela tiden knner man hur det vilar en katastrof ver berttelsen, man vet bara inte nr den ska sl ner.
Detta tycker jag r en av Camilla Lckbergs bsta bcker hittills.

Betyg 5 av 5

Boken r s bra,har lst alla hitintills komna bckerna avFjlbackserien.

Hanna H

Jag tnkte att jag ger denna en chans, har under ngra r valt bort Lckberg fr att jag tycker hon tappat sitt frfattarskap enormt. Denna bok har varit s trglst fr mig. Mnga hiatorier som bara kndes meningslsa och fr att fylla i och frvilla att frfattaren inte har ngon bra fantasi lngre.
Ngon skrev hr nere, aldrig mer en Lckberg och jag instmmer. Nu var det den sista. Ibland kanske man bara ska hlla en lg frfattarprofil och inte lta kndisskapet g upp ver ronen... det r d som en bra frfattare tappar det. Tyvrr.

Lckberg gapar ver fr mycket hr. 600 sidor hade kunnat strykas ner till hlften om alla politiskt korrekta plattityder tagits bort. Och varfr lgga in en slags parallellhistoria om hxeri p 1600-talet? Det har inget med storyn att gra - utom en ytterst smakls slutkoppling. En tva blir det nd eftersom Patrik Hedstrm och Erica Falck knns som gamla bekanta, trevliga att trffa igen.

Monica Brandts

2017-05-30

Som Lckbergs bcker alltid r: Underhllande och spnnande fr stunden men det r ingen som vinner nobelpriset precis. Ta bort det politiskt korrekta dravlet s blir den bra mycket bttre.

Asawi

2017-05-27

Som vanligt lttlst och hyfsat vlskriven, men en ganska tunn och frutsgbar historia. Sidostoryn med flyktinganknytning strde inte mig, och hade fr min del kunnat gras vassare (och ngot mindre frutsgbar).
Den historiska terblicken som brukar ge ett extra perspektiv och binda samman trdarna i Lckbergs bcker lyckades inte alls gra det i denna bok (ven om den hade egna kvaliteter och klart lsvrd).
r man redan frtjust i serien kommer man skert att ven tycka om denna bok. r man inte redan inne i serien har jag svrt att se att man skulle bli srskilt nyfiken p resten av serien av denna bok. I min sikt inte en av de bttre vare sig i serien eller i deckargenren allmnt.
Vill man ha ngot lttlsti hngmattan funkar den nd rtt bra.

2017-05-24

Jag gillar att lsa om Erica och hennes familj och fortsatte drfr denna alltfr lnga roman nda till slutet. Jag konstaterar att hr har frfattaren tappat omdmet helt. Aldrig mer en Lckberg fr mig.

Solveig Andersson

2017-05-07

Talbok. Inlserska: Katarina Everlw
Illa skriven amatrdeckare med snuskigt mycket politisk korrekthet. Synd eftersom jag har uppskattat hennes tidigare Fjllbacka-deckare. Inlserskan verdramatiserar dessutom ngot fruktansvrt, en anledning till varfr jag inte uppskattar talbcker.

Wenche Sjberg

2017-05-01

Till skillnad frn dom flesta andra jag sett recensera denna bok s tycker jag inte
att den r en av hennes bsta. Dtid storyn berr mig inte det minsta och tar bara tid frn nutids storyn. Men tycker det r en bra bok som r vl vrd att lsa.

2017-04-23

Nra en femma faktiskt, grundat p hur mycket bttre den hr serien blir ver tid. Roligt att flja en frfattare som blir s mycket bttre i bde berttande och sprk, och nd inte tappar huvudrollerna. Och, visst man gissar hyfsat snabbt frvaren, men vet inte om man har rtt. Dessutom spelar det ingen roll, fr boken r verkligen spnnande och med ett driv. Rekommenderas.

2017-04-16

Hxan r den tionde delen i Fjllbackaserien. Jag har lst alla dom tidigare bckerna, och hr r en lnk till min recension av den nionde boken, Lejontmjaren, som utkom 2014. Jag har tyckt mycket om alla dom tidigare bckerna, och jag tyckte nnu mera om den hr.

Boken utspelar sig till strsta delen i nutid, med utredningen av mordet p en liten flicka. Men boken gr ven tillbaka trettio r i tiden, d det ven d skedde ett liknande mord. Sen finns det ven en tredje berttelse i boken, som handlar om en kvinna p sextonhundratalet, under tiden fr hxprocesserna. Och s klart s vvs ju dessa berttelser samman till slut.

Boken handlar ven om mobbning, nttrakasserier, flyktingfientlighet, rasism, utanfrskap, och mycket annat. Och s fr man ju frsts flja Erica och Patrik, deras familjer, vnner, och kollegor.

Jag tycker att det hr r helt klart Camilla Lckbergs hittills bsta bok. Den r tjock, nstan sexhundra sidor, men nd lttlst. Den r spnnande och absolut inte frutsgbar. Den handlar om allvarliga mnen, och knns aktuell. Men den r nd lttsam och har humor i sig. Fast boken innehller ven mycket ondska, och fruktansvrda hndelser.

Rekommenderar verkligen boken, som jag tycker r den absolut bsta boken hittills av Camilla Lckberg, och jag ser mycket fram emot nsta bok i serien.