Havsörnens skrik

Smirnoff, Karin

| 2022

Bortom medias spotlight försiggår en rovdrift i Norrland, dagens vilda västern där rika storföretag inte skyr några medel för att komma åt naturtillgångar och landytor. I skuggmarkerna agerar kriminella gäng, lockade av det enorma inflödet av nya pengar.                          Mikael Blomkvist sätter sig på tåget till Älvsbyn för att gå på sin dotters bröllop men dras in i händelser som får honom att hitta tillbaka till sina rötter som grävande journalist. Lisbeth Salander befinner sig också norrut för att knyta ihop ett avklippt familjeband, och än en gång korsas deras vägar. Tillsammans hamnar de i stormens öga i den lilla orten Gasskas.

Gunnar Berg

2024-02-13

Lite väl otrolig och komplicerat berättat. Stundvis spännande men lite konstig emellanåt

Helena Rasmusson

2024-01-03

Nja!
Älskar Millenieserien och dess karaktärer. Tyckte mycket om denna historien också från början..Den börjar bra och jag gillar hennes miljöbeskrivningar i de norrländska skogarna. Men det är något som skaver. Upplever att Lisbeth Salander och Micke Blomqvist får för lite plats, tycker dock mycket om den nya karaktären Svala! I slutet känns berättelsen forcerad och ej genomtänkt. Tycker inte om slutet och det drar ner mitt betyg mycket. I övrigt helt okej, men kommer inte upp i sin vanliga klass!

D

Daniella Andersson

2023-06-08

Bra beskrivningar av Norrbottenskogarna. Kunde nästan varit Larsson som skrivit, men man kände igen Smirnoffs stil.

D

Daniella Andersson

2023-06-08

Jan Banan

2023-04-29

Helt OK, men nu räcker det med mjölkning av den en gång så briljanta idén av Stieg Larsson.

Anna Blomgren

2023-04-20

Spännande uppföljning i Millennium!
Hmm, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den sjunde delen i Millenniumserien. Stundtals var den mycket bra och stundtals tycker jag att den tappade lite fokus. Men jag kan väl säga att den blev bättre och bättre ju mer jag läste.

Jag har bara läst de tre första delarna i serien, de av Stieg Larsson, och jag kommer ihåg dem som riktigt bra. Det kan hända att jag har missat en del som har betydelse i "Havsörnens skrik" men jag upplevde inte det som något problem. Boken börjar lite långsamt och till viss del lite spretande men efterhand som jag läser känner jag hur säcken mer och mer knyts samman.

Det kan inte vara lätt att ta över en så omtyckt serie som Millennium men jag tycker att Karin Smirnoff gör det bra. Hon har ett lite annorlunda skrivsätt, lite ryckigt typ Mons Kallentoft, och det tar en stund att läsa in sig på det. Men när det väl har landat känns det väldigt bra ihop med den norrländska miljön, som för övrigt är vackert skildrade.

När det gäller karaktärerna skulle jag nog önska att man fick se lite mer av Lisbeth Salander och Mikael Blomkvist, de har hamnat lite på undantag. Men den trettonåriga Svala är en mycket spännande karaktär som definitivt kan axla Lisbeths mantel.

Peter

2023-02-21

Helt okej bok men inte samma bladvändare som de tidigare milleniumböckerna.

Camilla Ekman

2023-01-22

Denna föll mig väl i smaken! Spännande och fint språk!

2023-01-18

Hög spänning, en riktig bladvändare! Smirnoff skriver suggestivt med riktigt bra karaktärer. Hennes skrivsätt, lite staccato ibland, kan göra det svårt att hänga med i vissa meningar och passager, syftningar kan förvilla. Nödvändigt att backa ibland för att kolla skeenden, men det är överkomligt. Kanske man läser för fort ibland...

Katarina Nord

2022-12-26

Tja...bra, hemsk, tempo men....älskar Karin Smirnoff s böcker men det här blev för rörigt för mig

Kerstin Kolm

2022-12-10

Tycker jag inte om.
För rörigt, för mkt, inte ens spännande.