Havsmannen

En spännande och vacker bok om syskonkärlek och svek Falkenberg i början av 1980-talet. Nella lever med en alkoholiserad mor och en kåkfarare till far. Den yngre brodern Robert är mobbad i skolan, och Nella gör allt för att skydda honom. På så sätt hamnar hon i ekonomisk skuld till broderns värsta plågoande, som verkar vara i stånd till vad som helst. Hennes tidsfrist rinner snabbt ut. Och snart är det inte bara Robert som behöver hennes hjälp. En spännande, fartfylld och vacker bok om syskonkärlek och svek ? och om vardagens möte med det främmande och fantastiska.

Peter Ramström

2020-11-15

😀

Hanna L

2020-06-17

Bra bok men lite för rå för min smak.

Carolina

2019-10-24

Vallgren gör det igen och gör det så bra. En historia om en tuff barndom på flera sätt. Mobbing, alkoholism och utanförskap. Vissa saker känns ingen från Den vidunderliga kärlekens historia som också är en toppenbra bok.

Kerstin

2018-11-04

Väldigt obehaglig, och jag tycker att det blev lite för enkelt på nåt vis, övernaturliga händelser och extrem socialrealism. Men lite av en bladvändare.

D

Dag Nyholm

2017-05-20

Fantastiskt otäckt och fruktansvärt vackert!

Marianne Strandberg

2016-05-10

Känns inte helt trovärdig, men blir det ändå tack vare att Vallgren skriver så bra. Den är spännande på sitt vis o är mycket svår att lägga ifrån sig.

2015-10-07

Vallgren är en av Sveriges bästa författare. Levererar alltid! Här en bok om ondska både i hemmet i skolan och i livet. Dessutom ondska mot det som är annorlunda och som människor därför är rädda för. Här en lite annorlunda upplevelse men det kunde vara vad som helst i vårt samhälle som skrämmer.

Fredrik Engström

2015-08-30

Socialrealistiskt om två barn i dysfunktionell familj, men med övernaturliga inslag. Rikt språk, men förutsägbar. Utspelar sig delvis i Globen, där jag tillbringat många somrar.

Charlott Stenberg

2015-01-20

Fruktansvärt besviken! Saknar Vallgrens "språk" i denna.

Carolina Bellenger

2014-09-05

Fantastisk, sorglig, hemsk och vacker bok.

Elisabet Ekdahl

2014-05-13

Onödigt bra bok. Jag har aldrig fått sådan kraftig ångest av att läsa en bok som jag fick av att läsa denna. Skitbra!

Göran Claesson

2014-03-03

Vad gör man om man lever i en dysfunktionell familj, pappan i fängelse och mamman en dvalliknande zombie i spritångor? Där kylskåpet är tomt, pengar inte finns till nya kläder och skolan ett helvete i den lilla orten där Nella och hennes lillebror Robert bor? Tja man kan drömma och fantisera om att det hela någon gång måste ta slut, och ibland tröstar det åtminstone Robert, men för att fixa vardagen hänger allt på Nella och det är denna kamp Havsmannen handlar om.

I en tät, hudnära text, där allt ses genom Nellas ögon, och hennes kärlek till sin lillebror ger henne kraft att kämpa vidare, är verkligen allt tröstlöst och blir ännu värre när Roberts värsta plågoande börjar pressa henne på pengar.

När havsmannen kommer in i berättelsen, och han ska senare rädda Nella från plågoanden, blir det ett “övernaturligt” (eller vad man ska kalla det) inslag som gör att romanen tappar styrfart, tycker jag. Romanen ändrar karaktär och fängslar åtminstone inte mig så mycket som i första halvan. Slutet ska inte avslöjas mer än att det inte blir något happy end.

När jag läser denna barndomsskildring, där de vuxna har abdikerat från sitt ansvar, blir klumpen i magen allt större och jag känner tyngden på Nellas axlar. Jag måste få veta hur det går och kan inte lägga boken ifrån mig förrän jag kommit till sista sidan.
Denna täta och intensiva berättelse om total utsatthet rekommenderas.

Nils Thor

2014-01-11

Nej, fy fan!
Det var det vidrigaste jag läst.
Slängde den efter 30 sidor.

Klinga

2013-11-07

Lite oengagerad (och därmed oengagerande) berättelse. Ämnet "problem i familjen" är vanligt och kräver mer än det här. Flera gånger känns det som att jag läser en ungdomsbok. Det flyter på lite för lätt och ingenting griper riktig tag.

Anders H

2013-11-06

Var lite av en besvikelse för mig efter att ha läst hans tidigare romaner. Denna når inte samma klass.

Emma Griph

2013-10-22

Ethel Åslund

2013-08-15

Den här blev jag besviken på. Jag brukar gilla Carl-Johan Vallgrens böcker väldigt mycket. Den här började obehagligt, med hemsk mobbning och djurmisshandel. Jag läste lite om boken, och uppfattade att det skulle hända något fantastiskt. Det blev bara mer obehagligt, och det där fantastiska kändes bara väldigt konstigt och meningslöst. Inte en bok för mig.

Marc Moore

2013-06-24

Tyckte om boken men den var faktiskt lite för kort. Tycker lite mer omsorg skulle kunna ha lagts på havsmannens karaktär och slutet....

Evert Nilsson

2013-04-29

Början av boken med den brutala och grymma mobbningen är äckligt bra, men kopplingen till havsmannen-en manlig sjöjungfru som offrar sitt liv känns konstig och långsökt.

Ellinor Karlberg

2013-04-19

Han skriver så väldigt bra Carl-Johan Vallgren. Det är en fröjd att läsa hans böcker och bidragande till hela den positiva upplevelsen är att böckerna är så olika. Man vet inte vad man ska förvänta sig.
Havsmannen är sorglig, en stark skildring av det svåra men också något annat..

Karin Löfstrand

2013-04-16

130416: Jag gillar verkligen Vallgren, kvalité av yttersta klass.
Det här är en obehaglig berättelse om utanförskap och omvärldens sätt att totalt ignorera men ändå kryddat med en gnutta övernaturlighet. Det är inte rikitgt lika skarpt som tidigare böcker men en stark fyra är den helt klart värd.

Som vanligt blev jag förtrollad. Älskar Vallgren! Denna kändes dock väldigt mycket Ajvide Lindqvist, men inte mig emot. Var lite besviken på slutet bara, men älskade resten.

Lars Brandström

2013-03-30

En hemsk berättelse. Det som lyfter allt är Nellas kärlek till sin bror. När sedan ett sagoliknande element lyfts in i boken lättade det svarta för mig och jag läste vidare med ett leende. Som att det onda kunde bekämpas med hjälp av sagans kraft.
Störst av allt är kärleken!

Nettan Holmér

2013-03-24

Mycket obehaglig och samtidigt fylld av kärlek.

Lotta Karlsson

2013-02-24

Oj. Jag är så imponerad att Carl-Johan kan skriva så skilda historier så otroligt fängslande :)

Malin Sundman

2013-02-20

Började läsa men....nej fy jag orkar verkligen inte med den, mår alltför dåligt av att läsa allt det hemska:-( Jag önskar att någonting liknande aldrig skulle kunna inträffa även om jag förstår att det tyvärr är en verklighet för vissa. Fruktansvärt.

emily lindqvist

2013-01-31

Får en fyra för hur sen är skriven, tycker den var fattig jämfört med hans andra böcker. Ville ha mer men det som fanns var bra!

M W

2012-12-12

Bra

Christer Fasth

2012-11-13

Går inte att släppa boken. Sträckläsning fram till slutet, som är både väntat och oväntat. Otäcka bitar blandat med hopp och fantasi.

Görel Sandstedt

2012-10-02

Gripande berättelse om två syskon.
Otäcka händelser och förutsägbar.hjälp av Havsmannen.

Helena Rasmusson

2012-10-01

Boken är bra och välskriven, men den blir för hemsk! Handlar om barn som far illa, både av vuxna och av andra barn. Finns ändå något slags hopp i stämningen i boken. Tyckte mer om hans andra böcker. Skulle nog inte läsa om boken, men är glad att jag läst den. En stark trea!

2012-08-30

Väldigt bra. Men samtidigt hemsk. Mycket ondska. Kattmisshandeln var svår.Ändå känns boken på något vis vacker. Han skriver så otroligt bra Vallgren. En läsupplevelse.

Desirée Strömberg

2012-08-25

En bok som gör ont i magen - på ett bra sätt. Det var många obehagliga upplevelser som man nästan ville värja sig för, men ändå var tvungen att läsa.

Maria Johnson

2012-08-14

Läs den!! Fantastiskt språk. Skrämmande berättelse om ren ondska.

Elisabeth E

2012-07-11

F A N T A S T I S K!

Petra Hansson

2012-06-24

Jag försöker hålla den ifrån mig men den kryper in under skinnet. Ibland gör det så in i helvete ont. Att jag klarar det beror på den så fint beskrivna syskonkärleken. Kanske är det ändå så att kärleken övervinner allt?

FranZone c”,)

2012-06-10

Vidrig djurplågeri-scen i början fick mig att slänga (låne-)boken i golvet!?

Britt Dahlström

2012-06-10

Gripande historia om två barns utsatthet, några riktigt otäcka scener. Då får man pausa lite. Tyckte mycket om den.

Lina Zackrisson

2012-05-22

Obehagligt men ngt gör att j vill läsa vidare och d måste väl helt enkelt vara Vallgren. Han är grym.

Suzie Wikner

2012-05-21

Stundtals så obehaglig så att jag knappt kan fortsätta läsningen... Men bra, mycket bra!

Eva Bohman

2012-05-15

Otroligt obehaglig mobbing, jobbig att läsa men bra skriven.

Ulla Englund

2012-04-29

Skildringen av familj i misär, fruktansvärd mobbning och djurplågeri samt ett övernaturligt väsen med både viss kommunikationsförmåga och skönhet lyckas författaren riktigt bra med.

Emeli Backström

2012-04-14

Trevlig läsning men dock inget bestående intryck.

Maria Klamas

2012-04-13

Mår fysiskt illa av denna berörande, djupt engagerande och känslosamma berättelse om ett syskonpar i utanförskapets sfär! Många är böckerna och berättelserna om barn med "taskig barndom" ämnet är alltid relevant, men berättelserna är inte alltid skrivna på ett sätt som berör oavsett hur gräsligt människorna i berättelsen verkar ha det. Det är en speciell förmåga att, som i det här fallet Carl-Johan Vallgren, skriva på ett sätt där jag förs in i deras verklighet, där jag känner deras smärta, deras kärlek till varandra, deras rädsla och utsatthet på ett fysiskt äkta sätt. Och ändå finns där hopp... deras kärlek till varandra, stora systers övertygelse om att det kommer att bli bättre, även om hon inte vet hur.. detta hopp räddar livet på lillebror som annars skulle gått under. För så tror jag det är, utan hopp ger vi upp, då blir det ingen idé, inget blir meningsfullt. Och kan vi själva inte stå för det hoppet för oss själva, kan andra vara det ställföreträdande hoppet! Men som ställföreträdande hopp behöver stora syster oxå ett ställföreträdande hopp, det måste finnas någon/något som ger en gnutta ljusning i allt det mörka... En helt fantastisk och fasansfull berättelse! TACK Carl-Johan Vallgren för årets läsupplevelse!!

Elin Rickmarker

2012-04-10

Läste den på 2 dagar. Lite kuslig stämning och när boken var färdigläst fanns många frågor kvar...Mycket bra bok!!!

Eva Grufman

2012-04-09

Jag var tvungen att sluta läsa efter halva boken. Mådde så dåligt av misshandeln av Havsmannen att jag inte orkade läsa ut boken. Synd.

Sara Urger

2012-04-07

Jag tyckte om blandningen mellan det vardagliga och det fantastiska, fick lite lätt Ajvide Lindqvist-feeling fast utan skräcken. Dock kändes dialogerna inte alltid helt trovärdiga, jag tror t.ex inte på att en tuff 15-årig kille säger saker som "det går tretton på dussinet", men som helhet tyckte jag mycket om boken.

frida lindkvist

2012-03-24

gripande, jobbig, intressant, sorglig. klart och poetiskt språk. gillar skarpt!

Merja A

2012-03-21

En gripande roman om barnens utsatthet och starkt skildrad syskonkärlek. Innehåller flera riktigt jobbiga partier!
En bok som man inte kan lägga ifrån sig innan den är utläst.

Ola Janåker

2012-03-04

Gripande, bitvis jobbig läsning men engagerande och skarpt skriven. Gillade den väldigt mycket även om jag känner att jag skulle vilja läsa mer, den är bara 275 sidor och känns något hastigt avslutad...