Havskatten

Rosman, Ann

| 2014

Det r 1906 och kung Oscar II anlnder till kurorten Marstrand. Runt honom flockas societeten och under tv intensiva sommarmnader badar man tngbad, knyter kontakter och vver intriger. Direktr Lundberg med familj har tagit in p det nybyggda Turisthotellet, trots att det egentligen r alldeles fr dyrt. Men frhoppningsvis kan den strkande havsluften kurera den sjukliga dottern Karolina, och kanske kan de p kpet hitta henne en vlbestlld make. I kretsarna runt kungen mter Karolina greve Douglas Lagercreutz, som snart visar sig bra p en skamlig hemlighet. En kvll i maj 2013 var Marstrands deltidsbrandkr rkdykning inne p det anrika Turisthotellet, men vningarna avbryts nr brandmnnen hittar kroppen av en dd man. Karin Adler vid kriminalpolisen i Gteborg kallas in fr att utreda fallet. Har mannen blivit mrdad? Och vem kan tnkas ha vinning av hans dd?

2021-02-24

Den bsta hittills i Marstrandsserien om Karin Adler. Riktigt spnnande och vlskrivet. Stark 3:a

Karin Johansson

2018-02-19

Lsvrd!

2017-09-28

Hur ska det g fr Karin Adler? Tar lngtan till havet ver eller blir hon bofast i villan? Det kan vl motivera en fortsttning i serien. En ganska trovrdig men ospnnande mordhistoria lyfts av miljerna. Karins hem p en bt r fascinerande och Ann Rosman verkar mycket, mycket hemtam i Marstrands omgivningar. Hennes krlek till historiska frankringar gr att hon vver in ett krleksdrama frn sekelskiftet 1900. Det knns lite lngskt, kopplingen r minst sagt udda, men icke desto mindre charmar frken Karolinas de.

Maria Olofsson

2017-09-12

Tycker nog att denna var lite "ljummen" om man jmfr med vriga i serien. Dock tar den sig mot sista delen av boken dr det blir en fyra, men allts sammantaget: Tre!

Ann Simonsson

2017-07-04

Lttlyssnat. Svag trea.

guidegirl

2016-12-21

Jag gillar alla Ann Rosmans bcker men den hr r inte min toppbok. Men fortfarande mycket bra.

Ilirwen

2016-12-15

Den hr boken r nog Ann Rosmans bsta hittills. Som vanligt blandas historisk och modern tid. Det mrks att frfattaren har forskat ordentligt. Dessutom r handlingen spnnande och medryckande. Man sympatiserar verkligen med huvudpersonerna.

2016-06-13

Inte en favorit i serien om Karin Adler. Lite lngsam och knappt en kriminalhistoria. Knappt okej.

Hedvig Marklinder

2016-03-06

Det knns som att det r en bok som lurar en vad gller genre. Jag tnkte mig en spnnande deckare men det var snarare en historisk roman som liknas vid tv-serien Badhotellet och historien mellan Amanda, Ditmar och Max etc..
Jag tycker nd hon skriver p ett bra stt men alldeles fr mnga sidospr och karaktrer. Jag stller mig mnga frgor och frmst varfr den heter Havskatten? Detta nmndes endast en gng i boken och hade inte jttestor betydelse fr helheten i min mening. En trea fr den.

Anne Hansson

2016-02-14

Som alltid r Rosmans bcker skrivna i dtid och nutid och det r alltid intresant att lsa hur hon till sist binder ihopa allt. Hr r det lite lngdraget i nutiden men rtt s spnnande i dtid, tar lite tid innan man kommer in i handlingen, finns rtt s mnga personer att hlla reda p, vem dom hr till, men slutet och uppgrelsen blir nd bra till sist. Men att gra en bedmning s r nog denna en av de smre av de bcker jag lst av henne.

2015-12-26

Ann Rosmans s kallade deckare r ngot s ovanligt som deckare dr jag inte hela tiden funderar ver vem som r grningsmannen. Faktum r att jag ofta glmmer bort att jag har ett brott att lsa. S infngad blir jag av hennes stt att bertta. http://bokslut.blogspot.se/2015/12/havskatten-av-ann-rosman.html

Lena Sandborg

2015-07-06

Har lskat de frra bckerna, s jag blev besviken p denna. Dtidshistorien var ok fast rtt frutsgbar, nutidshistorien var seg och rrig, kom p mig sjlv att tnka p nt helt annat i de delarna...

2015-06-25

Jag uppskattar Marstrandsmiljn och historien frn 1906 var riktigt bra. Nutidshistorien var rrig och inte srskilt trovrdig.

Sussie S

2015-04-16

Jag lskade historien.

Katarina Nord

2014-11-18

Svag trea el stark tva r frgan. Betydligt tunnare story n de andra bckerna, dtidshistorien r ngot bttre n nutids historien som jag tycker r riktigt tunn. Upplsaren fngar mig inte heller i denna upplsning. Synd fr jag har gillat serien frrut men nu tar jag paus frn Ann Rosman.

Lotta Lettenstrm

2014-08-28

Den var ok men inte s mycket mer. Lngrandig och saknades spnning.

Ellinor Karlberg

2014-08-26

Gillar!
Det historiska r det roliga, vill bara ha de avsnitten.. Jtteintressant skildring av den gamla tiden. Ser fram emot nsta

Marita Ryen

2014-08-17

Bok nr 5 om kriminalpolisen Karin Adler. Tycker om hennes stt att skriva tv berttelser i en bok. Tyvrr kndes boken fr lng med ca 400 sidor drav lite lgre betyg.

Therese stman

2014-07-09

Snabbln p bibblan, annars vet jag inte hur lng tid det hade tagit att lst ur den. Den var bra, lite konstigt nr de olika tidsperioderna inte hnger ihop, tycker dock att dtids historia var bttre n nutidens. Betyg: 3

Sandra Gustafsson

2014-07-07

Kan varmt rekommendera Ann Rosmans bcker. Lttlsta och spnnande bcker som bygger p verkliga hndelser eller personer.

Elisabeth Karlberg

2014-06-27

Trevlig sommarlsning i hngmattan.

Jag bara lskar Rosmans bcker om Marstrand,man fr liksom tv deckare i en.
Dels en nutida historia och en historisk, det blir extra intressant, brukar sitta och googla platserna.I detta fall handlar det om Marstrands varmbadhus. I denna boken r den nutida historien riktigt bra, i vissa bcker har jag knt att den ftt sttt tillbaka. Den r inte lika bra som Mercurium och Porto Francos vktare och lite besviken p slutet blev jag.

Jenny Hjrtberg

2014-06-04

Inte alls lika bra som Rosmans tidigare. Tyckte inte varken historien i nutid eller dtid var speciellt fngslande. Lyssnade frdigt med supersnabb hastighet.

My.loved.books

2014-05-25

nnu en jttebra och spnnande bok av Ann Rosman, en riktig bladvndare!

2014-05-14

Det hr r den femte boken i serien om kriminalkommissarie Karin Adler och dom andra poliserna i Marstrand. Bckerna r helt fristende frn varandra, men blir ju nnu bttre om man lser dom i rtt ordning tycker jag.

Jag tycker verkligen om hur alla Ann Rosmans bcker r upplagda. Med historien i nutid, som varvas med en historisk berttelse, och hur allting sen vvs ihop. Att den historiska delen till stor del bygger p verkliga hndelser gr ju bckerna nnu bttre.

S jag rekommenderar verkligen den hr boken, precis som jag har gjort med hennes tidigare bcker.