Havskatten

Rosman, Ann

| 2014

Det är 1906 och kung Oscar II anländer till kurorten Marstrand. Runt honom flockas societeten och under två intensiva sommarmånader badar man tångbad, knyter kontakter och väver intriger. Direktör Lundberg med familj har tagit in på det nybyggda Turisthotellet, trots att det egentligen är alldeles för dyrt. Men förhoppningsvis kan den stärkande havsluften kurera den sjukliga dottern Karolina, och kanske kan de på köpet hitta henne en välbeställd make. I kretsarna runt kungen möter Karolina greve Douglas Lagercreutz, som snart visar sig bära på en skamlig hemlighet. En kväll i maj 2013 övar Marstrands deltidsbrandkår rökdykning inne på det anrika Turisthotellet, men övningarna avbryts när brandmännen hittar kroppen av en död man. Karin Adler vid kriminalpolisen i Göteborg kallas in för att utreda fallet. Har mannen blivit mördad? Och vem kan tänkas ha vinning av hans död? Läs mer om boken...

2021-02-24

Den bästa hittills i Marstrandsserien om Karin Adler. Riktigt spännande och välskrivet. Stark 3:a

Karin Johansson

2018-02-19

Läsvärd!

2017-09-28

Hur ska det gå för Karin Adler? Tar längtan till havet över eller blir hon bofast i villan? Det kan väl motivera en fortsättning i serien. En ganska trovärdig men ospännande mordhistoria lyfts av miljöerna. Karins hem på en båt är fascinerande och Ann Rosman verkar mycket, mycket hemtam i Marstrands omgivningar. Hennes kärlek till historiska förankringar gör att hon väver in ett kärleksdrama från sekelskiftet 1900. Det känns lite långsökt, kopplingen är minst sagt udda, men icke desto mindre charmar fröken Karolinas öde.

Maria Olofsson

2017-09-12

Tycker nog att denna var lite "ljummen" om man jämför med övriga i serien. Dock tar den sig mot sista delen av boken där det blir en fyra, men alltså sammantaget: Tre!

Ann Simonsson

2017-07-04

Lättlyssnat. Svag trea.

guidegirl

2016-12-21

Jag gillar alla Ann Rosmans böcker men den här är inte min toppbok. Men fortfarande mycket bra.

Ilirwen

2016-12-15

Den här boken är nog Ann Rosmans bästa hittills. Som vanligt blandas historisk och modern tid. Det märks att författaren har forskat ordentligt. Dessutom är handlingen spännande och medryckande. Man sympatiserar verkligen med huvudpersonerna.

2016-06-13

Inte en favorit i serien om Karin Adler. Lite långsam och knappt en kriminalhistoria. Knappt okej.

Hedvig Marklinder

2016-03-06

Det känns som att det är en bok som lurar en vad gäller genre. Jag tänkte mig en spännande deckare men det var snarare en historisk roman som liknas vid tv-serien Badhotellet och historien mellan Amanda, Ditmar och Max etc..
Jag tycker ändå hon skriver på ett bra sätt men alldeles för många sidospår och karaktärer. Jag ställer mig många frågor och främst varför den heter Havskatten? Detta nämndes endast en gång i boken och hade inte jättestor betydelse för helheten i min mening. En trea får den.

Anne Hansson

2016-02-14

Som alltid är Rosmans böcker skrivna i dåtid och nutid och det är alltid intresant att läsa hur hon till sist binder ihopa allt. Här är det lite långdraget i nutiden men rätt så spännande i dåtid, tar lite tid innan man kommer in i handlingen, finns rätt så många personer att hålla reda på, vem dom hör till, men slutet och uppgörelsen blir ändå bra till sist. Men att göra en bedömning så är nog denna en av de sämre av de böcker jag läst av henne.

2015-12-26

Ann Rosmans så kallade deckare är något så ovanligt som deckare där jag inte hela tiden funderar över vem som är gärningsmannen. Faktum är att jag ofta glömmer bort att jag har ett brott att lösa. Så infångad blir jag av hennes sätt att berätta. http://bokslut.blogspot.se/2015/12/havskatten-av-ann-rosman.html

Lena Sandborg

2015-07-06

Har älskat de förra böckerna, så jag blev besviken på denna. Dåtidshistorien var ok fast rätt förutsägbar, nutidshistorien var seg och rörig, kom på mig själv att tänka på nåt helt annat i de delarna...

2015-06-25

Jag uppskattar Marstrandsmiljön och historien från 1906 var riktigt bra. Nutidshistorien var rörig och inte särskilt trovärdig.

Sussie S

2015-04-16

Jag älskade historien.

Katarina Nord

2014-11-18

Svag trea el stark tvåa är frågan. Betydligt tunnare story än de andra böckerna, dåtidshistorien är något bättre än nutids historien som jag tycker är riktigt tunn. Uppläsaren fångar mig inte heller i denna uppläsning. Synd för jag har gillat serien förrut men nu tar jag paus från Ann Rosman.

Lotta Lettenström

2014-08-28

Den var ok men inte så mycket mer. Långrandig och saknades spänning.

Ellinor Karlberg

2014-08-26

Gillar!
Det historiska är det roliga, vill bara ha de avsnitten.. Jätteintressant skildring av den gamla tiden. Ser fram emot nästa

Marita Ryen

2014-08-17

Bok nr 5 om kriminalpolisen Karin Adler. Tycker om hennes sätt att skriva två berättelser i en bok. Tyvärr kändes boken för lång med ca 400 sidor därav lite lägre betyg.

Therese Östman

2014-07-09

Snabblån på bibblan, annars vet jag inte hur lång tid det hade tagit att läst ur den. Den var bra, lite konstigt när de olika tidsperioderna inte hänger ihop, tycker dock att dåtids historia var bättre än nutidens. Betyg: 3

Sandra Gustafsson

2014-07-07

Kan varmt rekommendera Ann Rosmans böcker. Lättlästa och spännande böcker som bygger på verkliga händelser eller personer.

Elisabeth Karlberg

2014-06-27

Trevlig sommarläsning i hängmattan.

Jag bara älskar Rosmans böcker om Marstrand,man får liksom två deckare i en.
Dels en nutida historia och en historisk, det blir extra intressant, brukar sitta och googla platserna.I detta fall handlar det om Marstrands varmbadhus. I denna boken är den nutida historien riktigt bra, i vissa böcker har jag känt att den fått stått tillbaka. Den är inte lika bra som Mercurium och Porto Francos väktare och lite besviken på slutet blev jag.

Jenny Hjärtberg

2014-06-04

Inte alls lika bra som Rosmans tidigare. Tyckte inte varken historien i nutid eller dåtid var speciellt fängslande. Lyssnade färdigt med supersnabb hastighet.

My.loved.books

2014-05-25

Ännu en jättebra och spännande bok av Ann Rosman, en riktig bladvändare!

2014-05-14

Det här är den femte boken i serien om kriminalkommissarie Karin Adler och dom andra poliserna i Marstrand. Böckerna är helt fristående från varandra, men blir ju ännu bättre om man läser dom i rätt ordning tycker jag.

Jag tycker verkligen om hur alla Ann Rosmans böcker är upplagda. Med historien i nutid, som varvas med en historisk berättelse, och hur allting sen vävs ihop. Att den historiska delen till stor del bygger på verkliga händelser gör ju böckerna ännu bättre.

Så jag rekommenderar verkligen den här boken, precis som jag har gjort med hennes tidigare böcker.