Havfruemordet

Edvinsson, Anki

| 2022

Flag from da

En hjemløs kvinde bliver fundet brutalt myrdet i elven i Umeå. Charlotte von Klint og Per Berg er på sagen, og en intens jagt på morderen starter. Alt ændrer sig med ét, da en ung mand står på byens rådhusplads med en bombevest om livet. Er begivenhederne på nogen måde forbundet?  Per og Charlotte indser, at de skal handle hurtigt for at stoppe den accelererende vold, der har ramt byen. Samtidig bliver Per konfronteret med sygdom i familien, og Charlotte bliver dybt foruroliget, da en gammel kending dukker op på politigården ?    Havfruemordet er 2. bind i Anki Edvinssons tempofyldte krimiserie om det karismatiske politimakkerpar Charlotte von Klint og Per Berg, der på mange måder er hinandens modsætninger, men sammen udgør et uovertruffet hold.    ANKI EDVINSSON er journalist og tidligere tv-vært. Hun har boet i Umeå i flere år og...

2023-03-31

Herregud vad spännande den här boken var. ”Sjöjungfrun” är en uppslukande kriminalroman med bra driv där jag bara vill läsa ett kapitel till.. och ett kapitel till. Måste få veta hur det går! Sträckläste de sista sidorna innan läggdags för jag kunde omöjligt sova utan att veta hur boken slutade.

Boken är välskriven och tar upp aktuella samhällsproblem, som våld i hemmet. Hur det oftast inte syns på ytan utan man lever med det i det dolda. Berättelsen går in under huden på mig, får mig att bli både arg, ledsen och glad. Jag tycker om karaktärerna, tycker att Anki skildrar relationer, problem och miljöer väldigt bra.

Jag gillar också att jag som läsare ”villas” bort och inte kan lista ut vem som är skyldig. Stort plus. Nu undrar jag bara, när kommer nästa del???

Skitbra rent ut sagt! Löp och köp, eller spring fort till bibblan och låna. Missa inte heller första delen, ”Snöänglar”.

2023-03-28

Riktigt bra! Trovärdig intrig, hög spänning, bra huvudpersoner och språk. Och tala om cliffhanger! Edvinsson vet hur man ska få läsare till nästa bok.

2023-03-13

Riktigt bra! Men oj vilket slut. Tufft att vänta på nästa bok för att få veta fortsättningen. Komplexa frågeställningar, smart skriven så att allt inte blir för förutsägbart.

Den andra boken om poliserna Charlotte och Per. En hemlös kvinna hittas brutalt mördad i Umeåälven - jakten på mördaren börjar, men allt förändras när en ung man ställer sig mitt på torget med en bombväst. Finns det ett samband mellan dessa två, kvinnan och den unga mannen?

En strålande uppföljare från denna förra boken Snöängeln som enligt mig var riktigt bra och denna bok är minst lika bra. Jag behöver inte läsa många rader innan jag känner att intresset har väckts. Jag trollbinds in i mysteriet och jag kastas fram och tillbaks och tror mig veta vem som är den skyldige, men jag hålls på halster till slutet innan min gissning visade sig vara fel - skickligt. Jag gillar den här typen av spänningsromaner/deckare där jag får följa polisarbetet samtidigt som jag får lära känna karaktärerna i deras privatliv. En riktigt bra bok med driv och tempo och som berör aktuella samhällsproblem, tonårskärlek, våld i hemmet m.m och som slutar med en cliffhanger. En bladvändare som jag inte kunde sluta läsa.

Monica Bäckelin

2022-07-28

Spännande, välskriven och intressanta karaktärer. En bladvändare, väntar på fortsättningen.