Havets katedral

Falcones, Ildefonso

| 2008

Flag from da

Litterært mesterværk fuldt på højde med Jordens søjler. Scenen er sat i middelalderens Barcelona, hvor opførelsen af kirken Santa María del Mar og Bernat Estanyol og hans families ubarmhjertige skæbne kommer til at hænge uløseligt sammen. Havets katedral tegner et fantastisk portræt af Barcelona og Catalonien i 1300-tallet, af opførelsen af den store katedral, Santa María del Mar, og af byens miljøer og kvarterer. Vi hører om indbyrdes kampe mellem bygningsarbejdere, bønder og jordbesiddere; om forfølgelse af jøder og ikke mindst om inkvisitionens ubegrænsede styrke og magt over befolkningen. Havets katedral hylder et folk, der i løbet af en dengang usædvanlig kort tid, nemlig fireoghalvtreds år, var i stand til at opføre en katedral, som uden tvivl er en af de smukkeste i hele verden. Historiske facts, sociale intriger, hævn, krig, konspiration og kærlighed er her samlet i et...

Kerstin Kolm

2023-12-17

En berättelse, inte mer.

Hanna

2023-06-19

Stundvis spännande, men tycker boken blir lite väl utdragen och därmed långtråkig alldeles för ofta. Gillade dock historieskildringen.

2022-08-02

Ett äventyr som blir alldeles för präktigt. Boken är dessutom lite barnsligt och överdrivet skriven.

Christian Bergman

2018-04-04

En episk roman

Karin Johansson

2018-02-12

Jag bara älskar den, boken har allt.

Sara Sundin Faugert

2017-11-27

Jätte bra! Med fantastiska beskrivningar

hilda toomasian

2017-09-07

mycket fin o berörande bok.

Jonas Enger

2017-02-05

Mycket bra!

Linda Billström

2017-01-15

Iris Eriksson

2015-08-21

Jag blev faktiskt lite förvånad över hur bra jag tyckte om det här boken, jag hade förväntat mig någon tråkig dramahistoria om religion och så vidare, och visst var det drama i den, men skrivet på ett väldigt bra sätt och man ville verkligen följa med i den och veta hur det gick Arnau. Vissa saker blev jag extremt frustrerad över, som hur kvinnor behandlades, eller hur korkad Arnau var ibland, hur blind, och så vidare. Och vissa saker tyckte jag kändes.. konstigt, då jag själv växt upp med andra värderingar och synsätt. jag kände även sorg och ilska och massa andra känslor, precis som man ska känna när man läser en riktigt bra bok! Så jag tackar faktiskt min bokcirkel för att denna bok valdes ut. Tack!

Camilla Carlsson

2015-06-18

Älskar Barcelona. Älskar den här berättelsen om det gamla Barcelona och det gamla Spanien. Lätt en bok jag läser om och om igen.

victoria sörqvist

2015-03-31

Medryckande berättelse , svårt att lägga ifrån sig boken

Janine Sjöö

2015-01-08

En av de bästa jag någonsin läst.

Lars Wekell

2014-12-24

Bra!!

Tessy .

2014-11-13

Beroendeframkallande är bara förnamnet.

Eva Jacobson

2014-09-27

Saga för vuxna. Började ok. Efter ca halva ointressant och ännu mer saga.

Maria Jacobsson

2014-09-19

Intressant men mycket ojämn bok. Den tappar fart med en massa långa beskrivningar och vid några tillfällen har jag lust att ge upp den här boken. Tyvärr läste jag den som ljudbok, i en vanlig bok hade jag ju bara kunnat hoppa över några sidor

Susanne Rydvald

2014-07-17

En historia svart vit som dag och natt - man hoppar gäspande över 100 tals sidor fyllda av gatunamn etc och annat man inte minns på nästa sida eller så vrider man sig genomi de överdrivna teater karaktärernas mardrömmar ... vad
är det för en löjligt bok som skriver tex om garvare i medeltiden som glädjande tillverkar skinnkondomer åt sig själva ... slutsats - en författare som allt för ofta försöker fläta dagens norm och händelser i en annan tid ... otrovärt och tråkig

Maritha .

2014-07-03

Ojämn. Bitvis flytande och gripande, bitvis stel och föreläsande. Dessutom blir jag inte riktigt engagerad i personerna; trots det digra antalet sidor känner jag aldrig att jag kommer dem nära.

Lotta Berlin

2014-02-25

Jag fick den här boken -09 i födelsedagspresent. Jag tänkte i mitt stilla sinne "jaha, tack ska du ha"...
Men jag var ju tvungen att läsa den för att kunna tala om vad jag tyckte om den...
DET ÄR EN AV DE BÄSTA BÖCKER JAG LÄST!
Gripande, sorgsen, grym, kärleksfull, den har allt!
Läs den!

Izabela Horn

2013-12-29

Spännande medeltids roman

erik .

2013-10-22

Flera av karaktärerna känns väldigt ensidiga och berättelsen är något ojämn, samtidigt rycktes jag med i boken och hade svårt att lägga den åt sidan.

Sara Frimodig

2013-09-23

Jag blev helt fascinerad av att läsa denna bok. Berättelsen om Arnau är skriven på ett fantastiskt sätt och beskrivningen av Barcelona under den tiden får mig verkligt intresserad av hur det egentligen var. När jag ett år efter att jag läste boken besökte Barcelona vad jag bara tvungen att besöka Santa Maria del Mar, som beskrivs i boken, för att få sen den med egna ögon. Ett gott betyg för en skönlitterär bok! Trots bokens tjocklek sträckläste jag den och det är en av de bästa böcker jag läst!

Josefine Ejebjörk

2013-08-31

För långdragen för min smak.

Anette Tunius

2013-07-10

Medryckande skildring från 1300 talets Katalonien. Kanske inte trovärdiga huvudpersoner, men en riktig underhållnings roman så det kunde jag släppa.

Ulrika Wahlström

2013-06-03

Fyra år sedan jag läste den, men minns den som fascinerande. Dock lite väl detaljerad ibland, men då skummade jag....

Axel Palm

2013-05-10

Boken var ojämn och otrovärdig.

Helena Almqvist

2013-03-31

En storartad klassiker som skulle bli underbar som film men är lite åt det långdragna hållet i mitten när han beskriver krigen men det är väl en smaksak iallafall ett måste för alla historienördar som mig

Mikael Björs

2013-03-03

Det var en bra bok, en härlig historia.

Agnetha Vesterdahl

2013-01-08

Tyckte mycket om boken. Spansk medeltidsmiljö och förhållanden jag inte visste så mycket om. En fängslande berättelse helt enkelt!

M W

2012-12-12

Jättebra

Gorazde Slimovic

2012-10-29

Som en spansk Arn-version. Rekomenderas.

Gunilla E

2012-09-04

Mycket läsvärd - en spännande tid som beskrivs. Intressant att följa människornas liv. Lite seg på slutet - men får en fyra ändå.

Eva Bohman

2012-08-27

Hade tyvärr för höga förväntningar på denna bok. Kan konstatera att historiska romaner är inte min grej.

Jonas Pettersson

2012-08-20

Klart läsvärd bok. Den tar lite stora kliv i tiden ibland och språket känns platt lite då och då, men ändå en bra historia.

Malin Lundh

2012-08-18

Blev lite långrandig ibland men en helt ok bok.

Linda Larsson

2012-07-21

Onödigt lång, men storyn lyckas ändå hålla kvar min uppmärksamhet.

Irene Malmeling

2012-06-26

Har längtat till Barcelona sedan jag läste den här boken! Vilken story! Vilket språk!

Karin Norlander

2012-03-07

Ojämn kvalitet med långa passager som är upprabblingar av historiska data och dessutom blir huvudpersonen "platt" då han alltid i alla sammanhang väljer den goda vägen och aldrig agerar som en vanlig människa med tillkortakommanden.

gun öberg

2012-02-15

en berättelse som fångade mig från sid 1. gick inte att lägga ifrån sig. en varm skildring av Barcelona på 1300-talet.

Marie ekenstav

2012-02-13

Den här boken är säkert jättebra i sin genre, men den genren är tyvärr inte min. Det är böckernas motsvarighet till en kostymfilm och allting är för mycket: tragedierna, detaljrikedomen och de historiska utvikningarna.

En ?tegelsten? på nästan 700 sidor som tog sin tid att läsa. Boken var intressant då mycket är hämtat från verkliga händelser under 1300-talets Spanien. Sett som en ren skönlitterär bok är den lite tung. Det skrivs mycket om de olika kungarna och deras krig mot varandra och det känns lite oviktigt för Arnau och hans liv. Lite långa kapitel och nästan inga naturliga stycken där man kan lägga ifrån sig boken när ögonen går i kors.

Jonas Utterström

2012-02-10

Mycket om medeltiden och Barcelonas historia. Men Arnau känns inte trovärdig. Lättläst i alla fall.

Amir Mansourian

2012-01-12

Så fruktansvärd svart vit att det blir tråkigt. Huvudpersonen är så god och ädel att man vill strypa han. Bovarna å andra sidan är så genom onda att man bara skrattar åt dem.

Karin Löfstrand

2012-01-05

110801: Helt underbart! Under sommarens målarprojekt kunde jag fullkomligt gå upp i historien om uppförandet av katedralen "Santa Maria del Mar". En fantastisk berättelse helt i min smak, dessutom oerhört väl uppläst.